خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت:

نباید به افراد ترنسکشوال نگاه منفی داشته باشیم

نباید به افراد ترنسکشوال نگاه منفی داشته باشیم
کد خبر : ۸۷۰۵۵۷

سخنگوی دولت با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد، میانجی‌های اجتماعی هستند، گفت: نباید به افراد ترنسکشوال نگاه منفی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی سخنگوی دولت در حاشیه بازدید از چهار مرکز جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها که از افراد بهبود یافته از اعتیاد و کارتن‌خوابی نگهداری می‌کنند گفت: به عنوان دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور بخشی از وظایف ما گسترش سازمان‌های مردم نهاد است که بتوانند در گرفتن مجوزها تسهیل و تسریع ایجاد کنند و بتوانند برای پایداری آنها برنامه‌ریزی داشته باشند متاسفانه در کشور درباره سازمان‌های مردم نهاد موانع امنیتی و روانی وجود دارد و به ویژه اینکه یک انگاره برچسب امنیتی نسبت به سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد وجود دارد و تفکری است که مانع فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد بوده است.

وی ادامه داد: با همه این احوال ما سعی کرده‌ایم به نوعی امنیت‌زدایی کرده و این پدیده را در عرصه اجتماعی وارد کنیم و بتوانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم تعداد سازمان‌های مردم نهاد را از یک تعداد محدود در حوزه بهزیستی به ۴۰۰ برابر تشکل‌ها افزایش دادیم، تصریح کرد: در حوزه‌هایی که مربوط به وزارت کشور است نیز افزایش خوبی داشته‌ایم. باید بدانیم که دولت به تنهایی نمی‌تواند مسائل اجتماعی به‌ویژه در حوزه آسیب‌های اجتماعی را متکفل شود شاید ایجاد تشکل‌های مردمی با حمایت دولت یک راه حل اساسی باشد بنابراین استراتژی اجتماعی کردن فعالیت‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی و حتی استراتژی خانواده‌محور کردن راه حل‌هایی است که دولت دنبال می‌کند. 

ربیعی با اشاره به بازدید امروز از ۴ مرکز تحت پوشش جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها تصریح کرد: در بازدید امروز با حوزه‌های مختلفی از آسیب‌ها مواجه بودیم. همچنین از نظر جغرافیایی حاشیه‌نشینی ما همراه با آسیب شده و هم در برخی مناطق آسیب‌هایی وجود دارد که باید برای آنها برنامه‌ریزی کنیم. البته در ارتباط با حاشیه‌نشینی اقداماتی شروع شده اما کافی نیست همچنین در ارتباط با اعتیاد نیز با اینکه مراکز ماده ۱۶ به بهزیستی واگذار شد و برای آن تلاش بسیاری شد اما به نظرم اعتیاد زنان و کودکان بسیار مهم است چراکه توجه به آن می‌تواند از اعتیاد پیشگیری کند.

وی ادامه داد: سازمان‌های مردم نهاد به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در حقیقت به گونه‌ای باشیم که دولت فقط حمایت کند و آنها خودشان به واسطه گسترش عمودی، افقی که خودشان ایجاد کرده‌اند توانسته‌اند با نیروی مردمی در این حوزه‌ها موفق عمل کنند. 

وی درباره زنان سرپرست خانوار ادامه داد: در کلیت زنان سرپرست خانوار فکر می‌کنم یک اشتباه مفهومی داریم. همه زنان سرپرست خانوار را نباید همراه با آسیب تلقی کنیم خیلی از این افراد هستند که شایستگی زیادی دارند اما به علت سبک زندگی یا بعلت گوناگون جدا زندگی می‌کنند بخشی از این زنان با فقر اقتصادی درگیر شدند و به نوعی آسیب دیده هستند این زنان بیشتر هدف ما هستند. بیمه تامین اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار را امسال هم در بودجه پایدار کردیم در چند سال گذشته سعی کردیم سالانه ۲۰۰ هزار نفر را به این مجموعه اضافه کنیم البته براساس بودجه محدودیت‌هایی وجود دارد اما با همه کمبودها بودجه‌ای از محل هدفمندی پیش بینی شده که امیدواریم بتواند در این زمینه به ما کمک کند. 

سخنگوی دولت تصریح کرد: همچنین در حوزه کودکان بازمانده از تحصیل ما ۱۷۰ هزار کودک دبستانی کلاس اول باز مانده از تحصیل را شناسایی کرده بودیم که خوشبختانه نزدیک به ۸۰ درصد این افراد به مدرسه بازگشته‌اند و بیش از ۲۰ درصد این کودکان همچنان از تحصیل بازمانده‌اند و با کمک وزارت  آموزش و پرورش، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و قوه قضائیه تلاش خوبی برای رفع موانع بازماندگی از تحصیل کودکان دوره ابتدایی آغاز کردیم . این موارد اقداماتی بوده است که برای پیشگیری از آسیبها انجام داده ایم.

