خبرگزاری کار ایران

کوتاهی درباره تغییر تقویم آموزشی

کوتاهی درباره تغییر تقویم آموزشی
کد خبر : ۸۶۳۷۹۳

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست. درباره تغییر تقویم آموزشی نیز باید بگویم که خود آموزش و پرورش دارد کوتاهی می‌کند.

به گزارش ایلنا، علیرضا علی احمدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته با موضوع تقویم آموزشی روی آنتن رفت، با بیان اشکالات ساختاری فراوانی در کشور داریم که ناهماهنگی‌هایی را در پی دارد گفت: یک علت مداخلات غیرتخصصی در آموزش و پرورش، به خود مسئولین آموزش و پرورش بر می‌گردد. مداخلات در زمان بنده هم وجود داشت ولی با قاطعیت ایستادم و اجازه ندادم حتی یک نفر معلم به تهران منتقل شود. یک نماینده مجلس درخواست انتقال همسرش را داشت که در مقابلش ایستادیم و وی علیه ما استیضاح را کلید زد که به نتیجه‌ای هم نرسید.

وی افزود: در تمام این مدت یک نفر به سفارش مجلس و یا دستگاه‌های دیگر استخدام نکردم و بازنشستگی ۱۷۵ هزار نفر صورت گرفت. اما بعد از اینکه رفتیم برخی افراد کشتی آموزش و پرورش را به گل نشاندند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه به عنوان مثال امکانات آموزش و پرورش درگیر انتخابات است اما هزینه آن را پرداخت نمی‌کنند گفت: دستگاه‌ها به آموزش و پرورش فشار می‌آورند اما باید محکم باشد. متأسفانه فرهنگ لابی و بده بستان هم وجود دارد و اگر مسئولی بخواهد بماند باید در مواردی بده بستان داشته باشد. نمایندگان مجلس کار آموزش و پرورش را مختل می‌کنند و فرمان آموزش و پرورش را در استان‌ها به دست می‌گیرند و تا تغییر مدیر مدرسه هم مداخله می‌کنند.

علی احمدی با بیان اینکه آموزش و پرورش سالیانی است که از دست رفته است گفت: تنها بحث کمیت مطرح نیست بلکه کیفیت هم باید مورد توجه باشد. فرزندان ما بیشتر در فضای مجازی حضور دارند و حضورشان در مدرسه باکیفیت نیست. چه سهمی از مستخدمین آموزش و پرورش در ۴۰ سال گذشته از طریق مجاری رسمی تربیت معلم و چه سهمی از دیگر طرق وارد آموزش و پرورش شده اند؟ وقتی مربیان نهضت سوادآموزی که تخصص آموزش بزرگسالان را دارند جذب آموزش و پرورش شده و به دوره ابتدایی می‌روند چه اتفاقی می‌افتد؟

وزیر اسبق آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تقویم آموزشی قطعاً نیازمند اصلاح است اظهار کرد: علیرغم محدودیت‌های قانونی باز هم آموزش و پرورش می‌تواند تصمیماتی اتخاذ کند. نگاه منفعلی در اغلب زمینه‌ها از جمله آموزش و پرورش داریم. از ۱۰ سال قبل به این سو و از سال ۹۰ تا کنون از ۱۶۴ روز ناسالم در یک سال در تهران تا ۴۲ روز ناسالم در سال دیگر داشته ایم. باید راهکار بیابیم. به عنوان مثال می‌توان ۵ شنبه‌ها کلاس درس دایر کرد، در این صورت ۳۲ روز به ساعات آموزش افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: یا می‌توان بسته آموزشی تولید و از طریق شبکه رشد و مجاری چند رسانه‌ای در اختیار دانش آموزان قرار دهیم. اگر مدرسه دو شیفته نیست می‌توان کلاس برگزار کرد و یا سیستم دو ترمی را سه ثلثه کرد. در این صورت می‌توان برنامه را طوری تنظیم کرد که تعطیلی روزهای آلودگی هوا در بین دو ثلث قرار بگیرد.

او با بیان اینکه درست است که مجلس در رأس امور هست، ولی در برخی موارد پایش را از گلیمش فراتر می‌گذارد و متأسفانه آموزش و پرورش را با برخی مصوبات بیچاره کرده است، گفت: آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست. درباره تغییر تقویم آموزشی نیز باید بگویم که خود آموزش و پرورش دارد کوتاهی می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز