۵۴ درصد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران فرسوده است/ جابجایی ۲ میلیون مسافر در روز
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: ناوگان اتوبوسرانی تهران با متوسط طول عمر بیش از ۱۱ سال نشان میدهد حدود ۵۴ درصد اتوبوسهای شرکت واحد فرسوده هستند.
به گزارش ایلنا، پیمان سنندجی با بیان اینکه روزانه بهطور متوسط بالغ بر ۲ میلیون نفر جابجایی مسافر توسط اتوبوسهای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در دو بخش عمومی و خصوصی انجام می شود، اظهار کرد: از ابتدای سال تا پایان تیرماه، ۱۶۵ میلیون جابجایی مسافر توسط شرکت واحد اتوبوسرانی تهران صورت گرفته است که این رقم با دوره مشابه سال قبل بهطور تقریبی برابری میکند.
وی در مورد نصب فیلتر جذب دوده روی اتوبوسهای شرکت واحد گفت: تاکنون تعداد ۴۱ دستگاه فیلتر جاذب دوده نصب شده است. همچنین قرارداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین با شرکت خودرو سازی «اسنا» به امضا رسیده است و فاز اول این قرارداد تا پایان تابستان به بهرهبرداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد: با عنایت به مصوبه هیئت دولت مبنی بر نصب فیلترهای جذب دوده روی خودروهای کارکرده عمومی با طول عمر هشت سال، بخشی از اتوبوسها به دلیل عمر بالای ۱۰ سال قابلیت نصب فیلتر دوده را ندارند و در الباقی که حداکثر ۷۰۰ دستگاه پیشبینی میشود، تا سال ۱۴۰۱ به مرور فیلتر جذب دوده نصب میشود.
سنندجی در مورد آمار تعداد اتوبوسهای شرکت واحد نیز گفت: در حال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران دارای ۵ هزار و ۹۲۶ دستگاه اتوبوس در بخش عمومی و خصوصی است که از این تعداد یاد شده هزار و ۳۴۲ دستگاه در بخش عمومی و ۴ هزار و ۵۸۴ دستگاه آن در بخش خصوصی فعال هستند.
وی افزود: از کل اتوبوسهای در اختیار ۳ هزار و ۳۸۲ دستگاه دیزل، ۲ هزار و ۴۸۰ دستگاه گاز سوز و ۶۴ دستگاه برقی هستند و متوسط طول عمر ناوگان با ۱۱,۵ سال نشان میدهد که ۳ هزار و ۲۳۲ دستگاه، معادل ۵۴ درصد ناوگان فرسوده است.
براساس گزارش شهرنوشت، سنندجی در مورد ورود یک هزار دستگاه اتوبوس به پایتخت در سال جاری نیز گفت: برابر با برنامه ۵ ساله توسعه شهر تهران به طور کلی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جهت نوسازی و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جهت توسعه ناوگان اتوبوسرانی در سال ۱۳۹۸ پیش بینی شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به منظور افزایش امنیت شهروندان و کاهش مخاطرات احتمالی، سرعت تردد ناوگان جمعی در خطوط اتوبوسرانی ۵۰ کیلومتر تعیین و با عنایت به فاصله بین اکثر ایستگاههای اتوبوس (۷۰۰ متر) و لزوم توقف در تمامی ایستگاههای مصوب، بعضاً دستیابی به سرعت تعیین شده نیز امکان پذیر نیست.