وزیر علوم:
ضرورت تربیت محقق در دانشگاهها/ اساتید باتجربه در کنار جوانان باشند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تربیت جوانان و فارغالتحصیلان نیازمند برنامهای جدی است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، بیست و هفتمین آئین نکوداشت اعضای هیأت علمی نمونه کشوری و چهارمین همایش ملی آموزش عالی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روسای دانشگاهها، اعضای هیات علمی صبح امروز دوشنبه نهم اردیبهشت درسالن تربیت بدنی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این آئین بیان کرد: در شرایط فعلی در نقطه عطف آموزش عالی در کشور قرار داریم.تاریخچه شکلگیری دانشگاههای امروزی نشان میدهد که تئوری دانشگاهها بر اساس تربیت و آموزش شکل گرفته است. به همین دلیل سایه آموزش و تربیت بر دیگر ماموریتهای دانشگاهها سنگینی میکند.
غلامی اظهار کرد: افتخارات آموزش عالی کم نیست، اما باید این افتخارات بیشتر شود البته در بازنگری دروس و سر فصلها برنامههای خوبی انجام شده است اما وجود یک کار مستمر پویا در حوزه آموزش عالی لازم است.ما امروزه به یک کار درست علمی و قوی احتیاج داریم و توجه به مولفههای آموزش عالی اصل مهم است.
وی درباره عملکرد اساتید گفت: رها کردن آموزش و نبود تجربه راه به جایی نمیبرد و اساتید با تجربه باید در کنار جوانان باشند. تربیت جوانان و فارغ التحصیلان نیازمند برنامهای جدی و ایجاد نگاه کارشناسانه در میان دانشگاهیان برنامه مهمی است.
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: استعدادهای زیادی بین دانشجویان و دانش آموختگان داریم که شاخصههای آموزش عالی است و این برای ما حکم سرمایه را دارد. آموزش عالی در حوزه تحصیلات تکمیلی علاوه بر تربیت کارشناس و دیدگاه کارشناسی، حوزه پژوهش و تربیت پژوهشگر را مد نظر دارد. من احساس میکنم بخش کارشناس و تربیت محققان باید مورد توجه باشد.
غلامی افزود: اشتغال پذیری دانشجویان بحث اصلی ما است و به نظر میرسد، باید توانمندی دانشجویان در دوره های مهارت آموزی تقویت شود. نیاز داریم دانشگاه در خصوص اعضای هیات علمی جوان برنامه ریزی و آموزش بیشتری داشته باشد. مسئولیت پذیری دانشگاه ها و انتقال این مسئولیت پذیری به دانش آموختگان نیز از نظر من بسیار مهم است. دانشجویان ما باید بدانند اکنون در چه حوزه و مکانی هستند و در آینده قرار است در چه حوزه و مکانی قرار بگیرند.
همچنین محمود فتوحی، رییس دانشگاه صنعتی شریف در ابتدای این همایش اظهار کرد: دانشگاه جامع محور دانشگاهی اثر بخش برای حل مسائل اساسی کشور است.
وی گفت: آموزش هدفمند شامل طراحی دورهها بر اساس نیاز جامعه و توجه به دوره های میان رشتهای، آموزش کار آفرینی، و توجه با مهارتهای اجتماعی است. همچنین در بحث پژوهش مساله محور نیاز است پایان نامههای کارشناسی ارشد و دکتری را هدفمند و با نیاز جامعه تدوین کنیم. علاوه بر این انجام پژوهشهای میان رشتهای با محوریت مراکز تحقیقاتی و همچنین تجاریسازی دستاوردهای تحقیقاتی نیز در پیشبرد پژوهش مساله محور ضرورت دارد.
او با اشاره به مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشگاهها گفت: تربیت دانشجویان برای ورود به جامعه مدنی، کمک به تشکلها و سازمانهای مردم نهاد فعال در زمینههای مختلف و توجه به توسعه پایدار جامعه میتواند جزو ارکان مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاهها باشد.
همچنین حجت الاسلام رستمی نماینده ولی فقیه در دانشگاهها در این نکوداشت عنوان کرد: دعوت دانشگاهها به سمت نسل جدید اهمیت بسیاری دارد و باید متوجه شویم که چه مسئله ای دانشگاه هارا به سمت نسل جدید سوق میدهد.
وی ادامه داد: باید متوجه شویم که چقدر دستاوردهای دانشگاهی ما را به سمت نیازهای کشور سوق داده است باید متوجه شویم که اکنون در حوزه های مختلف تربیت مدیر و نیروی انسانی فرهیخته چه اندازه موفق بودهایم.
رستمی افزود: ما در دانشگاه شریف میزبان برترینها بودهایم و نقش جوانان و دانشجویان در کشور بسیار پر رنگ است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به بیانیه گام دوم بیان کرد: این بیانیه به چهار میلیون جوان دانشجو در ۸ محور اساسی توجه می کند.
نماینده ولی فقیه در دانشگاهها با اشاره به نقش دانشجویان در امداد رسانی و خدمت رسانی گفت: اینها در همین دانشگاهها تربیت شدهاند. آنچه که اتفاق می افتد اقدامات خوب اساتید و کارهای دانشجویان است.