میلانی:
۵۴ درصد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران فرسوده است
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: هماکنون در شهر تهران حدود پنج هزار و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس فعال است که ۵۴ درصد این ناوگان فرسوده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سید آرش حسینی میلانی در ابتدای یکصد و هشتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران در نطبق پیش از دستور خود گفت: آمار اتوبوس های فرسوده تهران در چهار سال آینده ۵۲۶۷ .عدد است. این عدد آمار اتوبوسهای فرسوده تهران در چهار سال دیگر است و آن را به خاطر بسپارید. به عبارت دیگر در سال ۱۴۰۲ با فرض عدم افزایش ناوگان ، ۸۹ درصد اتوبوسهای پایتخت فرسوده خواهند بود.
وی ادامه داد: این آمار هشدار دهنده ای است و چنانچه ما سیستم حمل و نقل عمومی را اصلاح نکنیم، اگر همچنان چشمهایمان را نسبت به ناوگان فرسوده موجود در عرصه اتوبوسرانی ببندیم، اگر امروز برای نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی اقدام نکنیم، قطعا سیاستهای کنترلی، جریمه و طرح ترافیک یا ارتقای استاندارد خودروها، تاثیر کافی را نخواهند گذاشت و محیط زیست شهر تهران آلودهتر و شهر تهران با ترافیک بیشتری روبهرو خواهد شد.
میلانی تصریح کرد: تهران در آذر ماه امسال، وضعیت نامناسبی را از نظر شاخصهای آلودگی هوا تجربه کرد. هوای تهران۱۲ روز در شرایط ناسالم برای گروههای حساس و یک روز در شرایط ناسالم برای همه جامعه قرار داشت اما با وجود آنکه آلودگی و وضعیت اضطراری برای تک تک شهروندان احساس میشد و می شود، همچنان ۴۰ درصد مردم از خودروهای شخصی استفاده میکردند.
وی ادامه داد: این مسئله نشان می دهد که حتی گرانی بنزین و اعمال محدودیت های تردد نتوانسته از میزان تردد خودروهای شخصی در سطح خیابانها و معابر شهر تهران بکاهد. اما ریشه این مسئله در چیست؟ چرا شهروندان همچنان ترجیح میدهند از خودروهای شخصی به جای حمل و نقل عمومی استفاده کنند؟
وی گفت: یکی از مهمترین دلایل این است که شهر تهران از یک سیستم حمل و نقل عمومی روزآمد، کافی و مجهز برخودار نیست و همین مسئله موجب شده است تا شهروندان نسبت به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شرایط کنونی رغبت چندانی نداشته باشند.
میلانی ادامه داد: تصوری که اغلب شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی دارند، اتوبوسها و واگنهای فرسوده، متراکم و انباشته از انبوه جمعیت و دیر آمدن این وسایل برای جابجایی افراد است که در اغلب موارد این شرایط به دلیل کمبود ناوگان است. این در شرایطی است که متروی تهران میتواند پنج میلیون سفر در روز جابهجایی داشته باشد اما در حال حاضر از یک سوم ظرفیت خود بهره میگیرد.
میلانی تاکید کرد: هماکنون در شهر تهران حدود پنج هزار و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس فعال است که ۵۴ درصد از این ناوگان، فرسوده هستند. در حالی که حداکثر مدت فعالیت اتوبوسها هشت سال است میانگین طول عمر اتوبوسهای تهران در حال حاضر بیش از ۱۱ سال است.
وی با اشاره به سهم اتوبوسها در جابجایی افراد در تهران گفت: اتوبوس ها حدود۱۶ درصد در جابجایی مسافران سهیم هستند و با افزایش نرخ بنزین این سهم افزایش داشته است. به اعتبار این مسئله میتوان گفت که یکی از چالشهای اصلی پیشروی شهر تهران که شکل زیرپوستی آن در حال بروز دادن خود است، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه در عرصه اتوبوس است.
