حاجی میرزایی:
روحیه نوآوری و خلاقیت را باید در دانش آموزان پرورش دهیم
وزیرآموزشوپرورش گفت: امیدوارم این نشست منجر شود تا در پژوهشسراها، طرح شهاب، تقویت المپیادها، توسعه فعالیتهای سمپاد، حضور شرکتهای استارتاپها در بخش خدمات آموزشی توسعه قابلملاحظهای داشته باشیم و این موارد از زمینههای همکاری مشترک با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی در حاشیه نشست با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز فرصت مغتنمی بود که زمینههای گسترده و متنوع همکاری بین آموزشوپرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل بگیرد، گفت: براساس پیشبینیهای انجامشده باید نظام آموزشوپرورش از حافظه محوری و آموزش محوری به سمت تربیت محوری و مهارتآموزی سوق داده شود.
وی اضافه کرد: یکی از ساحتهایی که در تربیت پیشبینیشده، ساحت علم و فناوری است لذا باید بستر را برای تربیت ساحت های علم و فناوری دانش آموزان فراهم کنیم.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: دوره دانشآموزی و حضور ۱۲ ساله در مدرسه دوره تأثیرگذاری در تکمیل شخصیت افراد و آینده کاری و فعالیتهای آنان است که در مقایسه با دانشگاه، دوره دانشآموزی مهمتر است.
وزیرآموزشوپرورش تأکید کرد: باید روحیه نقادی، پرسشگری، نوآوری و خلاقیت در دانش آموزان را پرورش و مهارتهای آنان را برای پیوستن به کارهای پژوهشی توسعه دهیم.
وی اضافه کرد: امیدوارم این نشست منجر شود تا در پژوهش سرا، طرح شهاب، تقویت المپیادها، توسعه فعالیتهای سمپاد، حضور شرکتهای استارتاپ در بخش خدمات آموزشی توسعه قابلملاحظه ای داشته باشیم و این موارد از زمینههای همکاری مشترک است و این جلسه نقطه آغازی برای شتاب و جهش در تربیت علمی دانش آموزان در سراسر کشور باشد.
وزیرآموزشوپرورش با بیان اینکه چندی پیش از نمایشگاهی از آثار پژوهش سراهای دانشآموزی بازدید کردم که واقعاً شگفتزده شدم، گفت: دانشآموزان در نمایشگاه کارهای بسیار مهمی انجام داده بودند، بخش مهمی از پژوهش سرا ها به تکنولوژیهای نوین مجهز شده و حتی برخی از آنها بهسرعت قابلیت تجاریسازی دارند.
حاجی میرزایی تصریح کرد: باید این فرصت را برای تمام دانش آموزان فراهم کنیم و پژوهشسراها تبدیل به موقعیتهایی شوند که همه دانشآموزان با پژوهش سراها ارتباط داشته باشند.
وی در ادامه گفت: ارتباط همه دانش آموزان با پژوهشسراها از آرمانهای ما است و باید پژوهش سراها به مکانی تبدیل شود که همه دانشآموزان بتوانند علایق پژوهشی خود را در این عرصه تمرین کنند و به توانمندی دست پیدا کنند که خوداتکا شوند و از شخصیت خود دفاع کنند و در اقتصاد جامعه مشارکت مؤثرتر و فعالتری داشته باشند.
سورنا ستاری در پاسخ به خبرنگاران اظهار کرد: بیش از شش سال است که با حاجیمیرزایی در دولت همکاری داشتهام و امیدوارم در دوره جدید همکاریهای خوبی صورت بگیرد. در معاونت علمی و فناوری، آموزشوپرورش همیشه در حوزههای مورد علاقه ما بوده و بخصوص در بنیاد ملی نخبگان که بهصورت تاریخی با سمپاد همکاری داشتهایم.
معاون علمی و فناوری رئیسجمهور خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم در حوزههای پژوهش سراها، فرهنگ پژوهش و توسعه زیرساختها همکاری داشته باشیم تا پژوهش سرا ها به جایگاه خود برسند.
ستاری اضافه کرد: حمایت از سمپاد با توجه به مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی، توسعه استارتاپها در بدنه آموزش و پرورش، الگوسازی، کمکهایی که شرکتهای دانشبنیان میتوانند در حوزه نوسازی مدارس داشته باشند و... مجموعه موارد متعددی است که باید در داخل آموزشوپرورش پیگیری کنیم. با دید مثبت وزیر و مسئولان آموزشوپرورش که برای پیگیری و زمینه همکاری معرفی میشوند، مطمئنم در دوره جدید دستاوردهای قابلتوجهی خواهیم داشت.
ستاری با اشاره به استارتاپها و مراکز کارآفرینی اظهار کرد: به بیش از ١٠٩ پژوهش سرا را در حوزه تجهیزات کمک کردهایم که میتوان به نانو، بیوتکنولوژی، سلولهای بنیادی و هوافضا اشاره کرد. با توجه به توافقنامه صورت گرفته در جهت تجهیز پژوهش سراها، ۷۰ درصد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و٣٠درصد آموزشوپرورش و خیرین بر عهده میگیرند.