در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
زبان انگلیسی و معلمان آن به هیچ عنوان از مدارس حذف نخواهند شد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره هدف از ارائه طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزشی همگانی کشور گفت: هدف کسانی که رفع انحصار از زبان انگلیسی را مطرح کرده اند، این است که منحصرا زبان انگلیسی در مدارس تدریس نشود و زبانهای دیگر هم در مدارس و دانشگاهها آموزش داده شوند.
میرحمایت میرزاده (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره "طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزشی همگانی کشور" گفت: نه درس زبان انگلیسی و نه معلمان این درس از مدارس حذف نخواهند شد، در ضمن موضوع مطرح شده، صرفا یک طرح است. نمایندگان مجلس هر روز صدها طرح این چنینی به مجلس ارائه میدهند و اینها به معنی این نیست که مجلس نظرش درباره آنها مثبت است و طرح تصویب می شود..
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکثریت اعضای کمیسیون آموزش و فضای حاکم بر این شرایط مخالف با اجرای چنین طرحی هستند، از طرفی این طرح با عنوانش مغایر است. کسانی که این طرح را عنوان کردند هدف اصلی شان این بوده که بالاخره اجازه بدهیم زبانهای دیگر نیز در محافل علمی ما آموزش داده شود.
میرزاده در ادامه عنوان کرد: محافل دانشجویی و دانش آموزی در برخی از استانها که با کشورهایی اطراف همسایه هستند، شاید نیاز باشد زبان بومی خود و آن کشور همسایه را بیاموزند، از طرف دیگر هدف برخی از افراد اجرای اصل ماده 15 قانون اساسی است. زبان برخی استانهای ما با کشورهای همسایه یکسان است؛ با این وضعیتچرا نباید اجازه دهیم این زبانها در کنار زبانهای دیگر هم تدریس شود؟ یا فضایی برای آموزش آنها فراهم شود؟
وی اضافه کرد: بنابراین کل هدف کسانی که رفع انحصار از زبان انگلیسی را مطرح می کنند، این است که منحصرا زبان انگلیسی در مدارس تدریس نشود و زبانهای دیگر هم در مدارس و دانشگاههای ما آموزش داده شوند. بنابراین زبان انگلیسی در مدارس ما هست و خواهد بود. همچنین معلمان زبان انگلیسی نیز حتما در مدارس به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: زبان انگلیسی به عنوان یک زبان علمی مشترک در اکثر کشورهای دنیا مورد استفاده قرار میگیرد، اما در کنارش زبانهای دیگری هم هستند که منابع ارزشمند علمی در رابطه با آنها وجود دارد که تا به حال نسبت به آنها غافل بودهایم. بعضا پیش آمده که برخی از جوانان ما برای ادامه تحصیل به کشورهای همسایه میروند که زبان انگلیسی به کارشان نمیآید و مجبورند یک سال در آن کشور بمانند تا زبان آنها را بیاموزند و بعد اجازه حضور در دانشگاههای آن کشور را داشته باشند. حال چه اشکالی دارد که زمینه آموزش زبانهای مختلف فراهم شود؟بنابراین هدف از رفع انحصار این است.
میرزاده گفت: با توجه به فضایی که من میبینم آن محتوایی که مربوط به حذف زبان انگلیسی است، قطعا تصویب نخواهد شد، اما ممکن است محتوایی که درباره آموزش زبانهای قومی و محلی مشترک با زبان کشورهای همسایه است، در دستور کار باشد، اما باید فعلا منتظر بمانیم. من با آموزش زبان انگلیسی در مدارس صدرصد موافقم. آموزش زبان انگلیسی و معلمان آن در مدارس باید به کار خود ادامه دهند، زیرا اکثر منابع علمی دنیا به این زبان هستند. بنابراین این طرح بحث رفع انحصار از زبان انگلیسی است نه حذف خود زبان انگلیسی.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: درباره اینکه میتوان روش تدریس زبان انگلیسی را بهتر کرد، شکی نیست. بخاطر اینکه دانش آموزان چندین سال در مدرسه زبان میخوانند و در زمان خروج از مدرسه و دانشگاه از زبان انگلیسی چیزی عایدشان نمیشود. خیلی از کسانی که زبان انگلیسی میدانند کسانی هستند که در کلاسهای غیررسمی آموزش دیدهاند.بنابراین آموزش زبان انگلیسی آنطور که باید و شاید آموزش داده نشده و ما در این زمینه به شدت ضعف داریم که باید بازنگری اساسی روی آن انجام شود.