گزارش ایلنا از بودجه ۹۸ شهرداری تهران؛
بودجهای با هزینههای مبهم و درآمدهای نامعلوم
درحالی که برخی اعضای شورای شهر تهران و کارشناسان شهری معتقدند، ردیفهای هزینهای بودجه ۹۸ شهرداری دچار ابهام هستند و مشخص نیست، چگونه محاسبه شدهاند، بعضی اعضای شورا بر شفاف بودن ردیفهای هزینهای اصرار دارند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از مشکلات مهم شهرداری تهران هزینههای بالای آن است که همین سبب اخذ عوارض بیشتر از شهروندان میشود. بسیاری معتقدند، شهرداری باید علاوه بر تلاش برای کسب درآمدهای پایدار، هزینههای خود را کاهش دهد تا مجبور نباشد، بار آن هزینهها را از طریق افزایش عوارض روی دوش شهروندان بگذارد، این در حالی است که به گفته برخی، در لایحه بودجه ۹۸ شهرداری بعضی ردیفهای هزینهای مبهم و کلی تنظیم شدهاند و درصورتی که محاسبات آنها دقیقتر باشد، میتوان شهر را با هزینه کمتری اداره کرد.
بزرگترین مساله بودجه ردیفهای هزینهای بعضا تکراری و مبهم است که نمیدانیم ذیل آنها دقیقا چه کاری انجام میشود.
بهاره آروین (رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر اینکه لایحه بودجه 98 شهرداری نقاط ضعفی دارد که باید درصدد رفع در سالهای آتی برآییم، گفت: یکی از مهمترین نقاط ضعف این است که ردیفهای هزینهای در مورد اینکه دقیقا چه کاری به چه میزان و با چه کیفیتی انجام میشود، شفاف و مشخص نیستند. البته امسال واحدهای انجام کار ذکر شده، اما این واحدها دقیق نیستند و مشخص نیست چگونه اندازهگیری میشوند و کیفیت مورد انتظار آنها چیست؟
وی تصریح کرد: ردیفهای هزینهای که بعضا تکراری و مبهم هستند و نمیدانیم، ذیل آنها دقیقا چه کاری انجام میشود، بزرگترین مساله بودجه است که باید حل شود.
او تاکید کرد: همچنین گزارش عملکرد بودجه باید به سمتی برود که به صورت برخط و آنلاین برای نهاد شورا قابل ردیابی باشد. کمیته تخصیص حتما باید جای خود را پیدا کند؛ چراکه الان بعضا هم مبادله موافقتنامهها و هم ابلاغ لایحه بودجه با تاخیر انجام میشود و این باعث میشود، اداره کل مالی بهصورت علیالحساب به واحدها پرداخت کند؛ بدون اینکه بداند این پرداخت روی چه ردیف بودجهای قرار است، بنشیند.
حبیبزاده: در حوزه عمرانی بودجه شفاف است/دلیلی ندارد جزئیات پروژهها در لایحه بودجه بیاید
اشین حبیبزاده (رییس کمیته عمران شورای شهر تهران) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در این زمینه گفت: من در مورد پروژههای عمرانی این را میدانم که عدد هزینهکرد هر پروژه و کاری که باید برای آن انجام شود، در لایحه بودجه مشخص است. هر پروژه یک برآورد اولیه دارد که براساس آن با پیمانکار قرارداد منعقد شده است.
در ارتباط با پروژههای حوزه عمرانی که نام و مکان آنها مشخص است، میتوان گفت بودجه شفاف است؛ البته به جز موضوعاتی مثل آسفالت.
وی با بیان اینکه پیمانکار میتواند براساس شرایط عمومی و اختصاصی پیمان، با هماهنگی کارفرما تغییراتی در قرارداد ایجاد کند، گفت: در مواردی که مشکلی وجود دارد، شورایی تحت عنوان شورای فنی در شهرداری داریم که من هم در آن عضو هستم. پیشنهاداتی به این شورا میآید و ما در مورد صورت وضعیتهایی که ابهام دارند یا ارقام آنها به صورت دقیق مشخص نیست، اظهار نظر میکنیم.
