سالاری مطرح کرد:
اجرای پروژههای گردشگری مطابق با ماموریتهای زیستمحیطی در پارک سرخه حصار/ ابراز نگرانی از بلاتکلیفی پروژه پایانه جدید شرق
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تاکید کرد:با تملک پادگان صاصد توسط شهرداری، محلات دارای بافت فرسوده منطقه ۱۳ نفس میکشند.
به گزارش ایلنا، محمد سالاری در حاشیه بازدید هشت ساعته خود از سطح منطقه ۱۳ درخصوص این بازدید گفت: در حوزه بافت فرسوده منطقه ۱۳، تسهیلگریهای خوبی در فرایند صدور پروانه صورت گرفته و رویکرد منطقه افزایش میزان تجمیعها بوده است که در همین راستا، از چندین الگوی تجمیعی بین ۹ تا ۱۵ قطعه که در حال صدور پروانه برای تخریب و نوسازی هستند، بازدید کردیم.
وی ادامه داد: در راستای تامین سرانههای خدماتی منطقه نیز چندین ملک برای ایجاد پارک و فضای سبز توسط شهرداری تملک شده و اکنون در حال احداث است.
این عضو شورای شهر با اشاره به پارک جنگلی سرخهحصار به عنوان قطب گردشگری شرق تهران اظهار داشت: با توجه به اینکه فرصتهای درآمدزایی شهرداری منطقه ۱۳ در حوزه بارگزاری و کسب درآمد از محل طرح تفصیلی بسیار محدود است و بخشی از محدوده آن در اختیار پادگانها و بخشی هم حریم قرار دارد، شهرداری منطقه تصمیمات خوبی را درخصوص محدوده ۳۲۰ هکتاری سرخه حصار گرفته است.
سالاری افزود: شهرداری توانسته با مشارکت سایر ذینفعان منطقه، برای اولین بار تفاهمنامهای با نهادهای دولتی مانند منابع طبیعی و محیط زیست در حوزه بهرهبرداری پارک سرخهحصار بنویسد و اقدام به انتشار فراخوان برای جذب سرمایهگذار کند تا با اجرای پروژههایی که با ماموریتهای زیستمحیطی مطابقت دارد، این محدوده ارزشمند تبدیل به محلی برای حضور بیشتر مردم شود. اگر منطقه بتواند در فاصله زمانی کوتاه، تعدادی از این پروژههای سرمایهگذاری را به نتیجه برساند، قطعا الگویی برای سایر مناطق دارای چنین فضاهایی میشود.
وی اضافه کرد: حریم شهر تهران ۱۰ برابر محدوده طرح تفصیلی شهر است اما متاسفانه بدلیل اینکه طرحهای مناسب گردشگری و تفرجگاهی در آن اجرا نشده است، مورد استقبال شهروندان برای گذران اوقات فراغت قرار نمیگیرد.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به پروژههای فرامنطقهای سطح منطقه ۱۳ تصریح کرد: چند پروژه فرامنطقهای در اینجا وجود دارد که به دلیل نبود منابع درآمدی متوقف شده است. یکی از این پروژهها، بزرگراه شهید شوشتری است که نقش موثری در کاهش میزان ترافیک شرق تهران خواهد داشت و ما حتما این موضوع را پیگیری میکنیم تا از طریق فاینانس و جذب سرمایهگذار یا bot این پروژه به سرانجام برسد.
سالاری درباره پایانه جدید شرق تهران خاطرنشان کرد: در حالی که قسمت عمده این پروژه مهم انجام شده اما حدود دو سال است که متوقف مانده و این موضوع، نگرانکننده است چراکه هزینههای زیادی را به مدیریت شهری تحمیل میکند. امیدورایم طی جلساتی با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بتوانیم با مدلهای مختلف سرمایهگذاری یا استفاده از ظرفیت بخش خصوصی این پروژه را به سرانجام برسانیم و فضای پایانه قدیمی را نیز برای تامین سرانههای خدماتی مناطق ۱۳ و ۸ استفاده کنیم.
وی با اشاره به پادگان صاصد که حدود ۵/۱۸ هکتار مساحت دارد ابراز داشت: دو هکتار از این پادگان در پروژه امام علی (ع) است اما مابقی آنکه عملا فضای نظامی هم نیست و خود مسئولان پادگان هم برای تملک آمادگی دارند، یک موضوع فرابخشی است که باید بین شهرداری و سازمانهای مربوطه به نتیجه برسد که اگر توسط شهرداری تملک شود، مجموعه بافتهای فرسوده منطقه ۱۳ نفس میکشند و کمبود سرانههای آن جبران میشود. البته ما معتقدیم که اگر قرار است پادگانها از شهر خارج شوند و در زمین آن بارگزاری صورت گیرد و منجر به جمعیتپذیری شود، همان بهتر که پادگانها در شهر بمانند.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در مورد پادگان نیروی هوایی نیز اعتراضات جدی از سوی شهروندان مجاور و حریم آن وجود دارد چراکه در سالهای گذشته به برخی از شهروندان اجازه ساخت و ساز داده شده اما اکنون پادگان به سایر شهروندان اجازه نمیدهد ساخت و ساز قانونی طبق طرح تفصیلی داشته باشند و این خود جای نگرانی است چراکه این مساله یک بیعدالتی اجتماعی را به دنبال دارد که امیدواریم با تشکیل امور نهادها در سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران بتوانیم با همکاری نهادهای نظامی این مشکل را نیز حل کنیم.