در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
عمده تصادفات سرویس مدارس مربوط به آزادبَرها است
مدیرکل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش در خصوص آمار تصادفات سرویسهای مدارسی که تحت نظارت آموزش و پرورش هستند، گفت: سرویسهای مدارس تهران که تحت نظارت آموزش و پرورش هستند تاکنون هیچ تصادفی نداشتهاند.
نورعلی عباسپور (مدیرکل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش) با اشاره به آمار تصادفات سرویس مدارس طرف قرارداد با آموزش و پرورش گفت: تمام سرویسهایی که تحت نظارت آموزش و پرورش و شهرداری هستند زیر نظر پیمانکارانیاند که قرار داد رسمی دارند. در سرویسهای تحت نظارت پیمانکاران ما هیچگونه حادثهای رخ نداده بود مگر یک مورد که آن هم در خراسان جنوبی بوده و باید مشخص شود که چطور استان خراسان جنوبی به شخصی که اعتیاد دارد مجوز داده است؟ حوادث دیگر هیچکدام از میان سرویسهای تحت نظارت ما نبوده یعنی خانوادهها خودشان سرویس مدرسه در نظر گرفتهاند و اصطلاحا آزادبَر هستند.
وی ادامه داد: ما موظفیم ساماندهی حمل نقل دانش آموزی را انجام دهیم آن هم در زمانی که والدین جهت سرویس مدارس از ما درخواست میکنند و ما از طریق هماهنگی که با تاکسیرانی داریم پیمانکاران را به مناطق معرفی میکنیم. ناگفته نماند رانندگانی که از سوی پیمانکار معرفی میشوند مجوز و سوابق مشخصی دارند، همچنین خودرو آنها نیز به جهت فنی تحت کنترل قرار میگیرند.
عباسپور با بیان اینکه در جاهایی که تحت نظارت ما بوده مشکلی نداشتهایم، گفت: رسانه باید در این زمینه اطلاعرسانی کند تا والدین از سرویسهای تحت نظارت شهرداری و آموزش و پرورش نیاز سرویس مدارس فرزندانشان را برطرف کنند. در حال حاضر در تهران یک مورد هم نمیبینیم که برای سرویسهای مدارسی که تحت نظارت هستند حادثهای پیش آمده باشد. من دقیق میدانم که طی دو سال اخیر هیچ اتفاقی برای سرویسهای مدارسی که طرف قرارداد ما هستند، نیفتاده است.
او افزود: ما در هر استان یک کارگروه ماده 18 داریم که در رابطه با سرویسهای حمل و نقل تصمیمگیری میکنند. همچنین مسئولیت، نظارت و مدیریت و راهبری برعهده آنهاست. اما نمایندگانی از شهرداری، اولیا و آموزش در تاکسیرانی استان تهران همکاری دارند، البته در بخش نرخ حمل و نقل هم شورای شهر تصمیمگیری میکند.
مدیرکل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که علت عمده تصادفاتی که در سرویس مدارس رخ میدهد، چیست؟ گفت: این یک مساله محوری است و در سراسر کشور رخ میدهد. عمده تصادفات در حوزه آزادبَر ها است زیرا آنها گاه استاندارها را رعایت نمیکنند. ضمن اینکه گاه راننده مراحل قانونی و دریافت مجوز را طی نکرده است. علاوه بر این خودروی این افراد نیز آن مراحل ایمنی از جمله معاینه فنی را رعایت نکرده است. از این رو این اقدامات منجر به آسیب و تصادف میشود.
عباسپور خاطرنشان کرد: امسال از همه مواردی که برای سرویس مدراس پیش آمده تنها یک مورد مربوط به پیمانکاران بوده و آنهم در استان خراسان جنوبی بوده است که با ترمز مینیبوس دانشآموز به بیرون میافتد. البته این مورد باید از طریق وزارت کشور پیگیری شود که چطور آن فردی که اعتیاد داشته؛ توانسته به عنوان راننده سرویس مدارس مجوز کسب کند؟ و این سهلانگاری در دادن مجوز باید در استان خراسان جنوبی پیگیری شود.
وی در خصوص آموزش به رانندگان سرویس مدارس گفت: یکی از وظایف پیمانکاران این است که برای رانندگان دوره آموزشی بگذارند و در این دورهها مسائل تربیتی آموزش داده میشود. آموزشهایی که به راننده داده میشود فقط مسائل رانندگی نیست بلکه یکسری ضوابطی که مربوط به دانشآموز و مسائل ارتباطی و محیطی است به طور مثال از چگونه مسیرهایی باید عبور کند. حتی نوع برخورد راننده با دانشآموز و والدین و مدیر مدرسه به راننده آموزش داده میشود. در واقع راننده باید به نوعی باشد که به عنوان مربی تربیتی آن را میشناسیم.
به گفته مدیرکل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش لازم است که همه رانندگانی که طرف قرارداد هستند حتما این دورهها را بگذرانند و گرنه مبلغی به آن پرداخته نمیشود.