تاکید وزیر علوم بر لزوم ایحاد تحول و تغییر در آموزش عالی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تحول آموزشی و علمی دانشگاهها تاکید کرد و گفت: در یک مقطع زمانی خاص قرار داریم، بطوری برنامههای مصوب ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی ما را مکلف به برنامههای تحول گرایانه کرده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، گردهمایی اعضای کارگروههای تخصصی برنامهریزی و گسترش آموزش عالی با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بعد از ظهر امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این گردهمایی با اشاره به تحول در دروس و برنامه دانشگاهها اظهار داشت: این اتفاق در نوع خودش حرکت جدیدی است و امروز صاحبنظران و اساتید دانشگاهی برای تحول بخش آموزش و برنامه ریزی انتخاب شدند. اگر ما به عقب برگردیم به تاریخچه آموزش عالی نگاه کنیم میبینیم که خیلی از فعالیتهای علمی ما در قالب قدیمی خود باقی مانده است اما در جوامع دیگر آموزش عالی پویایی دارند و دچار تحول شدهاند. آیا این تحول در دانشگاههای ما وجود دارد؟
وی ادامه داد: آنچه که انتظار میرود که با حضور اساتید در مرحله جدید اتفاق بیافتد این است که ما باید روی تغییر و تحول در وضع آموزشی، دروس و محتوا کار و تلاش کنیم. انتظار جامعه هم از ما همین است. طبیعی است که مدیران نه با اندیشه فردی و نه با تلاش مجموعه اعضای هیات علمی نمیتوانند این کار را انجام دهند لذا نیازمند تک تک اعضا هستیم تا ایدههای جدید را از آنها بگیرم.
وزیر علوم،تحقیقات و فناوری گفت: ما در یک مقطع زمانی خاص قرار داریم یعنی هم برنامههای مصوب ملی و هم برنامههای شورای عالی انقلاب فرهنگی ما را مکلف به برنامههای تحول گرایانه کرده است.
او در خصوص جمع آوری مراکز آموزشی کوچک گفت: باید تکلیفمان را با مراکز کوچک آموزشی روشن کنیم، خوشبختانه طرح اولیه این کار آماده شده است ولی در کنار آن نیاز داریم تحولات مربوط به آموزش را در حوزه نظری و تاثیر گذاری دروس عملی بررسی کنیم. وظیفه یک استاد دانشگاه آموزش تدریس جدیدترین دروس علمی است البته ما در این زمینه از آموزش دفاع میکنیم. باید دانشآموختگان را برای تاثیر گذاری در جامعه تربیت کنیم. ما در همین وضع فعلی هم میتوانیم برای وضعیت آموزش بهتر و کیفیتر برنامه ریزی کنیم.
غلامی بیان داشت: ما در حوزه ساماندهی و برنامه ریزی دورهها، رشتهها و مقاطع نیازمند آمار و اطلاعات هستیم. ما باید در ساماندهی آموزش عالی کشور یک حرکت جامع و پیوسته انجام دهیم وگرنه ممکن است در هماهنگیها تاخیر رخ دهد و یا حتی شاهد عدم انطباق برنامهها و اقدامات باشیم.
وزیر علوم تاکید کرد: تعریف کردن یک تحول مشخص و مدون میتواند در پیشبرد برنامهها به ما کمک کند.برخی این نقدر را دارند که از پروژهها و تحقیقات IsI چه استفادهای میشود؟ ما باید در سطح بین المللی بر اساس شاخصهای جهانی حضور داشته باشیم و در راستای آن رشد کنیم، همچنین نیاز است که در این زمینه حمایتهایی هم صورت بگیرد. از طرفی باید باور، اعتقاد، اثر گذاری دانشگاهها و مراکز علمی را در حل مسائل کشور را تقویت کنیم.
غلامی حرکتهای فردی باعث شده عدم اعتماد به دانشگاه اتفاق بیافتد. ارتباطاتی که فردی بوده عدم توفیق در پروژهها را همراه داشته، لذا عدم انجام پروژهها و برنامهها در آخر به اسم دانشگاه تمام شده است.