معاون آموزشی وزارت بهداشت:
توجه مستمر به موضوع تحول در آموزش علوم پزشکی ضروری است
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به حجم بالای کار در حوزه آموزش علوم پزشکی، تاکید کرد: لازم است مسئولان دانشگاه ها ترتیبی اتخاذ کنند تا این حجم امور جاری، موجب غفلت از پیگیری برنامه تحول در آموزش علوم پزشکی نشود.
به گزارش ایلنا، باقر لاریجانی (معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در نود و یکمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی) که روز یکشنبه مورخ ۱۹ آبان ۹۸ برگزار شد، با اشاره به اهمیت شورای آموزش پزشکی و تخصصی، اظهار کرد: این شورا مرجع بسیاری از تصمیمات در زمینه آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی است.
لاریجانی بیان کرد: بحث تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از چند سال گذشته آغاز شده و هدف این بود که نقشه راهی برای فعالیت های این حوزه طراحی شود.
وی خاطرنشان کرد: امروز با ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و ۹۰ واحد دانشگاهی غیر دولتی روبرو هستیم، ۲۰۰ هزار دانشجو در بخش دولتی و حدود ۶۰ هزار در بخش غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار عضو هیات علمی در بخش دولتی و ۲۵۰ بیمارستان آموزشی در سطح کشور داریم، گفت: ۸۰۰ مرکز و ۲۲ شبکه تحقیقاتی فعال و حدود ۱۰۰۰ شرکت دانش بنیان در بخش علوم پزشکی در حال فعالیت هستند و ۱۸۰ انجمن علمی نیز در حوزه علوم پزشکی فعالیت می کنند که می توانند به وزارت بهداشت کمک کنند.
وی افزود: ۵۰ درصد مراجعات وزارت بهداشت به حوزه آموزش است و سالانه حدود ۳۰ هزار مکاتبه با این حوزه صورت می گیرد. البته سعی شده با مجازی سازی امور این روند تعدیل شود، اما در مجموع حجم کار این حوزه بسیار بالا است.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: در حوزه علوم پزشکی، ۹۰۰ رشته محل کاردانی و کارشناسی، ۶۴ رشته محل دکترای عمومی، حدود ۶۰۰ رشته محل کارشناسی ارشد، حدود ۴۰۰ رشته محل دکترای تخصصی و حدود ۱۳۰ رشته محل فلوشیپ و فوق تخصص داریم.
وی ادامه داد: تقریبا ۷۰ درصد دانشجویان وزارت بهداشت در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند و در مقایسه با سایر بخش های آموزش عالی کشور، حوزه علوم پزشکی درصد تحصیلات تکمیلی بالاتری دارد. برای مثال، ۱۵ هزار برنامه بازآموزی علوم پزشکی در سال در کشور در حال اجرا است و در وزارت بهداشت ارزیابی می شود. ۴۸ آزمون سراسری علوم پزشکی داریم و این آزمون ها برخی ۷۰ هزار شرکت کننده و هریک چالش های خاص خود را دارد.
بنا بر اعلام وبدا، وی با بیان اینکه نهایت سعی بر این است که این آزمون ها به صورت عادلانه برگزار شود، افزود: بیش از ۷۰ درصد آزمون ها به صورت الکترونیک یا ترکیبی برگزار می شود و باید به سمتی پیش رویم که تمامی آزمون های علوم پزشکی به صورت الکترونیک برگزار شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: حوزه آموزش علوم پزشکی حوزه ای بسیار پرکار است، اما باید در کنار امور جاری برنامه های تحولی را نیز دنبال کنیم تا امور روزمره، ما را از ارتقای این حوزه غافل نسازد.