رییس کمیته عمران شورای شهر تهران افزود: در ارتباط با پروژههایی که نام و مکان آنها مشخص است، در حوزه عمرانی میتوان گفت بودجه شفاف است؛ البته به جز موضوعاتی مثل آسفالت. برای موضوع آسفالت نرمافزاری طراحی شده که البته مدتی است، کار آن متوقف شده است. از طریق نرمافزار یادشده یا نرمافزارهای مشابه امکان رصد وجود دارد و خرابیهای آسفالت به صورت دقیق و با لوکیشن گزارش میشوند. البته باید دقت و پایش بیشتری در نحوه مصرف آسفالت صورت گیرد که با راهاندازی مجدد نرمافزار پایش، مراقبت بیشتری خواهیم کرد.
حبیبزاده گفت: در مجموع در پروژههای عمرانی با مشکل ویژهای مواجه نیستیم و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد، در شورای فنی که علاوه بر نماینده شورای شهر، چند کارشناس خبره نیز در آن حضور دارند، درخصوص مشکل تصمیمگیری خواهد شد.
وی تاکید کرد: جزئیات پروژهها در قراردادهای فیمابین شهرداری با پیمانکاران میآید و دلیلی ندارد، در لایحه بودجه بیاید. در این قراردادها مسائلی مثل نوع مصالح، نوع اجرا و ... مطرح میشود.
رییس کمیته عمران شورای شهر یادآور شد: در مورد حوزه عمرانی کار بر این منوال است و از حوزههای دیگر اطلاعی ندارم.
خلیلآبادی: به یک نگاه جدید در روند بودجهریزی نیاز داریم/بودجه باید عملیاتی شود
حسن خلیلآبادی (عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران) نیز در گفتوگو با خبرنگار ایلنا گفت: ممکن است منابع درآمدی بودجه به طور کامل محقق نشود، اما ردیفهای هزینهای را به صورت مبهم نمینویسند.
برخی میگویند بودجه به شکلی که ما مینویسیم منسوخ شده و بودجه باید عملیاتی شود؛ یعنی مبلغی را به جایی دهیم که در مقابلش خدماتی را به صورت قطعی ارائه کند.
خلیلآبادی با بیان اینکه البته اینگونه نیست که ریال به ریال همه جزئیات در بودجه ذکر شده باشد، عنوان کرد: به طور مثال به حوزه آسیبهای اجتماعی بودجهای اختصاص داده شده و ذیل آن تعیین شده که حوزه زنان بیسرپرست یا سایر حوزهها چقدر بودجه دارند. همچنین ذیل سرفصل کمک به زنان بیسرپرست مشخص شده هر کدام از مراکز فرهنگی چقدر بودجه دارد. یا در بخش بودجه سازمان ورزش بودجهای در نظر گرفته شده و مثلا گفته شده فلان مبلغ مربوط به چمن مصنوعی است.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: برخی میگویند بودجه به شکلی که ما مینویسیم منسوخ شده و بودجه باید عملیاتی شود؛ یعنی مبلغی را به جایی دهیم که در مقابلش خدماتی را به صورت قطعی ارائه کند. در کشور ما این موضوع هنوز نهادینه نشده است. سیستم بودجهریزی ما باید تغییر کند تا نگاه خانم آروین محقق شود. درواقع ما به یک نگاه جدید به بودجهریزی نیاز داریم.
خلیلآبادی تاکید کرد: در روال فعلی بودجهریزی ما روندی را که در سالهای پیش بوده ادامه دادهایم. ضمنا به صورت کلی به جایی بودجه ندادهایم.
میرلوحی: هنوز منابع درآمدی غیرشفاف داریم
سید محمود میرلوحی (رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا گفت: باید به مرحلهای برسیم که همه منابع درآمدی که احصا میکنیم، بدون دست خوردن به خزانه بیاید و بعد پس از معلوم شدن اولویتها تخصیص یابد.
وی افزود: هنوز هم ردیفهای غیرشفاف در بخش درآمدی داریم و آنگونه که باید، منابع درآمدیمان از مناطق محقق نمیشود. البته خزانهداری واحد تشکیل شده اما هنوز هم در این زمینه ضعف داریم. حدود ۷۵۰ هزار متر مربع فضای تجاری، رستوران و دکه در پارکهای خود داریم، اما این منابع در بودجه دیده نمیشود. در حوزه پسماند اصلا منابع درآمدی دیده نمیشد و اکنون در حال رشد در این زمینه هستیم.
هنوز هم ردیفهای غیرشفاف در بخش درآمدی داریم و آنگونه که باید، منابع درآمدیمان از مناطق محقق نمیشود.
میرلوحی گفت: در بخش هزینهای هم ایجاد سایت شفافیت برای آن است که هیچ قراردادی در شهرداری به شیوههای غیرشفاف بسته نشود، اما این بازهم همه ماجرا نیست. ما در حال حرکت به سمتی هستیم که هم مزایده شفاف، کامل و آشکار باشد و هم افراد به صورت رقابتی و نه به صورت رانتی در مزایدهها شرکت کنند. این کار بزرگی است که کمیته اقتصادی و کمیته شفافیت در حال پیش بردن آن هستند.
وی افزود: اگر ۲۰ برابر درآمد در پسماند ایجاد شده به این دلیل است که مافیای قبلی تقریبا شکسته شده و آنچه از آن باقی مانده نیز در سال ۹۸ حذف خواهد شد.
رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از گامهایی که امسال برداشتیم این بود که بودجه عملیاتی شد، اظهار کرد: تا پارسال برخی ردیفهای هزینهای غیرشفاف بود، اما اکنون شفاف شده و حتی معلوم شده در کدام مناطق و به چه میزان کار انجام شود. اکنون کارها در حال مقیاس پیدا کردن هستند، آمار و اطلاعات دقیقتری جمعآوری میشود و مقایسه سریعتری بین مناطق و بخشها درخصوص کار انجامشده صورت میگیرد.
ریختوپاشهای هزینهای در چند جا صورت میگیرد؛ یکی بخش نیروی انسانی است که در آن استخدامهای غیرقانونی اشتیم و با ایجاد سامانه شفافیت در حال جلوگیری از آن هستیم.
وی اضافه کرد: در برنامه سوم توسعه شهری بندی را آوردیم که قیمت تمامشده خدمات در شهر تهران دقیق محاسبه و استخراج شود و کاهش یابد. به طور نمونه، رفت و روب در سال ۹۶ در تهران ۴۶۰ میلیارد تومان هزینه برداشته است و در سال ۹۷ براساس قرائن این مبلغ را ۵۳۰ میلیارد تومان پیشبینی کردیم که ۹۰ میلیارد تومان از آن در خزانه ماند و رفت و روب هم کیفیت بهتری نسبت به سال ۹۶ پیدا کرد؛ ضمن اینکه ما ۴۴۰ میلیارد هزینه کردیم که نسبت به سال قبل ۲۰ میلیارد کمتر بود.
میرلوحی تاکید کرد: در حال نظم دادن به درآمدها هستیم و نظام تخصیص خود را جامعتر میکنیم و در بخش هزینهای هم نظم ایجاد میکنیم.
ریختوپاشهای هزینهای در بخش نیروی انسانی
وی با بیان اینکه ریختوپاشهای هزینهای در چند جا صورت میگیرد، اظهار کرد: یکی بخش نیروی انسانی است که در آن استخدامهای غیرقانونی اشتیم و با ایجاد سامانه شفافیت در حال جلوگیری از آن هستیم. البته در سازمان ورزش مشکلاتی داشتیم که فورا جلوی آن گرفته شد.
میرلوحی ادامه داد: حوزه دیگری که در آن بینظمیهایی حاکم است، حوزه عقد قراردادهاست که در حال حذف هرگونه انحصار و رانت از آن هستیم. کارهای گستردهای در این بخش در حال انجام است.
وی درباره جلوگیری از فساد هم گفت: شفافیت، نظارت عمومی، حذف انحصارات و ایجاد رقابت مسیری است که انتخاب کردهایم.