ربیعی درباره مجوزهای سازمان‌های مردم نهاد گفت: تلاش می‌کنیم صدور مجوزهای سازمان‌های مردم نهاد را تسهیل کنیم ‌قبلا این روند طولانی بود و استعلام‌های متعددی لازم داشت در حال حاضر این مجوزها هم به صورت دراز مدت صادر می‌شود و هم در صدور آن سهولت ایجاد شده است همچنین سعی می‌کنیم خدمات و کمکی را که دولت می‌خواهد انجام دهد را از طریق سازمان‌های مردم نهاد داده و از این طریق به این کمک‌ها صورت بگیرد. ما به سمت همه افرادی که می‌خواهند از طریق تشکل‌های مردم نهاد کار کنند دست دراز می‌کنیم قطعا دولت به تنهایی نمی‌تواند این اقدامات را در حوزه آسیب‌های اجتماعی انجام دهد و اساسا ساز و کار مردم یاری، سازو کار مبارزه با فقر و سازو کار آسیب‌های اجتماعی متکی بر نهادهای اجتماعی می‌تواند باشد و از این جهت ما از حضور سازمان‌های مردم نهاد استقبال کرده و موانع را بررسی می‌کنیم و ان‌شاالله در هفته‌های آتی با سازمان‌های مهم جلسه خواهیم داشت و در این زمینه با رییس جمهور گفت‌وگوهایی صورت خواهیم داد تا در برنامه دو ساله آینده دولت و در فرصت باقی مانده دولت بتوانیم نهادهای مدنی را گسترش دهیم چراکه ما این نهادها را به عنوان میانجی‌های اجتماعی تلقی می‌کنیم.

وی همچنین درباره مرکز ترنسکشوال گفت: تلاش می‌کنیم در مدت زمان کوتاهی محلی برای سرای میلاد که مخصوص افراد ترنسکشوال است آماده شود ما در کنار دوستان دعا کردیم که این کار را بتوانیم ظرف دو هفته انجام دهیم اما قطعا تلاش خواهیم کرد که هرچه زودتر این موضوع نیز به نتیجه برسد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: مشکل این افراد نیز یک موضوع جدی است ما نباید با همه افرادی که می‌خواهند تغییر جنسیت بدهند با برچسب و انگ برخورد کنیم بخشی از این افراد مشکلشان یک بیماری است و باید به این موضوع به عنوان یک بیماری نگاه کنیم و از آن دید منفی که ممکن است برخی افراد به افراد ترنسکشوال دارند نباید داشته باشیم البته ناهنجاری و بی هنجاری در همه حوزه‌ها هست  در این حوزه هم ممکن است گاهی ناهنجاری رخ دهد اما بنای ما این است که به معالجه این افراد کمک شود.

وی با اشاره به کمک دولت برای درمان این افراد خاطرنشان کرد: ما در سالهای گذشته سعی کردیم هزینه جراحی و درمان  افرادی که تشخیص دادیم بیمار هستند توسط دولت و از طریف سازمان بهزیستی پرداخت شود و کمک کرده‌ایم به جراحی افرادی که به طور کامل تشخیص داده شد که باید حتما تغییر جنسیت بدهند کمک کنیم فکر می‌کنم با ایجاد مرکزی که قرار است برای این افراد ایجاد شود  یک مرکز مشاوره نیز برای این افراد در آنجا قرار داده شود همچنین باتوجه به اینکه این افراد اغلب از سوی خانواده طرد می‌شوند یک پناهی برای آنها باشد البته ما به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم این افراد را طرد نکنند چراکه طرد اولین گام برای این است که افراد وارد ورطه‌ای شوند که برای آن بازگشتی نیست. معمولا در ابتدا طردهای عاطفی در خانواده‌ها صورت می‌گیرد و بعد از طرح‌های عاطفی انزوا صورت می‌گیرد و بعد از انزوا بیرون زدن از خانه صورت می‌گیرد و این اولین جایی است که به مسیرهای خطرناکی می‌روند که برگشت آنها امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: راه اندازی این مرکز می‌تواند به مشاوره به خانواده‌ها کمک کند. بخشی از مشکلات این افراد چنانچه بیمار تشخیص داده شوند کمک شده است تا برطرف شود موضوعاتی مانند کارت پایان خدمت و گواهینامه مانده است و ما پیگیر این مسائل هستیم اما همانطور که گفتم بخش اعظمی از مشکلات حقوقی این افراد حل شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز