دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزشوپرورش مطرح کرد:
آغاز راهاندازی مدارس علوم و معارف
دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزشوپرورش اهم فعالیتهای این ستاد را در جمع مدیران و معاونان ارشد حوزه و آموزشوپرورش تشریح کرد.
به گزارش ایلنا، علیرضا حاجیان زاده در دومین نشست فصلی شورای عالی سیاستگذاری این ستاد که با حضور وزیر آموزشوپرورش و مدیر حوزههای علمیه برگزار شد، گفت: از فصل گذشته تاکنون اقدامات اثرگذاری برای تحقق سیاستهای این دو نهاد انجامشده است که مهمترین آن، تصویب برنامه ۵ ساله همکاری در شورای ستاد، تهیه نسخه نهایی و امضای ریاست عالی ستاد است.
اجرای اولین سال از برنامه پنجساله همکاریها
وی گفت: تبیین مفاد برنامه در شورای معاونین حوزههای علمیه و تقسیمکار میان معاونین حوزه برای اجرایی شدن آنها، ابلاغ برش سال ۱۳۹۸ برنامه ۵ ساله به کلیه ادارات کل و مناطق آموزشوپرورش از سوی وزیر آموزشوپرورش از دیگر اقدامات مؤثر برای تحقق برنامه پنجساله بود.
حاجیان زاده با اشاره به ابلاغ همزمان برنامه به مدیران حوزههای علمیه استانها در سراسر کشور از سوی آیتالله اعرافی و نیز ابلاغ همزمان برنامه به ائمه جمعه سراسر کشور از سوی حجتالاسلام حاجعلیاکبری رئیس شورای سیاستگذاری امامان جمعه گفت: تلاش کردهایم از همه ظرفیتهای دستگاههای مرتبط برای اجرایی شدن برنامههای سال اول برش پنجساله استفاده کنیم.
تدوین و ابلاغ برنامه استانها به تفکیک
دبیر ستاد همکاریها، تدوین برنامه هر استان در قالب تفاهمنامه و امضای امامجمعه، مدیرکل آموزشوپرورش استان، معاون پرورشی استان و دبیر ستاد همکاریها و نیز تشریح برنامه به تفکیک در جلسات ۵ قطب کشوری دبیران کمیتههای استانها را از دیگر فعالیتهای مؤثر برای نهادینه شدن همکاریهای حوزه و آموزشوپرورش مطرح کرد.
وی گفت: خوشبختانه گفتمان سازی در این زمینه پاسخ داده و مسئولان مربوطه در سراسر کشور بهخوبی بر اهمیت کار و نیز اجرای برنامهها طبق زمانبدی مشخص و مصوب اهتمام دارند.
سفرهای استانی و دیدار با مدیران آموزشوپرورش، ائمه جمعه شهرها
مشاور وزیرافزود: درسفرهای استانی با رویکردهای جدیدی در جمع ائمه جمعه شهرستانها، روسای آموزشوپرورش، معاونین پرورشی مناطق و نماینده ولیفقیه در استان، مدیرکل آموزشوپرورش، مدیران کل سازمان تبلیغات، اوقاف و امور خیریه، دانشگاه فرهنگیان و... گرد همآیی کمیتههای شهرستانی را در مرکز استان برگزار میکنیم و بهصورت چهره به چهره پیشنهادها و انتقادات اعضای کمیتهها را میشنویم و برای رفع مشکلات به راهکار عملیاتی میرسیم و در سه ماه اخیر استانهای اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان، آذربایجان، چهارمحالوبختیاری، کرمان، البرز و کاشان را مد نظر داشته ایم.
تشکیل کارگروههای تخصصی همکاریها
وی از تشکیل کارگروههای تخصصی پژوهش، تبلیغ و امور فرهنگی تربیتی، برنامه درسی، نیروی انسانی، مدارس وابسته و مدارس علوم و معارف اسلامی و... برای برنامهریزی و هماهنگی تحقق بندهای مرتبط در برنامه ۵ ساله خبرداد وگفت: خوشبختانه معاونین ستاد حوزه و آموزشوپرورش در این زمینه همکاری و مساعدت خوبی را برای به سامان رساندن این امور با دبیرخانه ستاد داشتند.
دبیرستاد همکاریها در ادامه، توجه ویژه به حوزه علمیه خواهران را از اولویتهای کاری ستاد دانست و خاطرنشان کرد: با بهرهمندی ازنظرت حجتالاسلاموالمسلمین بهجتپور، مدیر مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران، یک هسته و کارگروه تخصصی ویژه خواهران با مشارکت مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران در ستاد همکاریها تشکیل خواهد شد تا در خصوص فعالیتهای حوزه علمیه خواهران که نیمی از جمعیت دانشآموزی را میتواند تحت پوشش فعالیتهای خود قرار دهد برنامهریزی منسجم و منطبق بر اسناد بالادستی داشته باشیم.
آغاز راهاندازی مدارس علوم و معارف
حاجیان زاده، در ادامه به اقدامات مربوط به اجرای برخی از محورهای برنامه در سه ماه گذشته اشاره کرد و گفت: راهاندازی مدارس علوم و معارف اسلامی وابسته به حوزههای علمیه (در تهران، قم، تربتحیدریه و...) توسعه رشتههای مرتبط با روحانیون در آزمون استخدامی ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در رشتههای معارف اسلامی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، فلسفه، تاریخ، علوم اجتماعی، مربی تربیتی، آموزگاری اولین اقدامات این ستاد برای اجرایی شدن سال اول برنامه است.
تأسیس مرکز تربیت مبلغ- معلم در استانها
وی از تأسیس مرکز تربیت مبلغ- معلم وابسته به دانشگاه فرهنگیان با مشارکت حوزههای علمیه در استانهای (قم، خوزستان، فارس) خرداد و گفت: امیدواریم، سایراستانهایی که زمینه این کار رادارند در سالهای آینده شاهد رشد و توسعه کمی و کیفی این مرکز جهت تربیت طلابی در تراز تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور باشیم.
دبیر ستاد همکاریها همچنین بهنقد و بررسی کتابهای درسی از سوی معاونت تبلیغ حوزه و ارائه به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه سازمان پژوهش اقبال خوبی به این مسئله نشان داده و گروهی که در حوزه این امور را رصد میکنند بهصورت علمی و حرفهای بهنقد کتابها میپردازند.
ارتقای سهمیه سرباز طلبهها
حاجیان زاده در ادامه از ارتقا سهمیه سرباز طلبهها با پیگیریهای ستا همکاریها خبر داد و گفت: از ظرفیت ۵۰۰ نفری در سال گذشته، شاهد جذب ۷۰۰ نفر از طلاب در سال جاری با اولویت مناطق در قالب نظاموظیفه عمومی جهت بهکارگیری در امور تربیتی و آموزشی مدارس بودیم.
وی همچنین از برنامهریزی طرح حکمت از سوی حوزههای علمیه برای توانمندسازی مدیران، معلمان و مربیان در قالب آموزش ضمن خدمت خبرداد و گفت: ارزیابی، بازنگری و توسعه طرح تربیتی امین نیز به تفکیک خواهران و برادران انجام گردید و برنامهریزی برای جذب طلاب در قالب خرید خدمات آموزشی- تربیتی در حال انجام است.