خبرگزاری کار ایران

موهبتی:

50 درصد مردم از بیمه رایگان استفاده خواهند کرد

50 درصد مردم از بیمه رایگان استفاده خواهند کرد
کد خبر : ۸۵۲۵۹۰

رئیس سازمان بیمه سلامت گفت: اینکه بیمار را روی تخت بیمه کنیم با ساز و کار بیمه همگون نیست. بیمه نباید یک نهاد حمایتی باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طاهر موهبتی در نشست‌ خبری خود با اصحاب رسانه گفت: در نظام ارزیابی وسع یک میلیون نفر درخواست ارزیابی دادند. انتظار داریم که سه میلیون نفر در شش ماه آینده ثبت‌نام کنند. اگر می‌گویند 10 درصد افراد فاقد بیمه هستند آمار دقیقی نیست. حاکمیت برای سلامت مردم بسیار اهمیت قائل است و تصمیم بر آن است که همه افراد بیمه شوند.

وی در ادامه گفت: یک میلیون نفر درخواست ارزیابی وسع دادند. از این تعداد 360 هزار خانوار ارزیابی وسع‌شان به آنها اعلام شد. متولیان امور ارزیابی وسع را میدانی بررسی کردند که بسیار به حقیقت نزدیک است. طی روزهای آینده نتیجه ارزیابی برای باقی درخواست‌کنندگان اعلام می‌شود. این اعلام برای جمعیت 7000 نفری صورت می گیرد و یک ماه فرصت برای اعتراض وجود دارد.  50 درصد مردم از بیمه رایگان استفاده خواهند کرد بنابراین استدعا می‌کنم مردم به بیمه سلامت مراجعه کنند. نباید سازمان بیمه یک سازمان حمایتی باشد زیرا بیمه ساز و کار خودش را دارد و اینکه بیمار را روی تخت بیمه کنیم با منطق بیمه جور در نمی‌آید بنابراین در آیین‌نامه جدید تصویب شده که فرصت استفاده از بیمه 10 روز باشد و این صبر برای استفاده از بیمه با اصول بیمه کارآمد نزدیک‌تر است.

موهبتی گفت: وزارت بهداشت تمهیدی خواهد داشت که شناسنامه اقتصادی افراد در اختیار بیمه سلامت قرار بگیرد تا ارزیابی وسع افراد با دقت و سرعت بیشتری انجام شود. از افرادی که تاکنون ثبت‌نام نکرده‌اند استدعا داریم برای ارزیابی وسع و تشکیل پرونده بیمه زودتر اقدام کنند.

وی در ادامه گفت: تمام بدهی‌های ما تا مهر ماه سال جاری به داروخانه‌ها پرداخت شد. البته 2.5 ماه به طور متوسط به آنها بدهکاریم که از سال 97 باقی مانده است. در دانشگاه‌ها هم کماکان همین بدهی از سال پیش مانده است ولی تا مرداد ماه سال 98 تمام بدهی‌های امسال تسویه شده است. امیدواریم تمام بودجه تخصیص شده به بیمه سلامت پرداخت شود. پیش‌بینی ما این است که تا مهر ماه بدهی به بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها را پرداخت کنیم اما سال 98، 12 هزار و 300 میلیون تومان بودجه برای ما تخصیص داده شد که 9660 میلیون تومان پرداخت کردند. اگر این بودجه به طور کامل پرداخت نشود 700 میلیارد تومان بدهی تا سال آینده به داروخانه‌ها خواهیم داشت. سازمان برنامه و بودجه در نظر داشت 16 هزار میلیون تومان به ما بودجه بدهد اما نتوانستند. این رقم به 12 هزار و 300 میلیون تومان کاهش پیدا کرد و در زمان بودجه‌ریزی می‌دانستند که این بودجه کافی نخواهد بود اما از همان 12 هزار و 300 میلیون تومان، 9660 میلیون تومان دریافت کردیم. باید توجه شود که دارو نیاز فوری افراد است و نباید تحت هیچ شرایطی از این بودجه کاسته شود.

