خبرگزاری کار ایران

زینی‌وند مطرح کرد:

عدم آشنایی مدیران با ظرفیت شورا‌های آموزش و پرورش

عدم آشنایی مدیران با ظرفیت شورا‌های آموزش و پرورش
کد خبر : ۷۱۴۸۲۸

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: آشنانبودن مدیران آموزش و پرورش با ظرفیت و قانون شورا‌های آموزش و پرورش یکی از چالش‌هاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری مجتبی زینی‌وند، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری گفت: آموزش و پرورش می‌تواند یک رکن اساسی در توسعه کشور باشد، تمامی مسیرها برای توسعه از راه آموزش و پرورش می‌گذرد. فقط کشور ما نیست که مردم آن در آموزش و پرورش سهیم هستند بلکه مردم و بخش‌های غیردولتی پیوستگی عظیمی با آموزش و پرورش دارند.

وی ادامه داد: یک تجربه ۲۵ ساله به ما نشان داده اجرای شورا‌های آموزش و پرورش نتایج خوبی داشته است. شورا‌های آموزش و پرورش در سه حوزه مختلف برنامه ریزی شده که اجرایی خواهند شد‌‌ و قطعا اجرای آن کمک کننده است. همچنین علیرغم ظرفیت شورا‌های آموزش و پرورش قانون آن در تحقق اهداف پیش بینی شده از جمله بسیج امکانات با چالش‌ها و موانعی رو به رو است.

زینی‌وند با اشاره به چالش فقدان نگاه ملی به آموزش و پرورش در نگاه مدیران سایر دستگاه‌ها است، گفت: سال گذشته در بحث ماده ۱۸ رشد درصدی داشتیم.

او تاکید کرد:  چالش دوم وضع قوانین مغایر است. چالش سوم نیز آشنا نبودن مدیران دستگاه‌های آموزش و پرورش با ظرفیت و قانون شورا‌های آموزش و پرورش است. قانون شورا‌های آموزش و پرورش بازوی توانمندی برای حل مشکلات آموزش و پرورش است.در سال ۹۶ تعداد ۶۷۹ شورا‌های در سطح استان شهرستان و منطقه داشتیم.

وی با ارایه آمار میانگین جلسات استان‌ها ۸ جلسه و میانگین جلسات مناطق ۱۰ جلسه گفت: حدود ۶۲۴۶ جلسه در سطح شهرستان‌ها و مناطق تشکیل شده است و در مجموع۶۴۹۰ جلسه تشکیل شده است. همچنین شوراهای آموزش و پرورش ۳۰ هزار و ۶۷۵ مصوبه داشته است. پرهیز از مصوبات توصیه‌ای و کیفیت بخشی به مصوبات اجرایی در دستور کار بوده است که ۸۷ درصد مصوبات اجرایی شده است. از مجموع مصوبات شوراهای آموزش پرورش ۲۳ درصد آموزشی، ۲۰ درصد فرهنگی و پرورشی ۱۷ درصدی اداری و مالی ۱۳ درصد عمرانی، ۱۲ درصد رفاهی، ۴ درصد پژوهشی و ۱۱ درصد سایر موارد بودند.

رئیس مراکز غیردولتی اشاره کرد: آموزش و پرورش از محل اجرای مواد قانون شورای آموزش و پرورش۱۷۰۰ میلیارد کسب درآمد داشت که البته بخشی از آن نقدی است. ناگفته نماند آموزش و پرورش باید تبدیل به گفتمان ملی و محلی شود.در بند ۲ ماده ۱۱ قانون شوراهای آموزش و پرورش که به موضوع کمک‌های داوطلبانه مردمی به مدارس اشاره دارد، رشد ۳۶ درصدی داریم و نشان می‌دهد اعتماد مردم به آموزش و پرورش رشد یافته است؛ بند ۴ ماده ۱۱ به موضوع هزینه اجرای کلاس‌های فوق برنامه در مدارس اشاره دارد که کاملا اختیاری و داوطلبانه است و رشد ۳۳ درصدی داشتیم.

او با بیان اینکه در اکثریت قریب به اتفاق کشورها شهرداری‌ها بخش از هزینه‌های آموزش و پرورش به عهده دارند، گفت: در قانون شوراهای آموزش و پرورش، شهرداری‌ها موظفند علاوه بر عوارض مصوب تا ۵ درصد عوارض مختص آموزش و پرورش را دریافت و به حسابی واریز کنند که در این بند کاهش ۵ درصدی داریم و در ماده ۱۶ قانون نیز اخذ عوارض از واحد‌های جدیدالاحداث است که شاهد ۷۴ درصدی هستیم؛ در بند ۵ ماده ۱۳ هم شاهد رشد ۹ درصدی هستیم و در بحث تغییر کاربری زمین‌های آموزش و پرورش شاهد رشد ۲۰ درصدی هستیم.

رئیس مراکز غیردولتی و معاون وزیر در پایان گفت: به دلیل مشکلات در آموزش و پرورش مناطق مرزی و ضرورت ساماندهی نهادهای مشارکت‌جویانه و پاسخگویی همه نهادها، آیین‌نامه شورای آموزش و پرورش مناطق مرزی را تهیه کرده و در کمیسیون‌های مربوطه آموزش و پرورش تصویب شده و امیدواریم در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شود که ۲۲ عضو این شورا دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز