قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت :
آموزش، رکن اصلی حوزه بهداشت است/ آموزشهای چهره به چهره توسط نیروهای حوزه بهداشت به مردم ارائه می شود
قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت و رئیس مرکز مدیریت شبکه گفت: سامانه یکپارچه سلامت(سیب) مبتنی بر برنامه های سلامت ملی جمهوری اسلامی ایران تنظیم شده و خدمات حوزه بهداشت و مراقبت های بهداشتی به طور کامل در این سامانه ثبت می شود.
به گزارش ایلنا به نقل از وبدا، محمد شریعتی قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت و رئیس مرکز مدیریت شبکه اظهار داشت: سامانه سیب نقش CDSS یا تصمیم یار کلینیکی را ایفا می کند. به عنوان نمونه اطلاعات نوزادان در سامانه سیب ثبت می شود و سیستم به طور هوشمند به مراقب سلامت یا بهورز، می گوید که وضعیت این نوزاد از نظر قد، وزن، تغذیه، بیماری و سلامت چگونه است و باید چه اقداماتی از جمله آموزش تغذیه با شیر مادر برای او انجام شود.
وی با اشاره به شعار دومین روز از هفته سلامت یعنی "آموزش، رکن سلامت"، تصریح کرد: هیچ برنامه سلامتی در کشور نداریم که آموزش جزیی از آن نباشد و هر روز در کل کشور بیش از 600 هزار نفر به حوزه بهداشت وزارت بهداشت مراجعه می کنند و اطلاعات آنها در سامانه سیب ثبت می شود و خدمات مورد نیاز را بر مبنای این سامانه دریافت می کنند و همه این افراد، یکی از خدماتی که شامل آموزش نیز است را دریافت می کنند.
قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت و رئیس مرکز مدیریت شبکه از آموزش به عنوان رکن اصلی حوزه بهداشت یاد کرد و افزود: آموزش های چهره به چهره توسط نیروهای حوزه بهداشت شامل بهورز، مراقب سلامت، ماما و ... به مردم ارائه می شود و می توانیم بگوییم کل افرادی که هر روز به حوزه بهداشت مراجعه می کنند، از آموزش بهره مند می شوند.
شریعتی خاطرنشان کرد: از ابتدای راه اندازی سامانه سیب تا کنون، بیش از 369 میلیون نفر روز مراجعه کرده اند و خدمات مورد نیاز را دریافت کرده اند.
وی یادآور شد: وقتی افراد تحت پوشش یک مرکز بهداشتی از نظر سلامت روان غربالگری می شوند، بسته به اینکه غربال آنها مثبت یا منفی باشد، خدمات متفاوتی را دریافت می کنند و گروهی که غربال منفی می شوند، برای حضور در کلاس های آموزشی انتخاب می شوند.
قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت و رئیس مرکز مدیریت شبکه افزود: برای اینکه از صحت داده های سامانه سیب و ارزیابی و پایش عملکرد کارکنان، مراکز و دانشگاه های علوم پزشکی مطمئن شویم، یک پیامک به افراد خدمت گیرنده ارسال می کنیم که آیا این خدمت را دریافت کرده اند یا خیر و آیا از آن رضایت دارند یا خیر؟