خبرگزاری کار ایران

تذکر به شهردار درباره توقف اخذ عوارض دو درصدی از تاکسی‌های اینترنتی

تذکر به شهردار درباره توقف اخذ عوارض دو درصدی از تاکسی‌های اینترنتی
کد خبر : ۸۵۳۳۸۰

رییس کمیته شفافیت شورای شهر به حناچی در خصوص بخشش سهم دو درصدی شهرداری به تاکسی‌های اینترنتی تذکر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهاره آروین در جریان یکصد و هشتاد و ششمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری به شهردار تهران درخصوص بخشش ۲ درصدی سهم شهرداری تهران به شرکت های تاکسی اینترنتی گفت: به شهردار تهران در خصوص توقف اخذ بهای خدمات دو درصدی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی تذکر می‌دهم. بر اساس کدام مجوز قانونی این توقف و بخشش از منافع شهروندان تهرانی انجام شده است؟

وی ادامه داد: بهای خدمات استفاده از زیرساخت‌های شهری توسط این شرکت‌ها که طبق قوانین و اسنادبالادست و با پیگیری‌های فراوان و پس از سال‌ها و به میانجی‌گری وزارت کشور و با توافق طرفین محقق و اجرایی شده است چرا باید با تصمیم شخصی شهردار معلق شود؟

آروین گفت: دستورالعمل وزارت کشور در خصوص اخذ این دو درصد بهای خدمات از شرکت‌های مذکور، مهرماه ابلاغ شده است و باید ظرف حداکثر یک ماه اجرایی می‌شده است،  خسارت تعلل شهرداری تهران در اجرای این دستورالعمل و عدم دریافت اطلاعات سفرها و اخذ دو درصد بهای خدمات، تا همین حالا بالغ بر ده میلیارد تومان شده است و اکنون نیز جناب شهردار کل آن را بذل و بخشش کردند.

وی افزود: عجیب آن‌که دلیل این عدم اجرای دستورالعمل، گران شدن قیمت سوخت عنوان شده است، گران شدن یک‌دفعه‌ای و بی‌تدبیرانه‌ای که گذشته از تحمیل هزینه‌های سنگین اجتماعی و سیاسی به کشور، باعث افزایش حداقل ۲۰ درصدی تقاضای سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی شده است بدون اینکه ریالی از آن افزایش قیمت سوخت به گسترش حمل و نقل عمومی اختصاص یابد. شگفت آن‌که جناب شهردار به جای آن‌که مصرانه و پیگیرانه به دنبال اجرای قانون و وصول سهم شهر و شهروندان از محل افزایش قیمت سوخت برای گسترش حمل و نقل عمومی باشند، همین آب باریکه منابع قانونی را هم شخصا تخفیف می‌دهند و می‌بخشند.

وی ادامه داد: تهران با اشاره به غیرقانونی بودن بخشش سهم دو درصدی شهرداری از تاکسی های اینترنتی گفت: آشکار است که افزایش سفر با تاکسی‌های اینترنتی، افزایش استفاده از خودرو به ضرر استفاده از حمل و نقل عمومی است و  این تخفیف و بخشش غیرقانونی، کمک و تشویق خودرومحوری به جای هزینه‌کرد در جهت افزایش کمیت و کیفیت حمل‌ونقل عمومی است، سیاستی که هیچ سازگاری‌ای با اولویت‌های شورای شهر در جهت کاهش خودرومحوری و افزایش سفر با حمل و نقل عمومی ندارد.

وی گفت: جای پرسش جدی است در شرایطی که عموم مردم هر روز در مترو و اتوبوس له می‌شوند، چرا شهردار تهران باید دنبال منافع‌شرکت‌های تاکسی اینترنتی باشد؟

آروین گفت: ضروری است جناب آقای شهردار به این سوال پاسخ دهند که این تخفیف و بخشش، در شرایط فعلی مالی و اقتصادی شهرداری تهران، جز کوتاه آمدن در برابر منفعت گروه‌های ذینفع به ضرر منافع عموم شهروندان چه توجیه دیگری دارد؟ 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز