حاجی میرزایی در دیدار با مراجع عظام:
کیفیت مدارس دولتی افزایش مییابد
وزیر آموزش و پرورش در سفر به قم با مراجع عظام آیت الله مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و جوادی آملی دیدار کرد.
به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی در دیدار با مراجع عظام تقلید با اشاره به هشت برنامه ای که در مجلس شورای اسلامی برای وزارت آموزش و پرورش ارایه کرده است، اظهار کرد: یکی از اصلی ترین برنامه ها اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه وزارت آموزش و پرورش است لذا شش زیر نظام سند تحول برای اجرا به استان ها و مناطق کشور ابلاغ شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش در سال های پس از انقلاب نرخ پوشش تحصیلی را افزایش داده است و در زمینه افزایش کمی موفق بوده است، گفت: در سال های آینده باید بر توسعه کیفی مدارس دولتی تاکید کرد لذا از اصلی ترین برنامههای من افزایش کیفیت مدارس دولتی خواهد بود.
حاجی میرزایی با اشاره به وجود نابرابری های اجتماعی موجود در جامعه گفت: ابتدای شروع نابرابری های اجتماعی در نابرابری کیفیت آموزشی است که مظاهر آن در سایر حوزه های اجتماعی، اقتصادی و صنعتی افراد جامعه ایجاد می شود.
وی با ارایه گزارش مختصر و اجمالی از برنامه های آموزش و پرورش و آغاز سال تحصیلی گفت: ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر دانش آموز ثبت نام داشته اند که شاهد افزایش دانش آموزان بوده ایم که این تعداد دانش آموزان توسط ۷۷۷ هزار نفر معلم به تحصیل اشتغال خواهند داشت.
حاجی میرزایی گفت: ۸۶ درصد دانش آموزان در مدارس دولتی درس می خوانند، ۱۴۲ میلیون جلد کتاب در ۱۰۰۰ عنوان میان دانش آموزان توزیع شده است، فضاهای آموزشی مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است، در مناطق سیل زده همه مدارس تا زیر ۳ کلاس آماده بهره برداری شده است و نرخ پوشش تحصیلی به ۹۸.۵ درصد رسیده است که نسبت سال گذشته افزایش داشته است.
وی به کاستی هایی که برای رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت وجود دارد اشاره کرد و گفت: نقطه اصلی سند تحول حرکت از تربیت تک ساحتی به تربیت چند ساحتی از جمله ساحت های اخلاقی، اجتماعی، زیستی و بدنی است. همچنین برای افزایش توانمندی های دانش آموزان برای تربیت متعادل آنان در هریک از ساحت ها و در هر یک از پایه ها تمهیداتی در نظر گرفته شده است لذا در هر پایه تحصیلی سه مبحث طراحی شده است که برای اجرای آن در حال اقدام هستیم.
حاجی میرزایی تربیت انسان توانمند در آموزش و پرورش را بر اساس برنامه ریزی درسی میسر دانست و گفت: علم و عمل، اراده مبتنی بر ایمان در ارتباط با خود، خدا و خلقت در برنامه درسی در نظر گرفته شده است تا مراتبی از حیات طیبه را دانش آموزان ما کسب کنند.
وی معیار سنجش ۱۲ ساله نظام آموزشی را کنکور دانست و تصریح کرد: به همین دلیل معیار اصلی سنجش آموزش و پرورش به سمت کنکور و حافظه محوری سمت و جهت پیدا می کند.
آیت الله مکارم شیرزای، این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه بخش زیادی از توصیه هایی که در حوزه آموزش و پرورش را که می خواستیم بگوییم، شما خودتان گفتید، اظهار کرد: آموزش و پرورش کارخانه انسان سازی است لذا باید از نظر کمی و کیفی توسعه پیدا کند و آموزش با کیفیت باید عملی شود.
به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش، وی با بیان اینکه با تشویق کودکان باید انگیزه انجام فعالیت های دینی در نسل ها تقویت شود، گفت: باید طوری عمل کنیم که مردم خودشان به انجام فعالیت های دینی احساس نیاز کنند.
آیت الله مکارم شیرزای با اشاره به اینکه دانش آموزان فرزندان این مملکت هستند و باید در زندگی منشا خیر و اثر شوند، اظهار کرد: آموزش و پرورش با توسعه مهارت ها و آموزش کاری کند که روند جذب دانش آموزان به بازار کار افزایش یابد.
وی گفت: خواندن قرآن مجید و نهج البلاغه نباید فقط به صورت یک آداب ترویج شود بلکه نیاز زندگی بشر امروز است لذا باید ترویج سیره عملی این کتاب ها در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد.
آیت الله صافی گلپایگانی، این مرجع تقلید شیعیان نیز با بیان اینکه کار آموزش و پرورش بسیار مهم است اظهار کرد: باید در حوزه های مختلف علمی پیشرفت کنیم لذا شغل معلمان برای رسیدن به این هدف خیلی مهم است.
وی تصریح کرد: در حیطه علوم باید به مرحله ای برسیم که سایر کشورها از دستاوردهای ما استفاده کنند و نه اینکه نیازمند دیگران در علوم باشیم.
آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به اینکه قدر نعمت هایی که خداوند به ما اعطا کرده است را بدانیم، گفت: هر چه در را توسعه علوم، علممان را به عمل نزدیک کنیم بهتر است و در راه توسعه علوم برایتان دعا می کنم.
آیت الله جوادی آملی، این مرجع تقلید شیعیان با توجه به ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان به یک ایراد اساسی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: قبلا تعلیم بود و تربیت نبود اما بحث تربیت هم مطرح شده است اما فراموش کرده ایم که تربیت همان تعلیم است لذا نمیدانیم تربیت یعنی چه، لذا تعلیم باید از دریچه تعلیم صورت گیرد.
وی با بیان اینکه تربیت یعنی پاک بودن خود معلم طوری که از کلام معلم نور ببارد و این نور بر قلب دانش آموزان بنشیند، اظهار کرد: تربیت را در دامنه علم معنی کرده ایم که تعلیم است لذا باید کاری کنیم که تعلیم را به تربیت برگردانیم نه اینکه تربیت را به شیوده تعلیم درس دهیم.
آیت الله جوادی آملی گفت: آموزش و پرورش باید طوری باشد که دانش آموزان بتوانند به معلمان خود اقتدا کنند و تحول در آموزش و پرورش به معنای تربیت معلمانی است که مانند امام باشند.
وی با اشاره پیشرفت کشورهای دیگر گفت: در حالی که ۱ درصد جمعیت دنیا را داریم اما ۱۰ درصد منابع زیرزمینی و طبیعی دنیا را در اختیار داریم لذا باید برای مردم کشور برنامه داشتیم و برای خانواده های نیازمند برنامه ریزی کنیم لذا کمک به فقیر کار مهمی نیست بلکه فقر زدایی مهم است.