وی با انتقاد از عدم تامین اتوبوس توسط دولت گفت: متاسفانه ۸ سال است که دولت هیچ اتوبوس جدیدی را به شهرداری تهران تحویل نداده است و از آن زمان، روند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بسیارکند شده و شرایطی را به وجود آورده است که در چالش فرسودگی ناوگان اتوبوس، از وضعیت هشدار هم عبور کرده ایم چراکه روزانه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به دلیل فرسودگی در سطح شهر تهران متوقف میشوند که این موضوع، هم سبب ایجاد نارضایتی شهروندان شده و هم هزینههای ناشی از تعمیر و نگهداری را افزایش داده است.
میلانی ادامه داد: این در حالی است که قوانین متعددی درباره توسعه حمل و نقل عمومی وجود دارد که عصاره آن را میتوان در قانون هوای پاک، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و قانون هدفمندی یارانهها دانست، اما متاسفانه اجرای این قوانین مورد غفلت واقع شده و تنها در یک بازه زمانی کوتاهمدت که وارونگی هوا شدت مییابد، مورد توجه قرار میگیرد و سپس مجددا به بوته فراموشی سپرده میشوند.
وی گفت: در قانون هدفمندی یارانهها، بخشی از درآمد حاصل از آزادسازی قیمتها باید به حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کند که تا به امروز، مقادیر ناچیزی به حساب شهرداری تهران واریز شده است. در طرح پیشنهادی شهرداری برای کاهش آلودگی هوا اعتباری برابر با ۱۵۸۴ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی و ۳۷۸۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات برای نوسازی ۳۰۰۰ اتوبوس مورد نیاز است.
وی افزود: ما با عدم تحقق درآمدهای شهرداری از محل مصوبات دولت (اعم از قانون هوای پاک، پرداخت ۱۰% از جرایم رانندگی سهم شهرداری) از محل طرح LEZ روبهرو هستیم. مطابق ماده ۹ قانون هوای پاک وزارتکشور موظف است با همکاری وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی، زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت را ظرف مدت پنج سال از محل منابع درآمدی ماده (۶) این قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر کردن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی ـ بنزینی (هیبریدی) و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی، به انجام برساند.
میلانی به ماده ۱۰ قانون نیز اشاره کرد و ادامه داد: همچنین براساس ماده ۱۰ این قانون وزارت کشور موظف است از محل درآمدهای عمومی شهرداریها و بودجه عمومی خود در قانون بودجه (هر یک به میزان پنجاه درصد)، ناوگان حمل و نقل عمومی درونشهری را به میزان سالانه پنج درصد (۵%) با اولویت کلانشهرها و شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت افزایش دهد.
همچنین بنا بر مصوبه شورای اقتصاد به شماره ۱۳۸۸۴۵۰ مورخ ۲۰/۳/۱۳۹۷ مقرر شده است منابع حاصل از صرفهجویی سوخت برای نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوس به تعداد ۱۹ هزار دستگاه و پس از تایید شهرداریهای ذیربط پرداخت شود. در بهمن سال ۹۶ هم رییس محترم جمهور درخصوص نوسازی حمل و نقل جادهای و شهری به خصوص کامیونها و اتوبوسهای فرسوده تاکیداتی داشتند و گفتند: «آنچه امروز به مردم قول میدهیم این است که دولت دوازدهم مصممتر از دولت یازدهم اهتمام دارد که خودروهای فرسوده را در اسرع وقت از ناوگان حمل و نقل جادهای برونشهری و درونشهری، خارج کند و تلاش ما این است که بتوانیم در سالهای پیشرو آن را به انجام برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: ما منکر تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریمها در کشور نیستیم و میدانیم کشور با مشکلات بسیاری در عرصه اقتصادی دست و پنجه نرم میکند. خشنود نیز هستیم که سرانجام پس از مدتها جلسه بررسی نحوه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی روز چهارشنبه هفته گذشته به ریاست معاون محترم اول ریاستجمهوری و حضور مهندس هاشمی و شهردار تهران برگزار شد و وزارت نفت نیز با پرداخت یارانه صرفه جویی سوخت از تیر الی شهریور امسال موافقت نموده است.
