در جلسه شورای شهر مطرح شد؛
علیخانی: کارایی نصب فیلتر دوده در کاهش آلودگی هوا مسجل نشده است/ نوری: خودروهای مسافربری برونشهری بسیار آلاینده هستند
رئیس کمیسیون حملونقل ترافیک شورایشهر تهران گفت: هنوز نصب فیلتر دوده و و کارایی آن برای شورایشهر مسجل نشده و مشخص نیست.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد علیخانی در جلسه نوبت عصر شورایشهر تهران درباره حذف بند ۱۰ ماده ۵۷ برنامه سوم توسعه مبنی بر اینکه «به منظور کاهش آلودگی اتوبوسهای مسافربری برون شهری، شرکت های مستقر در این پایانه ها ملزم به تجهیز اتوبوس های مستقر در پایانه به فیلتر جذب دوره موقت در مدت حضور در پایانه هستند» گفت: اگر شرکت مستقر بطور رایگان فیلتر دوده نصب می کند، اشکالی ندارد.
وی افزود: اما اگر قرار است برای فیلتر دوده مبالغ ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان دریافت کنند، قابل قبول نیست.
علیخانی ادامه داد: اگر شهرداری تلاش دارد برای آلودگی هوا فیلتر را به طور رایگان برای اتوبوس نصب میکند، موافق هستیم، اما اگر موضوع نصب فیلتر دوده کاسبکارانه باشد، موافق نیستیم.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: اینکه مردم را مجبور کنید که فیلتر دوده نصب کنند، باید دید چقدر در کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد. هنوز نصب فیلتر دوده و و کارایی آن برای شورای شهر مسجل نشده و مشخص نیست .
حجت نظری عضو دیگر شورایشهر تهران درباره نصب فیلتر دوده برای اتوبوسها گفت: اتوبوسی که در دانشگاه آزاد حادثه دید و موجب کشته شدن بسیاری از جوانان شد اتوبوس فرسوده بود. اگر اتوبوسها فرسوده باشند نصب فیلتر دوده تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا ندارد.
زهرا صدراعظم نوری نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورایشهر تهران افزود: میزان آلایندگی که یک اتوبوس دارد بسیار بالاست آنچه امروز هم در هوا قرار دارد ذرات ۲.۵ و ۱۰ میکرون است که حاصل از سوخت خودروهای سنگین است. خودروهایی که در بیرون شهر به داخل شهر می آیند، دارای معاینه فنی نیستند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر معاینه فنی هم داشته باشند، معاینه فنی آنها سوری است.
نوری با بیان اینکه باید راهکاری اندیشیده شود که میزان آلایندگی اتوبوسها کاهش یابد، اظهار داشت: خودرویی که فیلتر دوده داشته باشد، به این معنا نیست که فرسوده نیست. خودروهای مسافربری برون شهری بسیار آلاینده است.
الهام فخاری عضو دیگر شورایشهر تهران در این جلسه درباره بند ۱۰ ماده ۵۷ برنامه سوم توسعه اظهار داشت: معاونت مربوطه باید نظارت خود را بیشتر کند و اینکه یک پروژه را به عنوان یک بند در برنامه مطرح کند، دارای اشکال است .
اعضای شورایشهر تهران در نهایت بند ۱۰ ماده ۵۷ سوم توسعه را با رای قاطع حذف کردند.
در این ماده شهرداری تهران موظف شده بود بهمنظور کاهش آلودگی اتوبوسهای مسافربری برونشهری، شرکتهای مستقر در این پایانهها را ملزم به تجهیز اتوبوسهای مستقر در پایانههای مذکور به فیلتر جذب دوده موقت در مدت حضور در پایانه کند.
همچنین اعضای شورایشهر ماده ۵۴ را با اصلاحات عبارتی و حذف بند ۷ به تصویب رساندند. همچنین مواد ۵۳، ۵۵ و ۵۶ تصویب شدند.