در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛
آموزش و پرورش معلم توانبخشی تربیت نمیکند/ بچههای کم توان ذهنی در معرض آسیبهای اجتماعی/ بازنشستگی نیروهای مدارس استثنایی به مرز خطر رسیده است
رییس سازمان استثنایی کشور با اشاره به آسیب پذیر بود دانش آموزان کم توان ذهنی گفت: دانش آموزان ناتوان یا کم توان ذهنی به دلیل اینکه هوشمندی لازم و امکانات اولیه برای دفاع از خود را ندارد در جامعه خیلی راحت مورد فریب قرار میگیرند.
مجید قدمی (رییس سازمان استثنایی کشور و معاون وزیر آموزش و پرورش) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به برنامههای این سازمان در سال تحصیلی پیش رو گفت: ما نیز مانند سایر بخشهای آموزش و پرورش ماهِ مهر را یک پروژه میدانیم و در بخشهای مختلف برنامههای ویژهای داریم مانند تامین کتابهای درسی دانشآموزان با نیاز ویژه که در حال آماده سازی برای توزیع است تا تمامی گروههای استثنایی کتابهای درسیشان به موقع به دستشان برسد. این کتابها شامل کتابهای بریل و کتابهای ویژه دانش آموزان استثنایی است. ما این کتابها را آماده و به ادارات استثنایی فرستادهایم که در شهریور ماه توزیع خواهد شد.
وی ادامه داد: برای هر شش پایه دانش آموزان اتیسم هم کتاب تولید کردهایم تا آنهایی که در مدارس خاص هستند بتوانند از کتابهای خاص استفاده کنند. برنامه دیگری که برای این دانشآموزان در نظر گرفتهایم این است که در همین یک ماه تابستان نزدیک به ۱۸۰۰ نفر از دانشآموزان مستعد در حوزه های مختلف فرهنگی و ورزشی در تهران در اردوها شرکت می کنند و مسابقات کشوریشان برگزار میشود. همچنین با فدراسیون معلولین نیز هماهنگ کردیم تا دانش آموزان مستعد را شناسایی و معرفی کند.
قدمی در خصوص حمایت از دانشآموزان با نیاز ویژه توضیح داد: برنامه دیگر ما بحث ارائه خدمات حمایتی به دانشآموزان است، سال گذشته خیلی خوب عمل کردیم و امسال هم این روند را ادامه خواهیم داشت. اگر بودجه هم تخصیص پیدا کند سعی میکنیم بین سه تا چهار میلیارد تومان هزینه دارویی، درمانی، جراحی، کاشت حلزون و سایر بخشها را تامین کنیم.
رییس سازمان استثنایی کشور گفت: یک هزینه ای را هم برای سرویس مدارس دانش آموزان با نیاز ویژه در نظر گرفتیم که اگر بودجه تخصیص پیدا کند در خصوص سرویس مدارس هم سعی میکنیم به بهترین شکل نیازها را تامین کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه دیگر ما در ابتدا با طرح سنجش است که این روزها در حال برگزاری است. پیشبینی میکنیم تا پایان شهریور ماه بتوانیم حدود یک میلیون و۴۰۰ هزار دانش آموز را ارزیابی کنیم و نکته مهم این است که برای آن دسته از دانش آموزانی که خدمات توانبخشی و مداخلهای دارند در همین مرحله برای ارائه خدمات وارد عمل خواهیم شد، به خصوص برای دانشآموزانی که پیش از دبستان هستند و نیاز به سمعک، گفتار درمانی یا نیاز به امکانات مشاوره ای دارند، خدماتی را به آنها ارائه خواهیم داد.
وی در خصوص ارائه فیلمهای آموزشی به معلمان گفت: دوره های آموزشهای تلفیقی در چند دی وی دی به معلمان ارائه شده تا بدانند چگونه با دیرآموزان برخورد کنند.برای آگاهی بیشتر از شرایط و نحوه آموزش به دانش آموزان نابینا جسمی حرکتی نیز یک سری فیلم و ویدئو تولید کردیم که در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. این اقدام موجب میشود دانشآموزان ما زمینه تحصیلشان در مدارس عادی بیشتر فراهم شود.
رییس سازمان استثنایی با هشدار به کمبود نیری شدید مدارس استثنایی برای سال آینده کشور افزود: امور پرسنلی سازمان منفک از وزارت خانه است. ما عموما برنامههای آموزشی و پرورشی و توانبخشی بچهها را برنامه ریزی و سعی میکنیم با پیگیریهای که انجام شده مشکلات این بخش را بر طرف کنیم اما معضل بزرگ ما در ارتباط با کمبود شدید نیروی انسانی است. بازنشستگی همکاران و معلمان ما که به مرز خطر رسیده است.
قدمی تصریح کرد: در سال تحصیلی جدید بیش از ۸۰۰ نفر خروجی داریم که درخواست میکنیم همکارانمان بمانند و یک سال بازنشستگی خود را به تاخیر بیاندازند، تا سال آینده که خروجیهای دانشگاه فرهنگیان بیرون میآیند بتوانیم جایگزین کنیم زیرا در زمینه نیرو مشکل داریم. در سال تحصیلی پیش رو کمتر از ۲۰۰ نفر از دانشگاه فرهنگیان به مدارس استثنایی خواهند آمد، در حالی که ۸۰۰ نفر از نیروهای ما کاسته خواهد شد از این رو ناگزیریم ۶۰۰ نفر را از طریق تمدید خدمت معلمین یا آزمونهای ماده ۲۸ جذب کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در بین نیروهای تربیت شده به عنوان معلم، سهم مدارس استثنایی کم دیده شده و این برای ما مشکل ایجاد میکند. مشکل بزرگتر این است که آموزش و پرورش در حوزه توانبخشی نیرو تربیت نمیکند و ما باید از طریق ماده ۲۸، نیروهای کاردرمان، گفتار درمان را جذب کنیم.
وی در خصوص آسیبهای اجتماعی که دانش آموزان استثنایی با آن مواجه هستند گفت: ما باید در زمینه اشتغال این دانش آموزان کار کنیم. اگر زمینه اشتغال فراهم نشود، معضلات و بزهکاریهای اجتماعی را در پی خواهد داشت که به خصوص برای برخی از گروههایمان این مساله بیشتر فراهم است. به این معنا که برخی افراد به دنبال این هستند که نوع معلولیت برخی دانش آموزان را پوششی برای خلافکاریهای خود قرار دهند. علاوه بر این باید به خانوادههای این فرزندان آموزش داده شود. ما در جهت آموزشهایی به خانوادهها اینها را به خانوادهها منتقل میکنیم تا بچهها از آسیب ایمن باشند.
رییس سازمان استثنایی کشور در پایان اظهار در پاسخ به این سوال که بیشتر کدام گروه از بچههای استثنایی در معرض آسیبهای اجتماعی هستند؟ گفت: متاسفانه در گروههای مختلف هستند اما هم بچههای ناشنوا هستند هم دانش آموزان ناتوان یا کم توان ذهنی، به دلیل اینکه هوشمندی لازم و امکانات اولیه برای دفاع از خود را ندارد در جامعه خیلی راحت مورد فریب قرار میگیرند. بچههای ناشنوا توانایی لازم را دارند اما باید یک مقدار دقت کنند. اما بیکاری این دانش آموزان نیز در گرفتاری آسیبهای اجتماعی بی تاثیر نیست.