در پی شیوع کرونا صورت گرفت؛
ابلاغ بخشنامه به دستگاههای اجرایی در راستای ایمنی کارکنان و ارباب رجوعان
در پی شیوع ویروس کرونا رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در راستای حفظ سلامت و ایمنی کارکنان دستگاههای اجرایی و ارباب رجوعان بخشنامهای به تمامی دستگاههای اجرایی ابلاغ کرد.
به گزارش ایلنا، بخشنامه رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور به شرح زیر است:
سازمان اداری و استخدامی کشور با توجه به شرایط خاصی که در اثر شیوع ویروس کرونا در کشور ایجاد شده است و به منظور حفظ سلامت و ایمنی کارکنان دستگاههای اجرایی و ارباب رجوع و کاستن از ترددهای غیرضرور مردم به دستگاه های اجرایی و ادارات و نیز حصول اطمینان از انجام به موقع خدماتی که دستگاههای اجرایی باید به شهروندان ارائه نمایند، موارد زیر ابلاغ میگردد:
۱-کلیه دستگاههای اجرایی موظفند:
۱-۱ بر اساس دستورالعملهای صادره از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تأمین امکانات بهداشتی “از قبیل ماسک، دستکش، مواد ضد عفونی کننده و نظیر آنها” برای استفاده کارکنان خود اقدام کنند.
۱-۲ نسبت به ارائه آموزشهای لازم به کارکنان خود و نصب پیامها و علائم هشدار دهنده جهت آگاهی مراجعان برا تعامل مناسب با شرایط ویژه ناشی از شیوع بیماری کرونا و رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در محیط کار بر اساس دستورالعملهای صادره از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام کنند.
۲- کلیه مکاتبات اداری بین دستگاههای اجرایی و واحدهای تابعه دستگاهها باید از طریق شبکه دولت و اتوماسیون اداری انجام شود و از پذیرش اسناد و مدارک و مکاتبات اداری که به صورت فیزیکی و غیرالکترونیکی ارسال میشوند خودداری گردد. اسناد و مکاتبات طبقهبندی شده از حکم این بند مستثنی هستند.
۳- کلیه خدمات دستگاههای اجرایی به روشهای زیر ارائه خواهد شد:
۱-۳ ارائه به صورت الکترونیکی “از طریق میز خدمت الکترونیکی، سامانههای الکترونیکی، برنامههای کاربردی دولت همراه و یا مراکز تماس cell centers”.
۲-۳ ارائه خدمت از طریق پست به آدرس ذینفعان.
۳-۳ ارائه خدمت از طریق دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی.
۳-۴ ارائه خدمت از طریق میز خدمت حضوری “با کمترین تردد درون محیط اداری”.
۴- کلیه دستگاههای اجرایی مکلفند:
۱-۴ اطلاعات شناسنامه خدمات خود را در سامانه مدیریت خدمات دولت در پایگاه اطلاعاتی سازمان اداری و استخدامی کشور به آدرس “gservice.aro.gov.ir” تکمیل و لینک خدمات الکترونیکی خود را ظرف مدت یک هفته در این سامانه قرار دهند تا اطلاع رسانی کلیه خدمات و ارائه خدمات الکترونیکی به تفکیک دستگاه اجرایی از طریق این سامانه به شهروندان امکانپذیر گردد. امور توسعه دولت الکترونیک این سازمان همکاری و راهنمایی لازم در این مورد را به عمل خواهد آورد.
۲-۴ امکان ثبت الکترونیکی درخواست خدمات و مکاتبات شهروندان را از طریق فرمهای الکترونیکی یا سایر روشها فراهم نمایند و در صورت نیاز به مراجعه حضوری امکان نوبت دهی الکترونیکی را برای کلیه خدمات حضوری ظرف مدت ۳ روز کاری فراهم کنند.
۳-۴با همکاری وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات، مراکزتماس خود جهت ارائه خدمات از نوع اطلاعرسانی، مشاوره، پیگیری وضعیت خدمت و نظایر آنها را برای ارباب رجوع و کارکنان راهاندازی و یا بهروز رسانی نمایند.
۵- کلیه دستگاههای اجرایی لازم است از برگزاری همایشها، جلسات عمومی، برنامههای آموزشی و نشستهای تخصصی به صورت حضوری خودداری نموده و اینگونه موارد را در حد ضرورت و با استفاده از امکانات و فنآوریهای ارتباط غیرحضوری از قبیل وبینار، ویدئوکنفرانس، شبکههای اجتماعی و آموزشهای مجازی و نظائر آنها انجام دهند.
۶-کلیه دستگاههای اجرایی میبایست از اعزام کارکنان به مأموریتهای اداری غیرضرور خودداری کنند. مأموریتهای ضروری و اجتنابناپذیر صرفاً با تأیید بالاترین مقام مجاز در مرکز و استان انجام خواهد شد.
۷- ارائه خدمات الکترونیکی توسط کارکنان دستگاههای اجرایی به صورت دورکاری “کار در خانه” بر اساس تصویبنامه شماره ۷۶۴۸۱/۴۴۷۳۶ مورخ ۷/۴/۱۳۸۹ هیأت وزیران بلامانع میباشد. لازم است دستگاههای اجرایی برای انجام مکاتبات فعالیتهای اداری امکان لازم برای دسترسی الکترونیکی کلیه کارکنان خود را از خارج از اداره فراهم نمایند.