مدیرعامل شرکت ساخت متروی تهران در گفتوگو با ایلنا:
خط ۷ مترو تهران تا پایان سال ۹۸ تکمیل میشود/ اتمام خط ۶ تا نیمه اول سال ۹۹
مدیرعامل شرکت ساخت مترو تهران و حومه گفت: اگر فرایند اداری برای انتشار دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت تا پایان سال محقق شود، خط ۷ مترو تهران تا پایان سال ۹۸ و خط ۶ تا نیمه اول سال ۹۹ تکمیل میشود.
علی امام (مدیرعامل شرکت ساخت مترو تهران و حومه) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره اوراق مشارکت جدیدی که در شورای شهر تهران برای تکمیل خطوط مترو تهران مصوب شد، گفت: پیشنهادی که شهرداری تهران به شورای شهر داده بود، انتشار ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت بود که برای هریک از خط ۶ و ۷ هزار میلیارد تومان اختصاص یابد و برای ناوگان اتوبوسرانی نیز هزار میلیارد تومان تعلق بگیرد.
علی امام ادامه داد: در مصوبه شورای شهر تهران تغییری ایجاد شد و این بود که دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به متروی تهران و ۵۰۰ میلیارد تومان به اتوبوسرانی اختصاص یافت. در واقع مترو سهم مترو را ۵۰۰ میلیارد تومان بیشتر کرد.
وی با بیان اینکه انتشار اوراق مشارکت فرایندی زمانبر است، اظهار کرد: مصوبه شورای شهر تهران برای سال ۹۶ انتشار دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت بود که تاییدیه وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه را هم دریافت کرده بود و تا پایان شهریور ماه ۹۷ مهلت داشتیم تا نسبت به انتشار آن اقدام کنیم. از این مبلغ، به دلیل اینکه امکان ارائه وثیقههای لازم به بانکهای عامل به خاطر محدودیتهای موجود در شهرداری فراهم نشد، در نهایت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت از دست رفت.
مدیرعامل شرکت ساخت مترو تهران و حومه گفت: اکنون نیز که مصوبه شورای شهر تهران برای انتشار دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دریافت شده است، درصورت تایید فرمانداری تهران پس از ده روز، ما باید با مساعدت سازمان املاک و مستغلات و معاونت مالی شهرداری تهران این نقیصه را برطرف کنیم، حتما شهردار تهران هم به این نکته اشراف دارند و تاکید لازم را به دو حوزه یادشده خواهند داشت که شرکت مترو تهران را پشتیبانی کنند.
امام خاطرنشان کرد: ما امسال هم میبایست همان روال حقوقی را با وزارت کشور و متعاقبا بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه طی کنیم که احتمال کاهش این رقم وجود دارد.
وی در توضیح این روند گفت: در قانون بودجه سال ۹۷ پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای انتشار اوراق مشارکت شهرداریهای کشور و شهرداری تهران پیشبینی شده و قید شده که ۵۰ درصد آن باید برای طرحهای قطار شهری کلانشهرها باشد. در حال حاضر ۹ شهر در کشور داریم که سازمان قطارشهری دارند و تهران یکی از آنهاست. معمولا بهجهت منابع بیشتری که مترو تهران نسبت به سایر کلانشهرها برای تکمیل خطوط نیاز دارد، وزارت کشور و سایر مراجع همواره سعی کردهاند مساعدت کنند که این بار هم حتما همینطور خواهد شد، اما ممکن است زمانی که درخواست ما به وزارت کشور منعکس میشود، از ظرفیتی که تعیین شده، ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت باقی نمانده باشد.امیدواریم فرایندها به شکل مطلوب انجام شوند که بتوانیم از کل ظرفیت ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت استفاده کنیم، اما لازم است وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه نیز روی این نظر صحه بگذارند.
مدیرعامل شرکت ساخت مترو تهران و حومه اضافه کرد: وقتی فرایندهای یادشده طی شد، لازم است سازمان املاک و مستغلات و معاونت مالی شهرداری تهران پشتیبانی لازم را انجام دهند تا بانکها حاضر به پذیرش عاملیت انتشار ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت شوند که البته این رقم کمی نیست. با این وجود امیدواریم بانکها از این موضوع استقبال کنند و پذیرش خود را به صورت کتبی و رسمی به بانک مرکزی اعلام کنند تا فرایند اداری انتشار اوراق تا ۲۸ اسفند و پیش از پایان سال اتفاق بیفتد.
وی در پاسخ به این سوال که درصورت طی فرایند اداری انتشار دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت تا پیش از پایان سال چقدر طول میکشد تا خطوط ۶ و ۷ مترو تکمیل شوند، بیان کرد: در مترو تهران باتوجه به زحماتی که از گذشته در این خطوط کشیده شده، میتوانیم درصورت به موقع رسیدن منابع، خط ۷ را تا پایان سال ۹۸ تکمیل کنیم.
امام در مورد تکمیل خط ۶ مترو تهران اظهار کرد: حداکثر تا نیمه اول سال ۹۹ کل این خط که شامل ۳۲ کیلومتر و ۲۷ ایستگاه است، تکمیل میشود و در اختیار مردم قرار میگیرد.
وی یادآوری کرد: با توجه به ظرفیتهای اجرایی شرکت مترو و تجارب سه دهه اخیر، این توانمندی وجود دارد که خطوط ۶ و ۷ کامل شوند، اما این امر مستلزم تامین منابع مورد نیاز است.