سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد:
ضرورت توجه به برنامههای آموزشی و پژوهشی در مدرسه
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه توجه به آموزشهای ابتدایی رمز توسعه در آموزش و پرورش است، گفت: باید از آزمون و نمره گرایی و برگزاری کلاسهای تقویتی دوری کنیم.
به گزارش ایلنا، سید جواد حسینی پیش از ظهر شنبه در مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره کشوری پروژههای علمی دانش آموزان ابتدایی که در سالن همایشهای بین المللی منطقه آزاد انزلی برگزار شد، اظهار کرد: ۱۳۱راهکار براساس سند تحول بنیادین برای تحقق اهداف حوزه آموزش و پرورش تعیین شده است.
وی با بیان اینکه راهکار هیجدهم این سند نوآوری تحقیق، خلاقیت و فعالیتهای مهارتی و عملی برای تمام دانش آموزان را مدنظر قرار گرفته است، افزود: در همین راستا علاوه بر برنامه درسی که یک برنامه حجیم و سنگینی بوده باید به برنامههای علمی و پژوهشی توجه شده است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در برنامه درسی۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت آموزشهای نظری از اول ابتدایی تا پایه دوزادهم را هدفگذاری کرده است، گفت: میانگین این برنامه در دنیا ۸ هزار ساعت بیشتر است که نشان دهنده افزایش هزینه به وزارت آموزش و پرورش برای اجرای ۴هزار و ۹۰۰ برنامه بیشتر از میانگین جهانی است.
وی با تأکید بر اینکه می توانیم بجای این میزان از ساعات درسی به موضوعات مبتنی بر مهارت، هنر و انگیزشهای علمی برای دانش آموزان توجه کنیم، تصریح کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر زمینه اجرای چنین برنامه های در آموزش و پرورش به وجود آمده است.
حسینی با بیان اینکه یکی از رسالتهای ما در آموزش و پرورش ساختن و فرصتآفرینی موقعیتهای متعدد یادگیری است، بیان کرد: یکی از اساسیترین جوهرهای سند تحول بنیادین و یکی از اصلیترین شاخصهای این سند این بوده که مسئولان، مدیران، اولیا را بر آن می دارد که برای دانش آموزان در موقعیت مدرسه و فرا مدرسه فرصتهای جدید یادگیری خلق کنند.
وی با اشاره به اینکه سقف دانشمندی از دوره بزرگسالی و میانسالی به دوره کودکی تغییر شکل داده است و ما امروز دانشمندان خردسال داریم، اظهار کرد: امروز رمز توسعه در آموزش و پرورش برای داشتن جامعهای فعال و پویا توجه به آموزشهای ابتدایی است و جامعهای که برای آموزش ابتدایی هزینه نکند روی توسعه را نخواهد دید.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه باید از آزمون و نمره گرایی در این دوره و کلاسهای تقویتی مکمل و برگزاری امتحان دوری کرده و با ایجاد فرصتهای مناسب همانند جشنواره جابربن حیان به سمت رشد و تعالی دانش آموزان حرکت کنیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از برنامههای آموزش و پرورش این است که کودکان را به سرعت وارد دوران بزرگسالی کنیم، ادامه داد: جشنوارههایی از این دست فرصتهای انگیزشی و هنری را فراهم می کند تا دانش آموزان متناسب با علاقه و تلاش خود شکوفا شوند.