میلانی تصریح کرد: امیدوارم هم هستیم که سرانجام مصوباتی که با تاخیر جدی در اجرا روبهرو هستند، اجرا شوند چراکه تداوم روند کنونی دیگر ممکن نیست. تداوم روند کنونی یعنی افزایش آلودگی هوا، تداوم روند کنونی یعنی ایجاد نارضایتی بیشتر در میان شهروندان و در یک کلام، تداوم روند کنونی یعنی به خطر انداختن جان مردم. ناهماهنگیهای داخلی در وزارت صمت و دستگاههای اقتصادی باید پایان پذیرد و کسانی که با چرخش قلمشان مانع از اجرای مصوبه استراتژیک دولت شدهاند، باید متوجه باشند روزنههای تدبیر و امید در پیچ و خم بروکراسیهای موجود در حال خاموش شدن است.
وی گفت: با آنکه مدیریت شهری در دوره پنجم با میراث بدهی های سنگین روبهرو است و این تنگنای به وجود آمده، موجب شده تا مدیریت شهری با یک سیاست ریاضتی ایام را به سر کند، اما ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و آن چنان بود که شورای شهر در قانون بودجه سال ۹۸، مجوز انتشار و فروش اوراق مشارکت به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان را مصوب کرد که لازم است بانک مرکزی حداقل در تسریع صدور مجوزهای مربوطه همکاری بیشتری از خود نشان دهد.
وی افزود: از سوی دیگر، دولت محترم و به صورت خاص، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی میتوانند حمایتهایی را انجام دهند که مدیریت شهری را تا حدی از تنگنای به وجود آمده برهاند و آن، این است که با توجه به تحریم های ظالمانه ایی که به کشور تحمیل شده است و امکان ورود قطعات اتوبوس به صورت مجزا یا CKD به شدت محدود شده است وزارت صمت با توجه به جمیع ملاحظات اقتصادی و اجتماعی، درباره امکان تامین اتوبوس از محل تولید داخل زودتر تعیین تکلیف نماید.موضوع اتوبوس های فرسوده فقط مسئله تهران نیست بلکه شهرستانهای حومه پایتخت نیز با مشکلات به مراتب بیشتری مواجه هستند و در اینجا از جناب آقای دکتر نوبخت ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه درخواست می کنم با توجه به وقایع اخیر در آبان ۹۸ توجه ویژه ای به تامین اعتبارات نوسازی ناوگان اتوبوس رانی داشته باشند. همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه فراکسیون امید و مجمع نمایندگان تهران کمک می طلبم تا در مدت باقی مانده مدیریت شهری را همراهی بیشتری کنند.
میلانی خاطرنشان کرد: در گام اول، سازمان برنامه و بودجه را موظف به پرداخت بدهیهای پیشین دولت به شهرداریهای کلانشهرها به ویژه تهران کنند و در گام دوم، اعتبارات نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در قانون بودجه سال ۹۹ را افزایش دهند.
وی گفت: در پایان ضروری می دانم که تاکید کنم نوسازی اتوبوس ها در تهران در حال حاضر یکی از اقدامات مهم در کاهش آلودگی هواست.اما اتوبوسها جدا از ایجاد آلودگی به دلیل دیگری نیز باید مورد توجه باشند.افزایش قیمت بنزین، استفاده از اتوبوسها را بیشتر می کند ولی کمبود اتوبوس، امکان خدمت رسانی مطلوب به شهروندان را کاهش می دهد.حقوق شهروندی در این شرایط از دو جنبه مورد تهدید قرار می گیرد.آلودگی هوا و عدم خدمت رسانی مناسب.امروز موضوع بهبود وضعیت اتوبوسها از مرحله اهمیت گذشته و به یک الزام تبدیل شده است.و این مطالبه به حق شهروندان تهرانی از ما و دولت است.