با حکم سرپرست وزارت بهداشت؛
«باقر لاریجانی» در وزارت بهداشت ماندگار شد
سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی باقر لاریجانی را در سمت معاونت آموزشی این وزارتخانه ابقا کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از وزارت بهداشت، در این حکم آمده است: «دکتر باقر لاریجانی؛ با توجه به سوابق ارزشمند علمی و اجرایی جنابعالی در عرصه های مختلف، بدینوسیله به عنوان معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابقا می شوید.»
سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت، در این حکم ضمن اشاره به دستاورهای حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت مطالباتی را یادآور شده است.
بازنگری دقیق در شیوه اداره دانشگاه ها، تعدد رشته های تحصیلی و تعداد دانشجویان
سرپرست وزارت بهداشت در این حکم تاکید کرد: «سال های پس از انقلاب اسلامی با توسعه آموزش پزشکی دستاوردهای ارزشمندی در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در راستای خودکفایی کشور به دست آمد که این گسترش علاوه بر جبران کاستی های گذشته در تامین نیروی انسانی، اثر بخشی فراوانی در مدیریت نظام سلامت و دسترسی به شاخص های ارزنده این عرصه نیز داشت.
مع الوصف پس از سال ها بازنگری دقیق در شیوه اداره دانشگاه ها تعدد رشته های تحصیلی و تعداد دانشجویان مبتنی بر نیازسنجی سال های آتی کشور، ضروری است که منابع محدود کشور را صرف تربیت نیروهایی نکنیم که در آینده جایگاهی برایشان در نظام ارائه خدمت تعریف نکرده ایم.»
استفاده از طراحی مدل آموزشی جامعه نگر در دانشگاه ها
نمکی یادآور شد: اینجانب به همراه بعضی از دوستان در طراحی مدل آموزشی جامعه نگر (COME) حدود سی سال پیش تلاش کردیم و هدفمان تقویت آموزش های جامعه محور (Community based learning) به جای بیمارستان محور (Hospital based learning) بود. متاسفانه هنوز اکثر رشته های تحصیلی از این شیوه آموزشی محرومند و این خود عاملی است تا دانش آموختگان ما با مشکلات جامعه و نظام ارائه خدمت بیگانه باشند. رسالت ما برداشتن دیوار بین دانشگاه و مردم است که امیدوارم جنابعالی و همکاران بیشتر بدان بپردازید.»
دورههای آموزشی کوتاه تر، مهارت ها را افزون تر و نیروی انسانی کارآمدتر
وی در ادامه این حکم اضافه کرد: «سیاست سال های اخیر، افزایش تحصیلات تکمیلی و برچیدن دوره های کوتاه مدت است این شیوه تربیت نیروی انسانی علاوه بر تحمیل هزینه سنگین، اثربخشی «هزینه کرد» را زیر سوال می برد و زیرساخت های نظام ارائه خدمت را که در سال های اخیر با هزینه فراوان تهیه شده به دلیل عدم حضور نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز بلااستفاده می گذارد. تربیت نیروهای پرستاری و پیراپزشکی مورد نیاز کشور از این مقوله است. باتوجه به منابع محدود باید دوره ها را کوتاه تر، مهارت ها را افزون تر و نیروی انسانی را کارآمدتر کنیم.»
تبدیل دانشگاهها به اتاق فکر کشور برای برنامه ریزیهای کلان
سرپرست وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: «استفاده از ظرفیت بی بدیل اندیشمندان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در سیاستگذاری های کلان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سرمایه عظیمی است که غفلت از آن خسرانی جبران ناپذیر خواهد بود. لذا انتظار می رود دانشگاه های ما اتاق فکر کشور برای برنامه ریزی های کلان باشند که جنابعالی می توانید موارد مهم در کلیه حوزه ها را با همکاران دانشگاهی در میان بگذارید و نقطه نظرات ایشان را جمع بندی و به عنوان نقشه راه به اینجانب ارائه فرمائید.»
آموزش دانشجویان با مولفههای اجتماعی موثر بر سلامت
وی اضافه کرد: «مستحضرید امروز بیماری های واگیردار نوظهور، بیماری های غیر واگیر و مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت (SDH) مواردی است که نظام سلامت را مورد تهدید جدی قرار می دهد. آموزش و آشنایی دانشجویان با پدیده های فوق در آینده می تواند در کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از این موارد بسیار موثر باشد.»
استفاده از ظرفیت پزشکان عمومی برای توسعه پزشک خانواده و نظام ارجاع
نمکی در بخش دیگری از این حکم یادآور شد: «توسعه پزشک خانواده و نظام ارجاع که اجزای تفکیک ناپذیر یکدیگرند به دلیل کمبود پزشک خانواده معطل مانده، ضروری است با استفاده از ظرفیت کم نظیر پزشکان عمومی و گذراندن دوره های کوتاه مدت از خیل عظیم پزشکان عمومی آموزش دیده در این عرصه بهره ببریم.
منتظر ماندن برای فارغ التحصیلی متخصص پزشک خانواده، سال ها این پروژه عظیم ملی را معطل خواهد گذاشت، گرچه فارغ التحصیلان دوره تخصصی مذکور نیز می توانند به عنوان هسته های مرکزی آموزش و پایش مستمر این فعالیت بکار گرفته شوند. ضمنا آموزش پزشکی خانواده نیز باید جزو لاینفک دوره پزشکان عمومی باشد.»
تهیه بستههای آموزشی با زبان قابل درک جهت تغییر سبک زندگی مردم
سرپرست وزارت بهداشت ادامه داد: «جهت تغییر سبک زندگی مردم در راستای کاستن از بار بیماری ها لازم است بسته های آموزشی با زبان قابل درک برای گروه های هدف در جامعه تهیه کنیم. رسالت ما علاوه بر آموزش دانشجویان و دستیاران آموزش همگانی در راستای کاهش مشکلات نظام سلامت نیز هست و غفلت از این رسالت اجتماعی مردم را به ناچار به دام آموزش ها و تبلیغات غیر علمی و غیر حرفه ای سایت های رنگارنگ و بی محتوی خواهد انداخت.»
مقابله با این رویکرد غیر منطقی تفکیک آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و ادغام آن در وزارت علوم
نمکی تاکید کرد: «این روزها مواردی مبنی بر تفکیک آموزش پزشکی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ادغام آن در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح می شود. این رویکرد با توجه به ضرورت بهره گیری آموزش پزشکی از فضا و عرصه بهداشت و درمان تفکیک آموزش از این دو حوزه مهم را غیرممکن می کند. لذا جهت مقابله با این رویکرد غیر منطقی ضروری است جنابعالی و همکارانتان مستندات کافی جهت توجیه عدم امکان این سه جزء تفکیک ناپذیر فراهم کنید.»