با رای اعضای شورای شهر تهران؛
شهرداری مجاز به هزینه ۱۲۰ میلیارد ریالی در توسعه حمل و نقل دوچرخه محور شد/علیخانی: دو هزار دوچرخه در پارکینگ خلیج فارس خاک میخورد
![شهرداری مجاز به هزینه ۱۲۰ میلیارد ریالی در توسعه حمل و نقل دوچرخه محور شد/علیخانی: دو هزار دوچرخه در پارکینگ خلیج فارس خاک میخورد](https://cdn.ilna.ir/thumbnail/CNVcSHaRIupE/YdHYY4gWkVxziNocTLLHoQVar3TrxmvO0e6SENMutiBXz7JNO2nT2KLgCR9h7O_-yMtFV2AKWHv4l_4LeI27Qq4xQIoDjB_gIQDHEiqNepRBeBVXNnV0phbTv8yj4qRy7otfNPZWXfo,/%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3+%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C+%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C+%D8%B4%D9%87%D8%B1+%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D9%84+%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C+%D8%B4%D8%AF.jpg)
اعضای شورای شهر تهران به شهرداری مجوز دادند تا ۱۲۰ میلیارد ریال در توسعه سامانههای حمل و نقل دوچرخه محور هزینه کند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، اعضای شورای شهر تهران در ادامه جلسه نوبت عصر تبصرههای ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ لایحه بودجه را بررسی کردند.
احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران پیشنهاد حذف بند ۴ را مطرح کرد. در بند ۴ آمده است که پرداخت اضافه بر سقف های تعیین شده مستلزم اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر تهران باشد.
پیشنهاد مسجد جامعی با رای اعضا تصویب شد و کلمه "افشا" نیز از بند ۳ حذف شد. در بند ۳ مقرر شده بود تا فهرست اشخاص حقوقی و موسسات خصوصی و میزان کمک دریافتی از طریق سامانه شفافیت "افشا" و به اطلاع عموم رسانده شود.
اعضای شورای شهر پس از تصویب تبصره ۱۶ و ۱۷ به تبصره ۱۸ پرداختند. در بند الف تبصره ۱۸ شهرداری مکلف شده است در راستای بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، مینیبوس رانی، تاکسیرانی و تبدیل موتورسیکلت های بنزینی به موتور های برقی از محل ردیف اعتباری با عنوان "کمک فنی و اعتباری پرداخت مابهالتفاوت تسهیلات بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و دوچرخه" تا سقف یک هزار و ۷۹۰ میلیارد ریال از طریق بخش خصوصی اقدام کند.
همچنین در بند ب تبصره ۱۸، شهرداری مکلف شده بود به منظور ترغیب بخش خصوصی و تعاونی به سرمایهگذاری در تاسیس تجهیز و توسعه سامانه های حمل و نقل دوچرخه محور از محل ردیف های اعتباری با عنوان "کمک فنی و اعتباری پرداخت مابهالتفاوت تسهیلات بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و دوچرخه" تا سقف ۱۰ میلیارد ریال و از محل ردیف اعتباری با عنوان "احداث و تجهیز معابر ویژه دوچرخه سطح شهر تهران" تا سقف ۵۰ میلیارد ریال اقدام کند.
محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در جریان بررسی این تبصره اظهار کرد: محمد علیخانی در جریان بررسی این پیشنهاد با بیان اینکه برای اینکه بدانیم چقدر دوچرخه در شهر تهران کارآمد است باید به پارکینگ خلیج فارس رفت و دید که ۲ هزار دوچرخه در آنجا خاک می خورند و در زیر آفتاب و باران در حال از بین رفتن هستند، گفت: باید در حوزه حمل و نقل از هزینه های زائد جلوگیری کنیم و به سمت خرید اتوبوس های برقی برویم.
سید آرش حسینی میلانی، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران پیشنهاد برگشت بند (ب) به لایحه شهرداری را مطرح کرد که این پیشنهاد با ۱۴ موافق و ۶ مخالف به تصویب رسید.
در لایحه شهرداری مقرر شده است از محل ردیف های اعتباری با عنوان "کمک فنی و اعتباری پرداخت مابهالتفاوت تسهیلات بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و دوچرخه" تا سقف ۲۰ میلیارد ریال و از محل ردیف اعتباری با عنوان "احداث و تجهیز معابر ویژه دوچرخه سطح شهر تهران" تا سقف ۱۰۰ میلیارد ریال اقدام شود.