باقر لاریجانی:
دانشگاههای علوم پزشکی قلب تپنده تحول در آموزش عالی سلامت است
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه مسیر منطقی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه در حوزه آموزش علوم پزشکی در دست پیگیری است، تاکید کرد: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی محورهای لازم برای حرکت دانشگاهها در مسیر توسعه را ترسیم کرده است.
به گزارش ایلنا، باقر لاریجانی امروز در همایش مدیران مراکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش دانشگاههای علوم پزشکی کشور، مراکز مطالعات و توسعه آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی را قلب تپنده تحول در آموزش عالی سلامت ذکر کرد و گفت: این همایش فرصت خوبی برای بهرهبرداری از نظرات گروهی از دستاندرکاران تحول در دانشگاههای علوم پزشکی است.
لاریجانی ضمن تقدیر از مدیران ادوار مرکز مطالعات و توسعه آموزش وزارتبهداشت، اظهار داشت: طی چندسال گذشته مباحث آموزش بیش از پیش در دانشگاههای علوم پزشکی مطرح شده و با تلاشهای همکاران محترم، شبکه خوبی در آموزش علوم پزشکی ایجاد شده است.
وی افزود: شبکه آموزش علوم پزشکی یکی از بزرگترین شبکههای نظام سلامت است و امیدواریم در سایر حوزه ها نیز بتوانیم چنین شبکههایی ایجاد کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در توسعه آموزش علوم پزشکی مسیر خوبی را طی میکنیم، گفت: در حال حاضر بیش از هزار عضو هیات علمی در دانشگاههای علوم پزشکی دوره مجازی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی را طی میکنند و بدون اینکه از کار خود منفک شوند درک بهتری از این حوزه پیدا میکنند. تغییر دیدگاه دست اندرکاران این حوزه میتواند زمینههای ارتقای حوزه آموزش را فراهم نماید.
وی به تغییرات پرشتاب حوزه علوم پزشکی اشاره و عنوان کرد: این حوزه حدود ۱۲ درصد اعضای هیات علمی کشور را داراست و بیش از ۳۰ درصد مستندات علمی در این حوزه تولید میشود که خود نشان از عملکرد اثربخش است.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به ترویج سیستمهای پیشرفته آموزش در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال اعتباربخشی از جمله حوزه های نوین در آموزش است و دانشگاهها و بیمارستانهای آموزشی ما اعتباربخشی شده و این فرایند ادامه دارد، در حالیکه در سایر حوزههای علمی کشور تا این حد در این مسیر پیش نرفتهایم.
وی با بیان اینکه در وزارت بهداشت ۵۰ درصد مراجعات مربوط به حوزه آموزش است و در چند ماه گذشته حدود ۳۰ هزار مکاتبه در این حوزه صورت گرفته، گفت: چنین حجم کاری در حوزه آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی نیز وجود دارد.
لاریجانی ادامه داد: این در حالی است که گاها چالشهایی نیز ایجاد میشود اما خوشبختانه در کنار این حجم کار و چالش ها، بحث تحول در آموزش علوم پزشکی نیز در دست پیگیری است.
وی تحول و نوآوری را استراتژی کلان حوزه آموزش علوم پزشکی برشمرد و گفت: مباحث مطرح شده در این برنامه مسیری است که دانشگاهها برای توسعه ناگزیر از اجرای آن هستند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به بسته مرجعیت علمی اشاره کرد و گفت: هر دانشگاهی باید نقش خود و نقاط تمرکز خود را پیدا کند تا در مسیر توسعه حرکت کند. در دنیا نیز دانشگاهها کنار توسعه ساختار با روشن کردن هدف و نقاط تمایز خود پیش می روند.
وی عنوان کرد: گفتمان مرجعیت در دانشگاهها توسعهآفرین است و لازم است تمامی اساتید دانشگاه در این مسیر تلاش کنند.
لاریجانی به رویکرد دانشگاههای نسل جدید اشاره و اظهار کرد: در این گفتمان دانشگاهها برای توسعه باید با حوزه های دیگر جامعه ارتباط مستمر داشته باشند.
وی با بیان اینکه در حوزه علوم پزشکی ظرفیتهای خوبی برای حرکت در این مسیر وجود دارد، گفت: لازم است اساتید دانشگاهها ضمن فعالیت تخصصی خود تحولات بیرونی را نیز رصد کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: حوزه آموزش علوم پزشکی اولین حوزه دارای سند آمایش مصوب است و این مصوبه موجب منطقی شدن توسعه آموزش علوم پزشکی، متناسب با نیازها و زیرساختهای مناطق شده است.
وی از تدوین سند برآورد نیروی انسانی مورد نیاز سلامت در سطح ملی خبر داد و گفت: فردا در کرمان طی نشستی سطح منطقهای این سند نهایی خواهد شد که نشان میدهد مناطق در ۵ سال آینده چه برنامه ای برای تربیت نیروی انسانی خواهند داشت. تفاهمنامههایی که امضا میشود به منزله موافقت اصولی برای مناطق خواهد بود.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به اعتباربخشی دانشگاهها و بیمارستانهای آموزشی اشاره و عنوان کرد: تا هفته آینده چارچوب اعتباربخشی تمامی دبیرخانههای آموزش نهایی و به دانشگاهها ابلاغ میشود.
وی به اهمیت ماموریتگرایی تاکید کرد و اظهار داشت: تمامی ماموریتهای مرتبط با آموزش علوم پزشکی از اسناد بالادستی کشور احصا و به مناطق آمایشی و دانشگاهها سپرده شده است. این ماموریتها ملی هستند که توسط دانشگاهها دنبال میشود و شبکههای منطقهای هم برای پیگیری این ماموریتها در حال راهاندازی است.
لاریجانی دانش پژوهی آموزشی را یکی از مباحث مهمی ذکر کرد که به دانشگاهها ابلاغ شده و گفت: این برنامه تاثیر فعالیتهای آموزشی را در پژوهش معادلسازی کرده است. اکنون مدل روشنی در هیات ممیزه دانشگاهها برای این کار وجود دارد و عطف به مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی است، که عملیاتی شدن آن زمینه های توجه به آموزش علوم پزشکی و توسعه این حوزه را بیش از پیش فراهم میکند.
وی برنامه تحول آموزش را استراتژی دانشگاهها در این حوزه ذکر کرد و گفت: از مراکز مطالعات و توسعه آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی انتظار می رود ترجمان این برنامه را در دانشگاهها تدوین کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برنامه تحول در آموزش و زیرساختهایی که در این برنامه ایجاد شده، بسترهایی را برای به روز رسانی توانمندی های اساتید در دانشگاههای علوم پزشکی ایجاد نموده است.
وی در پایان افزود: رسالت مراکز مطالعات و توسعه آموزش این است که با توانمندسازی بیشتر اساتید در این زمینه مشارکت وی را جلب کنند.