رییس دانشگاه امیرکبیر در گفتوگو با ایلنا:
"صنعتِ غیررقابتی و مبتنی بر مونتاژ" به دانشگاهها کمتر نیاز دارد/ باید زیر ۲۰ درصد دانشجوی شهریهپرداز داشته باشیم
رییس دانشگاه امیرکبیر گفت: دانشگاههای دولتی حداکثر باید زیر ۲۰ درصد دانشجوی شهریهپرداز داشته باشند، زیرا دولتی هستند و استعدادهای خوبی را جذب میکنند.
سید احمد معتمدی (رییس دانشگاه امیرکبیر) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به حرکت دانشگاههای ایران به سمت دانشگاههای نسل سوم گفت: برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم نمیتوان با یک یا چند اقدام به دانشگاه نسل سوم تبدیل شد، بلکه مجموعه فعالیتها باید ما را به چنین دانشگاههایی برساند.
وی ادامه داد: یکی از ویژگیهای دانشگاههای نسل سوم این است که در چرخه اقتصادی کشورشان نقش موثری داشته و در ابعاد مختلف کشور اثرگذار باشند یا به عبارتی در مسائل مختلف کشور به شکل کاربردیتری ورود میکنند. برنامههایی که ما برای دانشگاه نسل سوم داریم، مقوله ارتباط با صنعت است که از قدیم مطرح بوده، دانشگاه اگر بتواند قراردادهای بیشتری با صنایع کشور داشته باشد، میتوان گفت بیشتر به دانشگاه نسل سوم نزدیک شده است، زیرا صنایع مشکلاتشان را به دانشگاهها ارجاع میدهند و دانشگاهی که بتواند قراردادهای بزرگ و ملی داشته باشد، میتواند ادعا کند در جهت رفع نیازهای صنعت کشور حرکت کرده است.
وی ادامه داد: در این زمینه برنامه داریم و در دو سه سال گذشته جهش خوبی داشتهایم، البته در سال ۹۸ برنامهریزی میکنیم تا با روشهای جدید بتوانیم جهشهای دیگری برای گرفتن پروژههای بزرگ و ملی از صنایع کشور داشته باشیم. وقتی از صنایع صحبت میکنیم شامل حوزه خدمات و کشاورزی و... نیز میشود. افزایش قراردادهای صنعتی میتواند شاخصی برای حرکت به این سمت باشد.
رییس دانشگاه امیرکبیر توضیح داد: موضوع بعدی، بحث کارآفرینی است که جزو برنامههای مهم دانشگاه است، در زمینه کارآفرینی برنامههای متعددی داریم، از جمله برج فناوری ابن سینا نیز که چند سال پیش افتتاح شد و مرتبا در حال گسترش است. ما برنامهای داریم تا ظرفیت این مجموعه نوآوری را در کشور و دانشگاه افزایش بدهیم. به عبارت دیگر میتوان گفت دانشگاهی که تربیتکننده نیروهای نوآور است و در این زمینه سرمایهگذاری میکند، میتواند بگوید یک شاخص در راستای دانشگاه نسل سوم دارد.
او ادامه داد: بحث دیگر که شاید به عنوان یک شاخص مهم برای رفتن به سمت دانشگاههای نسل سوم حائز اهمیت باشد؛ مهارتافزایی است. این مقوله با کارآفرینی تفاوت دارد. در میان فارغالتحصیلان تعداد کمی از افراد هستند که میتوانند کارآفرین باشند، اما مهارتافزایی شامل همه فارغالتحصیلان میشود به عبارت دیگر فردی که از دانشگاه فارغالتحصیل میشود باید مهارت لازم را برای جذب در محیط کاری خودش داشته باشد که در سالهای اخیر با توجه به وضعیت اشتغال و اقتصادی این بحث مهم بوده است.
وی تصریح کرد: در این جهت نیز یکسری برنامه داریم، از این رو در برنامههای درسی بازنگری کردیم و این بازنگری ادامه دارد. محورهایی که عنوان کردم، میتوانند دانشگاهها را به سمت دانشگاههای نسل سوم ببرد.
معتمدی در خصوص توجه دولت به دانشگاهیان گفت: استقبال دولتها از عمکلردهای دانشگاهیان در همه جوامع حتی در کشورهای پیشرفته همیشه مطرح بوده و اینطور نیست که آنجا خیلی ایدهآل باشد و به راحتی این کار اتفاق بیافتد. در کشورهای خارجی نیز دانشگاهها برای ارتباط با صنعت تلاش میکنند و از طرف دیگر باید یک انگیزه در صنایع ایجاد شود که بخواهند به سمت دانشگاهها بیایند و این اقدامی دو طرفه است.
وی اضافه کرد: بخشی از این کار به مشکلات ساختاری بر میگردد که ما هم در صنعت، خدمات و در دانشگاهها داریم. ما به نوبه خود باید اصلاح ساختار را در دانشگاهها داشته باشیم. در صنعتی که اساس آن بر مونتاژ است و همیشه نگاهش به خارج بوده یا صنعتی که صادرات محورنیست و رقابت در آن مطرح نمیشود، کمتر نیاز به کار تحقیقاتی دارد. بنابراین برای مراجعه به دانشگاهها کمتر احساس نیاز میکند. از این رو باید برای ایحاد ارتباط تلاشهایی صورت بگیرد و ما هم باید به نیازهای صنعت و خدمات راحتتر جواب بدهیم.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: رفتن به سوی دانشگاه نسل سوم حد و زمان مشخصی ندارد و در همه دنیا یک پروسه تدریجی دارد و هیچ دانشگاهی در دنیا نمیتواند ادعا کند به طور کامل همه ویژگیهای دانشگاه نسل سوم را دارد، ولی بسیاری از این دانشگاهها به دانشگاه نسل سوم نزدیک شدهاند و حتی بحث دانشگاه نسل چهارم را طرح کردهاند. آنچه که ما با آن فاصله داریم و باید به آن برسیم دانشگاههای نسل سوم هستند.
وی درباره درآمدزایی دانشگاهها گفت: درآمدهای ما همیشه در بخش آموزش و یا از بخش پژوهش و فناوری است، اما آنچه که ما به آن علاقهمند هستیم، این است که سعی میکنیم توسط پژوهش و فناوری کسب درآمد کنیم. ما هرچه بتوانیم بیشتر قرارداد داشته باشیم، طبیعتا نشاندهنده این است که هم در جهت اهدافمان حرکت کردیم و هم در آمد بیشتری را برای دانشگاه داشتیم.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پایان اظهار داشت: البته همه جای دنیا هم بخش عمده درآمدشان از فعالیتهای آموزشی است که دانشگاه ما نیز مستثنی از این قضیه نیست، اما سعی کردیم در این زمینه افراط رخ ندهد و تعداد دانشجویان شهریه پرداز یک درصد مناسب باشد که الان مجموع آنها زیر ۱۲ درصد هستند، زیرا معتقدیم دانشگاههای دولتی حداکثر باید زیر ۲۰ درصد دانشجوی شهریهپرداز داشته باشند، زیرا دولتی هستند و استعدادهای خوبی را جذب میکنند، البته میان دانشجویان شهریهپرداز دانشجویانی مستعدی هم وجود دارد.