قائم مقام وزیر علوم:
دانشگاهها با فکر عمل کنند
قائم مقام وزیر علوم با بیان اینکه شنیدن نظرات مخالف و تحمل نظرات دیگران در دانشگاه معنا مییابد، بر ایجاد فضای نقد و گفتوگو برای ارائه نظرات سازنده تأکید کرد.
به گزارش ایلنا، عبدالرضا باقری در آئین معارفه سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان، گفت: مدیریت در حوزه آموزش عالی و بخصوص مدیریت در دانشگاهها به دلایلی همچون نقش و مأموریتهای دانشگاه در جامعه و اهمیت نقشی که دانشگاهها در سرنوشت کشور ایفا میکنند، دشوارترین مدیریت نسبت به سایر سازمانها است.
وی ادامه داد: هدایت درست دانشگاه به سمت پاسخگویی به نیازهای جامعه، مدیریت بر اعضای هیئت علمی به عنوان نخبگان جامعه و همینطور دانشجویان به عنوان آیندهسازان کشور همگی از اهمیت این موضوع است.
قائم مقام وزیر علوم به نقش ملی و رسالتهای بینالمللی دانشگاه اشاره کرد و گفت: همه سازمانها به فراخور نقش و مسئولیتی که در جامعه دارند مهم هستند اما دانشگاه نه تنها یک نهاد اثرگذار ملی، بلکه دارای اثرگذاریهای بینالمللی است.
باقری افزود: شخصیت فردی رئیس دانشگاه، اعتماد به نفس بالا برای حل معضلاتی که امروز وجود دارد، نگرش مثبت به مسائل، برخورداری از هوش و ذکاوت بالا، سلامت نفس، انعطافپذیری در مواجهه با مشکلات و مسائل، گذشت از منافع شخصی و رعایت احترام دیگران و بهویژه هیئت علمی و دانشجویان به عنوان سرمایههای اجتماعی دانشگاه از جمله این ویژگیها است.
به گفته وی، مدیر دانشگاه باید نسبت به سرنوشت همه اعضای هیئت علمی و دانشجویان حساس باشد و وقت خود را مصروف کارکرد مناسب آنها و همچنین ارتقای کمی و کیفی دانشگاه کند.
قائم مقام وزیر علوم، فکرکردن به جای شتابزده عمل کردن در دانشگاه را بسیار مهم دانست و بیان کرد: آن چیزی که امروز در دانشگاه صنعتی اصفهان از آن برخوردار هستیم، برخورداری از برنامه راهبردی دانشگاه است که حاصل اندیشهورزی و خرد جمعی استادان این دانشگاه محسوب میشود و طبیعتاً این برنامه میتواند بهعنوان یک سند در اختیار رئیس بعدی دانشگاه قرار گیرد و دانشگاه را در مسیر درست هدایت نماید.
وی دانش مدیریتی، ساماندهی، ضابطهمند کردن فعالیتها و مدیریت هوشمندانه بر دانشگاه برای استفاده از همه ظرفیتهای موجود را از دیگر خصوصیات مدیران موفق در آموزش عالی عنوان کرد و افزود: داشتن تفکر راهبردی، برخورداری از تفکر خلاق و سیستمی، مدیریت بهینه منابع، مدیریت زمان و نظارت و ارزیابی مستمر فعالیتهارا از دیگر ویژگیهای لازم برای مدیریت بر دانشگاه دانست.
باقری، شایستگی رهبری در دانشگاه، جسارت در تغییر و تحول، اهل مشورت بودن و قدرت تأثیر و نفوذ را از دیگر ویژگیهای مهم مدیریت در آموزش عالی دانست و گفت: مدیریت در دانشگاه زمانی موفق است که از همه افکار برای کارکرد بهتر دانشگاه استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه شنیدن نظرات مخالف و تحمل نظرات دیگران در دانشگاه معنا مییابد، بر ایجاد فضای نقد و گفتوگو برای ارائه نظرات سازنده تأکید کرد و افزود: رعایت اخلاق حرفهای، مسئولیتپذیری، پاسخگویی، تعهد سازمانی بالا، انضباط رفتارها و باورها و رعایت ارزشهای انسانی و اخلاقی و دینی در دانشگاه از دیگر نکات مهم در این زمینه برشمرد.
قائم مقام وزیر علوم، داشتن مهارتهای ارتباطی را از جمله مهمترین ویژگیهای مدیریت در دانشگاه عنوان کرد و گفت: باتوجه به نقش مهمی که دانشگاه در حوزه ملی و استانی دارد، مدیریت دانشگاه بایستی با توسعه ارتباطات دانشگاه با جامعه شرایط را برای فراهم نمودن بستر کار و تحقیق و پژوهش برای استادان فراهم کند.
باقری با بیان اینکه در دوره فعلی نیازمند استفاده از همه ظرفیتهای موجود در دانشگاه بدون توجه به سلایق سیاسی هستیم، گفت: این موضوع یکی از مهمترین سیاستهای آموزش عالی در طول دو سال گذشته بوده که ثمرات آن قابل مشاهده است به طوری که امروز اغلب محیطهای دانشگاهی ضمن برخورداری از نشاط و پویایی، دارای بستری آرام برای توسعه فعالیتهای علمی است و استمرار این وضعیت نیازمند همکاری همه دلسوزان و علاقمندان به توسعه علمی کشور است.
وی با تأکید بر اینکه مدرس هاشمی با دارا بودن بسیاری از این ویژگیها، یکی از موفقترین رؤسای دانشگاهها در دوره اخیر هستند، افزود: رضایت دانشگاهیان در دانشگاه صنعتی اصفهان نشاندهنده این ویژگیها است و امیدواریم پس از استراحتی کوتاه، بتوان از تواناییهای وی در سایر سطوح آموزش عالی استفاده کرد.
باقری در ادامه با اشاره به تجربه مناسب مدیریتی ابطحی در مسئولیتهای گوناگون دانشگاهی در حوزههای مختلف، به ویژه تجربه موفق ایشان در توسعه مشاغل دانشبنیان گفت: حوزه فناوری یکی از دغدغههای مهم آموزش عالی برای رفتن به دانشگاههای ارزش آفرین و جامعه محور است و با استقبالی که اعضای هیئت علمی از آقای دکتر ابطحی دارند و اجماع نظری که در این خصوص وجود داشت، امیدواریم با پشتیبانی همه بزرگواران شاهد توفیقات وی در این دوره مسئولیتی باشیم.
باقری در پایان مراسم به نمایندگی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اهدای لوح تقدیر از خدمات ارزنده مدرس هاشمی تقدیر و حکم انتصاب ابطحی را به وی اهدا کرد.