در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
لزوم غنیسازی برنامههای درسی در راستای تربیت دانشآموز پژوهشگر/ به معلم محقق و پژوهشگر نیاز داریم
معاون طراحی و تولید بستههای یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از لزوم غنیسازی برنامههای درسی در راستای تربیت دانشآموز پژوهشگر خبر داد.
«حسن ملکی» معاون طراحی و تولید بستههای یادگیری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره اهمیت پژوهش و آموزش آن به دانش آموزان در مدارس گفت: در این که دانش آموزان ظرفیت بالایی برای تحقیق و پژوهش و پژوهشگر شدن دارند، هیچ شکی نیست، زیرا دانش آموز انسانی است که دارای عقل، اندیشه، فکر، اراده و اختیار است؛ بنابراین هر انسانی حق دارد از امکانات، فرصتها و شرایط پژوهش و تحقیق بهره ببرد؛ اما اگر بخواهیم کتابهای درسی پژوهش محور شوند، باید تلاش کنیم آنها را مسأله محور کنیم، یعنی بین مسأله محوری و پژوهشگر تربیت کردن رابطه مستقیم وجود دارد.
وی در ادامه بیان کرد: در بعضی از کتابهای ما این مسأله به مقدار زیادی محقق شده است؛ به طور مثال در کتابهای علوم، مطالعات اجتماعی، کار و فناوری تا جایی که امکان داشته به موضوع مسأله محوری و سوال محوری توجه شده است و بر این اساس فرصتهایی برای تحقیق و پژوهش دانشآموزان در کتابهای درسی فراهم کردند.
معاون طراحی و تولید بستههای یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: البته ما بنا داریم برای آینده بر اساس برنامه درسی ملی و بر اساس دلالتهای اسناد بالا دستی در برنامهها و کتابهای درسی زمینه بهتر و بیشتری فراهم کنیم تا دانشآموزان امکان و فرصت پژوهش، تحقیق، در مقابل معما قرار گرفتن، حل معما، در مقابل سوال قرار گرفتن، حل سوال، در مقابل مسأله قرار گرفتن و حل مسأله را آموزش ببینند. اینها ویژگیهایی است که یک برنامه درسی پژوهش محور دارد و امیدوارم اینگونه برنامهها را برای سال آتی بیشتر داشته باشیم.
ملکی در واکنش به اینکه دانشگاهها به خروجی مدارس انتقاد دارند و معتقدند مدارس ما دانشآموزان پژوهشگر بار نمیآورد، گفت: اگر وضعیت کنونی را با ده سال قبل مقایسه کنید میبینید وضعیت خیلی بهتر است و در مقایسه با ده پانزده سال پیش کتابهای درسی در رابطه با موضوع پژوهش و تحقیق وضع خیلی بهتری دارند، اما به کارهای بیشتری احتیاج داریم؛ از طرفی هم باید برنامههای درسی را از این زاویه غنی سازی کنیم و هم توجه داشته باشیم که وقتی از برنامه درسی حرف میزنیم از کتاب درسی به اضافه معلم حرف میزنیم؛ یعنی اگر معلم آماده و خبره نداشته باشیم، طبیعی است که او نمیتواند دانشآموز را به سوی پژوهش و تحقیق سوق بدهد.
معاون طراحی و تولید بسته های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: در ارتباط با معلمان در مجموع ضعفهایی داریم که باید آنها را تقویت کنیم. ما به نیروی انسانی تربیت شده از بعد تحقیقی و پژوهشی نیاز داریم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا از نظر شما دانشگاه فرهنگیان معلمان را پژوهشگر و محقق تربیت میکند؟ گفت: دانشگاه فرهنگیان برای همین تاسیس شده و تلاش دارد، معلمان پژوهش محور تربیت کند و قطعا یکی از فعالیتهای آنها همین است.
معاون طراحی و تولید بسته های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان در برخی جلسات این مسأله را مطرح کرده و تبادل نظرهای لازم در جهت غنیسازی ظرفیتها و فرصتهای پرورش، تحقیق و پژوهش در دانش آموزان را مد نظر قرار داده است. البته هم دانشگاه فرهنگیان باید در برنامههایشان بازنگری داشته باشند و هم ما در کتابهای درسیمان بهتر است، نسبت به آن چیزی که پیشتر بوده است، اقدامات دقیقتری انجام گیرد و امر تحقیق و پژوهش تقویت بیشتری یابد.