رئیس سازمان بیمه سلامت گفت: پزشک خانوار در روستاها برای 28 میلیون نفر در دسترس قرار گرفته و در بسیاری از روستاها این افراد از خدمات پزشک خانواده استفاده می‌کنند. در کل یک میلیون نفر برای بیمه رایگان ثبت‌نام کردند که 50 درصد آنها بیمه خواهند شد. اما محدودیت‌هایی در بودجه داشته‌ایم. تا آنجایی که توانستیم هزینه‌های مدیریت بیمه را کاهش دادیم. در سال 98 با کسر بودجه مواجه خواهیم بود و اگر تدبیری اندیشده نشود این مشکل در سال 99 نیز ادامه خواهد داشت.

موهبتی گفت: خدماتی که به عشایر داده می‌شود مانند مامائی، دندانپزشکی، آزمایشگاه و آموزش در 4000 مرکز خدمات سلامت قابل دسترس آنها است. 32 هزار میلیون تومان هزینه در این بخش هزینه می‌شود. 10 درصد ارجاعات ما به سطوح بالاتر درمانی است. اتفاقی که دنبال می‌کنیم مقوله پرونده درمان الکترونیکی است و هم‌اکنون 570 هزار نفر از عشایر عزیز از این خدمات استفاده می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: ما می‌توانیم مشوق‌هایی برای کسانی قائل شویم که مراقبت‌های پیشگیرانه برای خود انجام می‌دهند. اگر کسی رجوع می‌کند که فشار خون و دیابت خود را کنترل کند به او مشوق داده می‌شود. 600 میلیارد تومان هزینه‌ای است که اگر افراد کنترل بیماری‌های غیرواگیردار را انجام بدهند صرفه‌جویی خواهیم کرد. اگر افراد به موضوع مراقبت‌های بیماری‌های غیرواگیردار اقدام کنند در سرانه بیمه برای آنها تخفیف قائل می‌شویم. یک بیمه کارآمد باید بسته‌های مختلفی داشته باشد. بیمه باید به سمتی برود که بیمه‌گذار امکان انتخاب از بین بسته‌های متفاوت را داشته باشد. البته همه افراد باید از حداقل خدمات بیمه استفاده کنند و همچنین باید توجه کنیم که هر پروژه دوره فرود و فرازی دارد تا به نتیجه مطلوب و دستگاه کارآمدی تبدیل شود. ما امروز از سامانه سپاد استفاده می‌کنیم و تجربه ایجاد این سامانه نشان داد هر پروژه باید برای رسیدن و کارآمدی نقاط ضعف خود را نشان بدهد.

رئیس سازمان بیمه سلامت در ارتباط با بدهی‌های بیمه گفت: از سال 97، 3.5 ماه به بخش دولتی بدهکاریم که حدود 750 میلیارد تومان می‌باشد. 2600 میلیارد تومان کل بدهی ما به مراکز دانشگاهی است. 2.5 ماه به داروخانه‌ها بدهکاریم که 470 میلیارد تومان می‌شود و کل بدهی ما به بخش خصوصی 3700 میلیارد تومان است. سالها تخفیف 100درصد به بیمه سلامت داده می‌شد و این بدهی‌ها وجود داشت ولی اکنون 67 درصد تخصیص ما ارائه می‌شود با این حال بدهی‌های ما کمتر هستند. در ابتدا که بودجه ما را بستند خودشان اذعان داشتند که این بودجه کافی نیست و کسر بودجه خواهیم داشت. باید از این منظر نگاه کنیم که یک ماه بدهی برای بنگاه‌های کوچکی مانند داروخانه‌ها مهم است زیرا می‌تواند باعث ورشکستگی آنها شود. امیدواریم تدبیری انجام شود تا بودجه کامل به ما اختصاص داده شود وگرنه 3700 میلیارد تومان بدهی خواهیم داشت. بسیاری از افراد نه به خاطر بدهی ما به آنها بلکه به خاطر تعیین بودجه امسال ناراحت هستند.

موهبتی گفت: بار مراجعه ما به مراکز درمانی کم نشده اما بار مراجعه بیمه سلامت کاهش پیدا کرده است. این چند علت دارد؛ یکی حذف هم‌پوشانی بیمه‌ها بود، یعنی کسی که بیمه تامین اجتماعی دارد نمی‌تواند از بیمه سلامت استفاده کند. علت دیگر ارزیابی وسع بود که باعث شد عده‌ای از بیمه حذف شوند و همچنین تعدادی از افراد به خاطر محدودیت‌های ایجاد شده در رجوعات به پزشکی ایجاد شده یعنی اینکه یک بیمار نمی‌تواند هر وقت که مایل است از خدمات پزشکی مکرر استفاده کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز