در گفتوگو با ایلنا اعلام شد؛
ایجاد "پارکینگهای محلهای" برای مقابله با کمبود پارکینگ در محلات
مدیرکل معماری وساختمان شهرداری تهران از ایجاد پارکینگهای محلهای برای مقابله با کمبود پارکینگ در محلات خبر داد.
سید حمید موسوی (مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره انتقاد پلیس از عدم مناسبسازی پیادهراهها و پیادهروها گفت: در خصوص موضوع مناسبسازی پیادهراهها و پیادهروها ما نیازمند این هستیم که با راهور در تعامل بیشتری باشیم. برابر قانون در حال مناسبسازی برخی معابر براساس قانون جامع حمایت از معلولان هستیم، اما بعضا میبینیم که پیادهراهی مناسبسازی شده است، اما برای نگرانی که پلیس از ورود موتورسواران به آن معبر دارد، موانعی در آن پیادهراه ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: برای برطرف شدن این موضوعات نیازمند همکاری با راهور هستیم، البته در این زمینه با پلیس نیز جلساتی را برگزار کردهایم، اما متاسفانه عدم مدیریت یکپارچه باعث شده در برخی مواقع اقدامات همدیگر را تضعیف کنیم. معتقدم باید همه اقداماتی که از سوی شهرداری در سطح شهر انجام میشود با تعامل پیوسته با پلیس انجام شود.
مدیرکل معماری وساختمان شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از معضلات ما در سطح شهر اقدامات بعد از پایان کار مجموعههای تجاری و مسکونی است، خاطرنشان کرد: ساختمانها تمهیدات لازم را برای استفاده معلولان از فضای شهری و معابر و پیادهراهها انجام میهند، اما به لحاظ اینکه این ساختمانها سیستم نگهداری خوبی ندارند و مبحث ۲۲ در ساختمانها رعایت نمیشود، شاهد این هستیم که تاسیسات و تجهیزات لازم برای استفاده معلولان پس از ساخت بنا جمعآوری میشوند و جمعآوری آنها باعث میشود که تمام تلاش ما در صدور پروانه قابل استفاده برای تمامی اقشار جامعه نباشد. این موضوع را با وزارت راه و شهرسازی در میان گذاشتهایم تا موضوع عملیاتی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان را اجرا کنیم که اگر آن بحث مقررات اجرایی شود، خود به خود بحث ضوابط مناسبسازی نیز رعایت خواهد شد.
موسوی تصریح کرد: براساس قانون جامع حمایت از معلولان ستاد مناسبسازی معابر شهری در سطح استان شکل گرفته و متناظر آن در شهرداری تهران برابر مصوبه شورای اسلامی شهر ستاد مناسب سازی شهر تهران ایجاد شده است که در محورهای مختلف از جمله پیادهراهها و فضاهای عمومی و ... اقدامات مناسبسازی را انجام میدهد. همچنین در این ستاد در بحث صدور پروانه، کدهای ارتفاعی نیز در خصوص ساختمان در نظر گرفته شده است تا کمتر شاهد پله و مانع در سطح گذر باشیم. همچنین هماهنگی خوبی با وزارت کشور، استانداری و فرمانداری ایجاد شده تا ساختمانهای مرکزی و اداری سازمانها و وزارتخانهها با نظارت شهرداری تهران مناسبسازی کنند و معتقدم نهضتی در بحث مناسبسازی فضای شهری ایجاد شده که در آینده نزدیک شاهد تحولات خوبی در این خصوص خواهیم بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فضاهای تجاری ملزم به رعایت تامین پارکینگ مورد نیاز هستند، خاطرنشان کرد: پارکینگ فضای تجاری در مقررات ملی ساختمان ضوابط آن مشخص شده است و به آن میزان پارکینگ در این مگامالها پیشبینی شده و پروژهای نیست که در آن مجوز صادر کنیم و برابر ضوابط پارکینگ آن را در نظر نگیریم. حتی برای مراجعهکنندگان به این مگامالها نیز در طرحهای تفصیلی پارکینگ در نظر گرفته شده است، اما آنچه که در عمل دیده میشود این است که متاسفانه برخی از مالکان و سرمایهگذاران بیشتر از آنچه در پروانه ملک دیده شده اقدام به بارگذاری میکنند و این موضوع کمبود پارکینگ را تشدید میکند و باعث میشود موضوع کمبود پارکینگ بیش از پیش نمایان شود.
مدیرکل معماری وساختمان شهرداری تهران تصریح کرد: برابر قانون نیز در مواردی که پارکینگ وجود ندارد یا جبران کمبود آن در خود پلاک ثبتی امکانپذیر نیست مالکان یا سرمایهگذار موظف است در شعاع ۲۵۰ متری پارکینگ احداث کرده و نیاز پروژه را تامین کند. در دوره مدیریت جدید مناطق شهرداری بدون تامین پارکینگ اجازه تثبیت مکان تجاری را به مگامالها نمیدهند. تخلفاتی هم که به کمیسیون ماده ۱۰۰ در این خصوص ارسال میشود در آن جا تصمیمگیری شده و غالبا آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ اعاده به وضعیت مجاز و تامین پارکینگ است و باید رفع آثار تخلف شده یا به حالت قبل بازگردد و یا اگر قرار است تثبیت مکان اتفاق بیفتد باید پارکینگ آن نیز تامین شود.
موسوی با بیان اینکه متاسفانه با یک شهر ساخته شده مواجه هستیم که مشکلات سالهای قبل و دهههای قبل در آن انباشته شده، یادآور شد: بیشک در یک مدت کوتاه نمیتوانیم همه این مشکلات را برطرف کنیم و نیازمند زمان هستیم. مدیریت شهری در حال حاضر بحث پارکینگهای محلهای را پیگیری میکند تا بتواند در هر محله بر اساس مقیاس آن محله پارکینگ مورد نیاز را تامین کند. همچنین فضاهای تجاری که جدیدا احداث یا پروانه برای آنها صادر میشود بدون استثناء باید پارکینگ متقاضی، پارکینگ معلولین و پارکینگ بارانداز در آن جانمایی شود.
وی تاکید کرد: اگر امروز با مشکل پارکینگ در شهر مواجه هستیم به دلیل این است که فرهنگ استفاده از خودرو در کشور هنوز دارای مشکلاتی است و همچنین عدم تکمیل، راهاندازی و استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و توزیع نامناسب کاربریها در شهر که باعث تولید سفر نیز میشود، از دیگر دلایلی است که موجب میشود در شهر با مشکل کمبود پارکینگ و مشکلات ترافیکی در شهر مواجه باشیم. سعی مدیریت شهری در کمکردن این مشکلات در مرور زمان است.
مدیرکل معماری وساختمان شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در دوره جدید مدیریت شهری ما نیز به این موضوع توجه ویژه داریم و تلاش میکنیم تا از آلترناتیوهای جدید و جایگزین مانند پارکینگهای مکانیزه، اسمارت پارکینگها و ... استفاده کنیم تا بتوانیم در مساحت کمتر پارکینگ بیشتری را تامین کنیم و مشکلات کمبود پارکینگ را برطرف کنیم.
موسوی با اشاره به بازارهای محلی و فصلی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که باعث ایجاد ترافیک میشود بازارهای محلی و فصلی هستند که در زمان برگزاری از حیث ترافیک و تامین پارکینگ مشکلاتی را برای شهر ایجاد میکند البته ما به مناطق توصیه کردیم که این بازارهای فصلی و محلی در مکانهایی جانمایی شوند که کمترین آسیب را به ترافیک شهر برسانند.