خبرگزاری کار ایران

صرفه‌جویی یک میلیارد تومانی شرکت واحد در صورت ارائه سوخت استاندارد/اتوبوسرانی به ۱۰۰ درصد اخذ معاینه فنی رسید

صرفه‌جویی یک میلیارد تومانی شرکت واحد در صورت ارائه سوخت استاندارد/اتوبوسرانی به ۱۰۰ درصد اخذ معاینه فنی رسید
کد خبر : ۸۱۸۷۵۹

چهارمین جلسه کارگروه ویژه رفع دودزایی معاینه فنی جدید اتوبوس‌های شهر تهران در شرکت واحد اتوبوسرانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این جلسه که با حضور نمایندگان سامانه ۴ اتوبوسرانی و نمایندگانی از شرکت‌های خصوصی مشغول در این سامانه برگزار شد،‌ هوشنگ کریمی مدیر سامانه ۴ گفت: برای رسیدن به ایده‌آل‌های معاینه فنی دو اقدام مهم انجام شده است. در سال ۹۷، نتایج آنالیز گوگرد در سامانه‌ها با نمونه برداری ماهانه به دست می‌آید. اقدام مهم دوم نصب سیستم فیلتر‌ DPF بر روی اتوبوس‌های شرکت واحد به منظور کم کردن ذرات معلق دوده اتوبوس‌ها بود که انجام شد و در آینده نزدیک قرار است سیستم فیلتر دوده بر روی نزدیک به ۵۰ درستکاه اتوبوس دیگر شرکت واحد به منظور کم کردن میزان ذرات معلق نصب شود.

در ادامه وهابی (معاون بهره‌برداری ستاد مرکزی معاینه فنی خودروها) با تاکید بر اینکه نمایندگان شرکت واحد باید در محل معاینه فنی حضور یابند و موضوعات را پیگیری کنند، اظهار داشت: هرجا به اختلاف نظری در معاینه فنی بررخورد کردید، نماینده شما و ما حضور دارد. نمایندگان شرکت واحد باید در جلسات مشترک با معاینه فنی، اصطلاحات فنی و ادبیات مشترک معاینه فنی را بیامزوند و هر جا به مشکل برخورد کردند،‌ در لحظه موضوع پیگیری شود.

وی درخصوص دغدغه مشترک نمایندگان در جلسات کارگروه،‌ درباره معاینه چشمی دودزایی اتوبوس‌ها اظهار داشت: تست کدری و دود آبی دو شاخص اصلی در معاینه فنی هستند که اگر خودرویی در تست کدری تاییدیه گرفت، دلیل بر آن نیست که در دودآبی نیز مورد تایید قرار گیرند.

وهابی تصریح کرد: تست آلایندگی و تست ظاهری دودزایی هر دو استانداردهای تعریف شده دارند که خودرو بر اساس همان تایید یا رد می‌شود. تست دود آبی چشمی است، ‌اما سلیقه‌ای نیست و کارشناسان حاضر در حوزه مطابق با آیین نامه آن را انجام می‌دهند. تست دودآبی از تست کدری مهمتر است. 

وی گفت: ستادمعاینه فنی کمک کرده است تا شرکت واحد اتوبوسرانی در یک شرایط استاندارد ایمنی خدمات عمومی را به مردم ارائه دهد. 

سپس نصرالله هاشمی(معاون فنی شرکت واحد اتوبوسرانی) با بیان اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی به ۱۰۰ درصد اخذ معاینه فنی رسیده است گفت: هدف از برگزاری این جلسات این است که مردم بدانند شرکت واحد اتوبوسرانی چه فعالیت‌هایی برای کاهش آلودگی هوا انجام داده است. 

وی با اشاره به برخی ابهاماتی که برای نمایندگان شرکت واحد اتوبوسرانی در هنگام معاینه فنی ایجاد می‌شود، درخواست کرد تا فرایند کار معاینه فنی و استانداردهای کار توسط نمایندگان شرکت معاینه فنی ارائه شود تا ابهامات برای نمایندگان شرکت واحد اتوبوسرانی  نیز برطرف گردد.

هاشمی با تاکید بر اینکه همکاران ما نهایت تلاش خود برای رساندن اتوبوس به شرایط مطلوب و اخذ معاینه فنی را انجام داده‌اند، اظهار داشت: تلاش برای بهبود کیفیت خودرو یکی از دلایل توقع همکاران در اخذ برگه معاینه فنی است. برگزاری این جلسات برای افزایش ارتباط و افزایش آگاهی بین افرادی است که در مساله معاینه فنی دخیل هستند. 

علیمردانی(مدیر کل معاونت فنی اتوبوسرانی) با تاکید بر اصلاح و مناسب‌سازی زیرساخت‌ها، اظهار داشت: در این جلسات مناسب نبودن زیرساخت‌ها نمود پیدا کرده است. اگر قرار باشد به استاندارد بین المللی عمل شود، با قطعیت می‌گویم هیچ خودرویی، حتی خودوری نو در کشور نمی‌تواند معاینه فنی برتر را دریافت کند، زیرا زیرساخت‌ها در کشور وجود ندارد. 

