در گفتوگو با ایلنا اعلام شد؛
آغاز آموزش شایستگیهای فنی از شبکه آموزش/ برنامهریزیهای درسی نسبت به شرایط کشور منعطف خواهد بود
مدیرکل فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزشوپرورش از آغاز آموزش شایستگیهای فنی از شبکه آموزش خبر داد.
«مصطفی آذرکیش» مدیرکل فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزشوپرورش در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره نحوه آموزش دروس عملی به دانش آموزان در ایامی که کلاسهای درس در مدارس تعطیل بوده و دروس به شکل مجازی و از راه دور آموزش داده میشود، گفت: آموزش هنرستانهای ما شامل چند بخش است؛ بخش آموزش عمومی شامل دینی، عربی، زبان، قرآن، تاریخ و جغرافیاست. بخش بعدی آموزش شایستگیهای پایه شامل ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست است. علاوه بر این بخش شایستگیهای غیرفنی پنج درس است و شامل اخلاق حرفهای، الزامات محیط کار، کارگاه نوآوری و تولید، کارگاه نوآوری و کارآفرینی و مدیریت تولید و فناوریهای نوین میشود.
وی در ادامه افزود: یک سری دروس هم هستند که میان شاخه فنی و حرفهای و کاردانش مشترک هستند. یک بخش دیگر آموزشها، بخش شایستگیهای فنی است که عمدتا یا استاندارد مهارت در شاخه کار دانش و یا پودمانهای مهارتی در قالب فصلهای کتاب درسی فنی و حرفهای است. دروس مشترک در این زمینهها شامل ارتباط موثر، طرحها و زبان بصری، نقشه کشی فنی رایانهای، آب، خاک و گیاه است. در شبکه آموزش اولویت اول ما تحت پوشش قرار دادن دروسی است که بین همه هنرجویان مشترک است و بیشترین استفاده را برای همه داشته باشد.
مدیرکل فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزشوپرورش گفت: بر این اساس شایستگی غیر فنی و دروس پایه عمومی را به خصوص در هفته اول در اولویت قرار دادیم. در هفته دوم و از روز شنبه شایستگیهای فنی در رشتههای حسابداری، کامپیوتر را در دستور کار قرار دادیم و تا آخر هفته در کنار دروس شایستگیهای عمومی، پایه و شایستگیهای غیر فنی در حال آموزش است.
آذرکیش بیان کرد: در شاخه فنی حرفهای 41 رشته مهارتی و 31 رشته تحصیلی و در شاخه کار دانش 160 رشته مهارتی داریم که در زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر است. با اولویتی که گفتم آموزشهایمان را شروع کردیم. با توجه به شرایط عمومی کشور و این که تعطیلی چقدر ادامه یابد و کنترل آن توسط نظام سلامت کشور تا چه زمانی طول بکشد، برنامه ریزیهای منعطفی خواهیم داشت. دقیقا مشخص نیست که تا چه زمانی شرایط اضطرار و بحران را در کشور خواهیم داشت، برای شرایط فعلی با شعار آموزش تعطیل نیست سعی کردیم آموزشها مستمر، منسجم و هدفمند باشد.
وی خاطرنشان کرد: در کنار رسانه ملی شبکههای استانی و هنرستانهای ما توسط مدیران، کادر اداری و همچنین توسط هنر آموزان نیز، آموزشهایی به صورت منسجم در حال برنامه ریزی و برگزاری است. هر کدام از هنرآموزان در سراسر کشور متناسب با شرایطی که دارند در پیام رسانهای اجتماعی امن، آموزش را شروع کردهاند.
مدیرکل فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزشوپرورش توضیح داد: ماهیت آموزش طوری است که باید در طول سال جاری باشد حتی در شرایط اضطرار و بحران نیز این رویه باید ادامه یابد و آنچه که در آینده برای کشور رقم میخورد متناسب با آن هم آموزشهایمان را در قالب رسانه ملی یا بستر آی تی و فضای مجازی و پیام رسانهای اجتماعی امن کشور پیگیری خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: برای آموزش دروس و رشتههایی که ماهیت آموزش از طریق تلویزیون را دارند برنامه ریزی شده است. برخی از دروس تکرار و تمرین، سر کلاس و کارگاه است که قطعا متناسب با شرایط کشور بعدا اعلام خواهیم کرد.
آذرکیش درباره آموزش به شیوه شبهسازی شده گفت: شبیه سازی شده یکی از روشهاست. روش آموزش حضوری، غیرحضوری و الکترونیکی هم داریم اما زمانی که ما با این شرایط مواجه هستیم باید متناسب با آن برنامهریزی کنیم. هر گاه شرایط اضطرار و بحران بیماری کرونا در کشور تغییر کند متناسب با آن برنامههای بهتری خواهیم داشت. در حال حاضر نمیدانیم تعطیلیها و استقرار و شیوع بیماری کرونا در کشور دقیقا تا چه زمانی است و اکنون اولویت برای تحت پوشش قرار دادن اکثر هنرجویان در سراسر کشور است.
مدیرکل فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزشوپرورش گفت: ما اکنون شایستگی فنی را در این قالب شروع کردیم. از طرفی ظرفیت رسانه ملی نیز ظرفیت مشخص و محدودی است
آذرکیش درباره اهم برنامههای سال آینده دفتر فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزشوپرورش گفت: اولویت یا راهبرد اصلی ما در دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کار دانش ارتقاء کیفیت آموزشی است. در سال آینده از اکثر برنامهها و اقدامات و فعالیتهایی که به بهبود کیفیت آموزش کمک میکند بهرهمند میشویم که از جمله آنها برگزاری مسابقات، جشنوارهها و المپیادهاست.
مدیرکل فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزشوپرورش اظهار داشت: آموزش همراه با تولید، تقویت دبیرخانهها، تقویت گروههای آموزشی، توسعه حرفهای هنر آموزان، مدیران و معلمان از جمله دیگر برنامههای کیفیت بخشی است که سالانه طراحی میکنیم. همچنین استفاده از ظرفیت سایر دستگاههای آموزش و پرورش خارج از آموزش و پرورش از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان فنی و حرفهای کشور برای متناسب سازی آموزشها با نیاز بازار است که در دستور کار قرار دارد.