ایلنا گزارش میدهد؛
چرا تهرانیها نگران ابتلا به کرونا نیستند؟/ مردم به پزشکان بیشتر از مدیران اعتماد میکنند/آموزشها باید واقعیتر باشد
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه آموزش به شهروندان در زمینه کرونا باید واقعیتر باشد، میگوید: براساس نظرسنجیها اگر در این موضوع از پزشکان و متخصصان به جای مدیران استفاده کنیم، مردم بیشتر اعتماد میکنند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس نظرسنجی که در روزهای گذشته از شهروندان تهرانی به عمل آمد، نیمی از آنها نگران ابتلای خود و خانواده خود به کرونا نیستند. این عدم نگرانی در رفتارهای روزانه برخی مردم در سطح شهر نمود دارد؛ از عدم رعایت بهداشت فردی توسط برخی تا رها کردن دستکش و ماسکهای یک بار مصرف در سطح خیابانها که مساله افزایش خطر ابتلای نیروهای خدماتی شهرداری به ویروس کرونا را بالا میبرد و باعث میشود؛ شهروندان که برای سلامت خود از تجهیزات بهداشتی استفاده میکنند، با رها کردن آنها بر افزایش چرخه شیوع بیماری دامن بزنند، اما در این بین نقش نهادهای شهری در اطلاعرسانی به شهروندان و درک درست از مساله خطر و مسئولیتپذیری نسبت به دیگران بسیار مهم است.
تهران با جمعیتی حدود ده میلیونی که این روزها در صدر شیوع ابتلا به کرونا ویروس قرار گرفته، اگرچه که طی هفتههای گذشته با کاهش سطح تردد در سطح شهر و به حداقل رسیدن اجتماعات روبرو بوده، اما در آستانه نوروز و روزهای پایانی سال، با احتمال حضور مردم در مراکز خرید و افزایش تردد روبروست. نهادهای خدماترسان و آموزشی در این بین چه مسئولیتی دارند؟ آیا حداکثر توان آموزش و اطلاعرسانی برای جدی گرفتن این بیماری به شهروندان در نظر گرفته شده است؟
نیمی از تهرانیها احتمال ابتلای خود به کرونا را زیاد نمیدانند
«محمدرضا جوادی یگانه» معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره جدی نگرفتن شیوع ویروس کرونا توسط شهروندان تهرانی می گوید: نظرسنجی که در سه روز گذشته از تهرانیها گرفته شد، نشان می دهد که بیش از نیمی از مردم احتمال ابتلای خود و خانواده خودشان به کرونا را خیلی زیاد نمیدانند، اما تصور ما این است که درک مردم از خطر، درک متفاوتی با آن چیزی است که باید از طریق پیامها منتقل میشد، در واقع مردم احتمالا زمانی خطر را خیلی نزدیک میبینند که خود و اطرافیانشان با مساله درگیر شده باشند.
او معتقد است؛ اینکه ۵۰ درصد مردم فکر کنند، خود و یا خانواده و اطرافیانشان کرونا گرفته باشند، وضعیت خیلی بحرانی است، اما با دو سر طیف مواجهایم؛ یک سر این است که ترس و وحشت شدیدی داشته باشید و یک طرف این است که امیدواری بیش از حد داشته باشید.
جوادی یگانه ادامه می دهد: کرونا با پیشگیری و قرنطینه قابل کنترل است و اینکه احساس شود چون مردم در خیابانها نمی میرند، پس خطری وجود ندارد نگران کننده است و موضوعی است که باید به مردم آموزش داده شود. در واقع آموزش باید به این سمت برود که مردم متوجه شوند وضعیت واقعی چگونه است و بیرون رفتن تعطیل شود، و این مسائل باید برای مردم قابل احساس باشد.
آموزشها باید واقعیتر باشد
او با تاکید بر اینکه آموزش در زمینه کرونا باید واقعیتر باشد، ادامه میدهد: در تدارک اجرائی کردن این نوع آموزش هستیم. در بخش اطلاعرسانی درخصوص کرونا پیامها باید عینیتر باشد و مردم متوجه شوند که با خودمراقبتی و حداقل رساندن تماس احتمال ابتلا به این بیماری کم است.
او درباره عدم اطلاعرسانی در خصوص کاهش تردد در ایام نوروز با توجه به نزدیک شدن به آن میگوید: هنوز تا نوروز فاصله داریم و در دو نوبت دیگر تبلیغات شهری درباره کرونا خواهیم داشت.
معاون شهردار تهران درباره مسئولیتپذیری اجتماعی شهروندان و نبود آموزش و اطلاع رسانی درخصوص رها نکردن دستکش و ماسک در معابر شهر نیز میگوید: باید روی این مساله کار کرد و برای آن در حال تبلیغ هستیم برای مثال یکی از آموزشها بر این اساس است که اگر کسی بیمار شد و در خانه در قرنطینه بود باید زباله های او در شرایط خاصی در خانه جمع آوری شود.
مردم به پزشکان بیشتر از مدیران اعتماد دارند
معاون شهردار تهران با اشاره به نقش رسانهها در اطلاع رسانی تصریح کرد: نکتهای که در این نظرسنجی مردم به آن اشاره داشتند، نقش رسانهها و شبکههای داخلی به عنوان یک منبع خبر بود و آنها در بین مردم به عنوان یک منبع خبر موثر هستند، همچنین پزشکان به عنوان یک منبع اصلی مورد اعتماد مردم هستند. در نتیجه متخصصان و پزشکان باید به طور جدی به مساله آموزش و اطلاعرسانی ورود کنند، چرا که براساس نظرسنجیها مشخص شد، اگر در این موضوع از پزشکان و متخصصان به جای مدیران استفاده کنیم مردم بیشتر اعتماد میکنند.
جوادی یگانه درخصوص میزان تبلیغات شهرداری تهران در طی این مدت گفت: ۳۸ درصد مردم تبلیغات را دیدهاند و باید متوجه باشید که تبلیغات ما عرشهای و روی پلها انجام میشود و احتمالا به عنوان یک شهروند تردد شما در سطح شهر کم شده است و بخشی از آن به این موضوع بازمیگردد و با توجه به این مساله ما اطلاع رسانی را به سمت فضای مجازی بردیم تا اینکه تمرکز اصلی ما بیلبوردهای شهری باشند.
او با بیان اینکه این تغییر رفتار ارتباطی مردم و یا تغییر مرجع اطلاعاتی مردم در آموزش و اطلاع رسانی باید در نظر گرفته شود، ادامه داد: تعدد و تنوع پیامها و اینکه قالب رسانهها به سمت فوریترین خبر میروند، بعضا باعث انتشار دادههای خطا می شود و فضای نامناسبی ایجاد میکند، در نتیجه بالابردن سواد رسانهای مردم عامل موثری است، آنها از مراجع اصلی اطلاعات را دریافت کنند.