کمک به ارتقای معیشت فرهنگیان با تشکیل تیم اقتصادی
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در سفر به استان لرستان با بیان اینکه نظام آموزش عالی با یک نظام خاص مدیریت میشود، اظهار کرد: قانون خاص مدیریت آموزش و پرورش تدوین خواهد شد که این قانون به ارتقای استانداردهای آموزشی کمک خواهد کرد.
وی با ذکر این مطلب که آموزش و پرورش باید به سمت ارتقای کیفیت هدایت شود، به تامل و تعمق ۳۵ ساله خود در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: نظام تعلیم و تربیت برای ارتقای کیفیت به همت و تلاش همگانی نیاز دارد.
حسینی با اشاره به اینکه ترویج و تثبیت تعلیم و تربیت با اصلاح مدلهای تربیتی محقق میشود، ادامه داد: مدلهای تربیتی باید با نگاه اصلاحی مدیریت شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با یادآوری این مطلب که ۶۰ درصد راهکارهای سند تحول بنیادین راهکارهای تاسیسی و ۳۰ درصد آن راهکارهای تربیتی و تقویتی است، اضافه کرد: نظام تعلیم و تربیت یک فرا وزارتخانه است و به قوانین خاص برای اداره خودش نیاز دارد.
وی سرمایه گذاری در آموزش و پرورش را پایدارترین نوع سرمایهگذاری برشمرد و گفت: آموزش و پرورش با قوانین عامی که سایر وزارتخانهها اداره میشوند، مدیریت میشود که بسیاری از فرصتهای خلق ثروت را از ما می گیرد لذا نظام تعلیم و تربیت به قوانین خاص خود برای اداره کردن نیاز دارد.
وی با بیان اینکه نظام آموزش عالی با یک نظام خاص مدیریت میشود، ادامه داد: قانون خاص مدیریت آموزش و پرورش تدوین خواهد شد که این قانون به ارتقای استانداردهای آموزشی کمک خواهد کرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش صندوق ذخیره فرهنگیان را ساختاری برای ارتقای سطح معیشت فرهنگیان خواند و گفت: این صندوق در ۱۵۰ شرکت و صندوق سهم دارد.
وی با اشاره به اینکه میانگین دریافتی فرهنگیان در زمان بازنشستگی از صندوق ذخیره فرهنگیان ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است، اظهار کرد: ۶۲۰ میلیارد تومان سود بین فرهنگیان توزیع شده و این سود در چند سال آینده به ۵ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
حسینی با اشاره به اینکه دارایی های صندوق ذخیره فرهنگیان متعلق به فرهنگیان است، ادامه داد: در این صندوق نمی خواهیم مانند نظام بانکی عمل کنیم لذا صندوق ذخیره هرگاه شرکتی را خرید آن شرکت ارزش افزوده ایجاد میکند و این سود برای تمام فرهنگیان باید محاسبه شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ظرفیت های بالقوه آموزش و پرورش باید بالفعل شود، ادامه داد: بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش در سال ۹۲ به ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده است.
حسینی با اشاره به اینکه بیش از ۹۸ درصد بودجه آموزش و پرورش به حقوق و مزایا اختصاص مییابد، ادامه داد: با ظرفیت سازی قوانین موجود و تشکیل تیم اقتصادی به ارتقای معیشت فرهنگیان کمک خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که نظام تعلیم و تربیت را رنج میدهد، حجم زیاد برنامه درسی است، گفت: ۱۲۹۰۰ ساعت برنامه درسی از سال اول دبستان تا پایان دوره متوسطه داریم که نتیجه آن حافظه گرایی و غیرمهارتی شدن دانش آموزان است؛ در حالی که در دنیا ۸ هزار ساعت آموزش داریم.
حسینی مدرسه را کانون تحول و جعبه سیاه جامعه خواند و با تاکید بر اینکه معلم کارگزار فکور جامعه است و مدرسه رمز توسعه جامعه است، اضافه کرد: مسئولان در بودجهریزی اولویت اول را به نظام تعلیم و تربیت در نظر بگیرند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مشکل جدی نظام تعلیم و تربیت وجود یک ساختار عمودی و بوروکراسی است، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش از ستاد تا صف لایههای متعددی دارد لذا باید فاصله صف و ستاد را کاهش دهیم و قدرت اختیار را به صورت قانونی به مدارس واگذار کنیم و این طرح با رویکرد قدرت دهی به مدارس تصویب خواهد شد.