وی افزود: تعریف از استانداردها و استفاده از تکنولوژی روز در آلودگی هوا اثرگذار است،‌ اما اگر واقعا در سطح استانداردهای بین المللی بخواهیم برخورد کنیم،‌خودروها قادر به دریافت معاینه فنی براساس استانداردها نیستند. 

علیمردانی با بیان اینکه در عمل رسیدن به استانداردهای یورو ۳ و یورو ۴ واقعی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: برخی اوقات نظریاتی که در مباحث معاینه فنی ارائه می‌شود قابلیت اقدام ندارد. بعلاوه فرایندهایی که در معاینه فنی بر روی خودروها اعمال می‌شود، ‌هزینه‌های متغیری برای صاحبان خودرو به همراه دارد که ممکن است بین ۲۰۰ هزار تومان تا ۶۰ میلیون تومان هزینه متغیر داشته باشد که برای صاحبان خودرو ابهام‌برانگیز است. 

وی گفت: در معاینه فنی از ۴ عنصر اصلی تنها اسموگ اندازه گیری می‌شود و باقی عناصر اثرگذار در آلودگی هوا در نظر گرفته نمی‌شوند. در اینجا قوانین همدیگر را نقض می‌کنند. براساس قانون سن اتوبوس‌های درون شهری ده سال است و بالاتر از این سن نباید از خودرو استفاده شود،‌ امابرای مراکز معاینه فنی قانونی وضع شده است که بالای ده سال را نیز در نظر می‌گیرند. اگر قرار است اتوبوس با عمر بالاتر از ده سال کار نکند،  چرا ضریب کدری برای آن تعیین می‌شود؟ این نوعی تناقض است و علت تشکیل این جلسات نیز همین است. 

علیمردانی افزود: خواسته این جلسات تسهیل این قبیل موضوعات است تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم. کشوری که استانداردهای یورو۳، ۴ را وضع می‌کند باید زیرساخت‌های آن را نیز وارد کند. می‌دانیم دو گاز در مساله آلودگی هوا ‌PM  و NOX بسیار مهم هستند .یک خودروی یوروصفر نسبت به خودروی یورو۶، ۳۵ برابر آلودگی تولید می‌کند، اما توجه به این قبیل زیرساخت‌ها در کشور اتفاق نیفتاده است. 

وی با اشاره به اینکه تست ماهانه گازوئیل اعداد بالاتر از ۵۰ PPM را نشان می‌دهد افزود: این مساله ازجمله مواردی است که اجازه نمی‌دهد معاینه فنی به درستی انجام دهد. اگر سوخت یک خودرو مناسب نباشد،‌ عمر موتور را نیز کاهش می‌دهد که تبعات آن در حمل و نقل عمومی را شرکت واحد اتوبوسرانی و صاحبان اتوبوس‌ها پرداخت می‌کنند. 

علیمردانی با بیان اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی در مساله آلودگی هوا جزو اولین شرکت‌هایی است که ورود کرده و نصب فیلتر دوده را مورد بررسی و استفاده قرار داده است، افزود: ۵۰ دستگاه خودرو مجهز به فیلتر دوده کرده است، اما تبعاتی هم به همراه داشته است. این کاتالیست‌ها با دو موضوع از جمله فسفر و سولفات از بین می‌روند که هم در روغن مصرفی و هم در سوخت گازوئیل این دو مورد مشاهده می‌شوند و هزینه‌های نگهداری اتوبوس‌ها را تا دوبرابر بالا می‌برد. 

وی افزود: سوخت و روغن مصرفی اتوبوس‌ها هزینه‌هایی را به بهره‌بردار تحمیل می‌کند که با توجه به عدم نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، همچنین قوانین معاینه فنی،‌ شرکت واحد اتوبوسرانی را با هزینه‌های بیشتری روبرو می‌کند. اگر شرکت نفت، سوخت استاندارد تحویل دهد، شرکت واحد می‌تواند یک میلیارد تومان در سال صرفه‌جویی مالی داشته باشد.  صرفه جویی در بخش روغن موتور مصرفی اتوبوس های دوکابین نیز صرفه جویی یک میلیارد تومانی دارد و اگر صرفه جویی از این محل را در سایر موارد محاسبه کنیم قطعا بسیار بیشتر خواهد بود.

مدیر کل معاونت فنی اتوبوسرانی  اظهار داشت: یک طرف مجموعه را ملزم به رعایت قانون می‌کند در حالی که سمت دیگر استانداردهای لازم را ارائه نمی‌دهد و قانون را اجرا نمی‌کند.

سپس نماینده شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: این درست است که شرکت واحد تحت فشار قرار می‌گیرد تا به استانداردها برسد،‌ اما از طرفی حمایتی نیز انجام نمی‌شود. 

وی از مسئولین شرکت واحد اتوبوسرانی درخواست کرد تا نتایج آزمایشات گازوئیل و روغن را برای شرکت کنترل کیفیت هوا جهت بررسی‌های بیشتر ارائه دهند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز