طهرانچی در مراسم رونمایی از طرح پایش آزاد:
طرح پایش آزاد در راستای توسعه پایدار تحقیق و توسعه است/ اجرای ۴۰ برنامه علمی در طرح پایش
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: این دانشگاه با ایجاد طرح پایش آزاد به دنبال توسعه پایدار تحقیق و توسعه در جهت شناسایی و رفع چالشهای کشور است.
به گزارش ایلنا، محمدمهدی طهرانچی در مراسم رونمایی از طرح پایش آزاد (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکهای دانشگاه آزاد اسلامی) که صبح امروز در هتل فرهیختگان برگزار شد، با بیان اینکه خدا را شاکرم که با کمک همکاران توانستیم طرحی قابل توجه برای تحول آموزش عالی را رقم بزنیم، گفت: بیشک آنچه در قالب این طرح شروع میشود، ملاک ارزیابی و عملیاتی موثر خواهد بود.
وی با بیان اینکه در طرح پایش آزاد مقرر شده دانشگاههای آزاد اسلامی استان در یک موضوع خاص پیشران شوند، اظهار داشت: براساس طرح پایش آزاد، واحدهای ویژه نیز مانند دانشگاههای آزاد اسلامی استان در یک موضوع خاص پیشران شده تا به حل چالشهای کشور کمک کنند. بر این اساس، ارزیابی عملکرد واحدها در دانشگاه آزاد اسلامی به این گونه است که هر واحد در راه تحول و پیشبرد طرح پایش، به چه میزان موفق بوده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین (ع) مبنی بر اینکه اَلعِلمُ سُلطان (علم، قدرت است) تصریح کرد: اگر بتوانیم بر علم مسلط شویم و از آنجا که ذات علم قدرتآفرین است، میتوانیم اقتدار خود را حفظ کنیم. بر این اساس باید بتوانیم در راه مسلط شدن بر علم حرکت کنیم.
طهرانچی با اشاره به یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: معظم له همواره فرمودهاند که همه امور از جمله تحقیق و پژوهش باید سازمانیافته باشد. طبق این فرمایش رهبر معظم انقلاب و به منظور ساماندهی تحقیق، دانشگاه آزاد اسلامی طرح پایش را ایجاد کرد. مقام معظم رهبری در جایی دیگر میفرمایند که این سامانیافتگی باید جهت داشته باشد و این جهت در راستای درگیر شدن با مسائل اجتماع باشد و همچنین مسئله افزایش تعداد دانشجو در تحصیلات تکمیلی امری مبارک است، اما نیاز به یک برنامه لازم دارد.
وی ادامه داد: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، سعی کردیم در برنامه پایش دانشگاه به مواردی از جمله سازماندهی تمام امور ارتباط با صنعت و شناسایی نیاز جامعه، حل مشکلات جامعه از طریق انجام پژوهشهای تحصیلات تکمیلی و افزایش تعداد رشتههای تحصیلات تکمیلی توجه شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه توضیحاتی درخصوص سامانه پایش آزاد ابراز داشت: در این سامانه هر استان پیشگام یک موضوع خواهد شد اما اساتید و دانشجویان از تمام کشور میتوانند آن موضوع را انتخاب کنند. در این حرکت، واحدهای تهران شرق، یادگار امام، تهران جنوب، تهران مرکزی، تهران غرب و علوم پزشکی پیشگام بودهاند.
طهرانچی با بیان اینکه طرح پایش آزاد کار خود را با ۹ برنامه علمی آغاز میکند، عنوان کرد: در نظر داریم تعداد برنامههای علمی را به ۴۰ برنامه ارتقا دهیم. در مدت اجرای آزمایشی این طرح، ۱۱۲ استاد، ۱۵۵ دانشجو و ۱۷۴ پژوهشگر به سامانه مراجعه و موضوعات خود را انتخاب کردند. صنعتگران و متخصصان در حوزههای مختلف کاری میتوانند در کنار اساتید دانشگاهی به عنوان استاد مشاور به دانشجویان و پژوهشگران کمک کنند.
وی افزود: دانشجویان و پژوهشگران میتوانند با مراجعه به این سامانه از بین پنج هزار و ۳۶۹ عنوان موضوع تحقیقاتی که در قالب ۹۴۴ برنامه پژوهشی ارائه میشود، موضوع پایاننامه خود را انتخاب کنند.
استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه سامانه مذکور به سامانه ایرانداک نیز متصل شده است، یادآور شد: این سامانه اجازه کار و پژوهش تکراری را نخواهد داد و این موضوع باعث میشود کار همه اساتید و دانشجویان دیده شود. همچنین در این سامانه سیستمی وجود دارد که تمام امور را ارزیابی میکند. در آینده نزدیک نیز یک تالار گفتوگو به این سامانه اضافه خواهد شد تا مراودات دانشجویان و اساتید در این تالار انجام شود.
طهرانچی با تاکید بر اینکه واحدهای دانشگاههای آزاد اسلامی استان موظفند از امروز با همکاری دبیرخانه برنامه علمی، موضوعات محوری خود را مشخص کنند، بیان کرد: البته برخی موضوعات برای چالشها مشخص شده است. برای مثال یزد در منسوجات، تبریز در کفش چرم و دریاچه ارومیه، گیلان در گردشگری و... به عنوان پیشگام مطرح شدهاند. از این رو استانها باید برنامه خود را براساس مزیتمحوری، تعداد هیات علمی و سایر ظرفیتهای موجود در استان آماده کرده و با تشکیل شورای راهبری، در شناسایی و رفع چالشهای کشور کمک کنند.
وی با بیان اینکه اولویت اول شوراهای راهبردی، برنامه است، گفت: رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استانها باید شخصاً در شوراها شرکت کرده و در جریان تمامی امور باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به رشد آموزش عالی در دنیا اظهار داشت: این افتخار وجود دارد که ایران جزو ۱۰ کشوری است که در رشد آموزش عالی جهان مؤثر بوده است. تا سال ۲۰۲۰ همچنان میتوانیم جزو ۱۰ کشور برتر دنیا باقی بمانیم اما اگر نتوانیم کارآمدی علم را اثبات کنیم، از این جایگاه خارج خواهیم شد، چراکه رقبای هوشیار و پیشتاز در این زمینه فراوان هستند، بنابراین باید برای ماندن در این جایگاه برنامهریزی و تلاش مداوم صورت گیرد.
طهرانچی با اشاره به گزارش بنیاد ملی علوم آمریکا درباره اقتصاد دانشبنیان تصریح کرد: براساس این گزارش، اقتصاد دانشبنیان به شش نکته وابسته است که پله اول آن دسترسی گسترده به آموزش عالی است. اگر این دسترسی با دسترسی آسان به فناوری اطلاعات همراه شود، تأثیر مضاعف خواهد داشت. مهارت، نیروی انسانی، تحقیق در علوم مهندسی، تجاری سازی و بُعد توسعه پایدار تحقیق و توسعه از دیگر نکات مهم در اقتصاد دانش بنیان است.
وی اضافه کرد: حرکت دانشگاه آزاد اسلامی در طرح پایش در راستای توسعه پایدار تحقیق و توسعه است. دانشگاه آزاد اسلامی این افتخار را دارد که در دسترسی گسترده به آموزش عالی با ۳۸درصد سهم پیشتاز بوده و این مقدمه حرکت ماست.
استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به وظایف مختلف دانشگاهها خاطرنشان کرد: دانشگاه چهار وجه دارد؛ وجه آموزشی (تربیت نیروی انسانی)، وجه پژوهشی (افزایش موجودی دانش مفید مکتوب)، وجه فرهنگی (تعالی فردی و اجتماعی) و وجه فناوری و نوآوری (حل مسئله). بر این اساس، دانشگاه آزاد اسلامی نیز برنامه دارد تا بتواند این چهار وظیفه خود را در قالب طرح پایش به نحو احسن انجام دهد.
طهرانچی فرآیند طرح پایش را به صورت دقیق و علمی تشریح کرد و ابراز داشت: تلاش داریم در این طرح بین سه مسئله برنامه علمی، دانش و کاربست، ارتباط برقرار کنیم. در واقع تبیین موضوع و انتخاب راهبرد انجام پژوهش، نقطه شروع است. طراحی و برنامهریزی (اعمال استراتژی و انتخاب تاکتیک) و اجرا، گامهای بعدی این طرح است.
وی با اشاره به جزئیات نظام مدیریت محتوای پژوهش تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: این نظام شامل شورای راهبری (با مأموریت تدوین برنامهها، اطلس مسائل، نقشه راه و پاسداشت)، مجری برنامهها، مدیر منظومه پژوهشی، مدیر برنامه پژوهشی و استاد راهنما است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در برنامه پایش دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد برنامههای موجود، شوراهای راهبردی تشکیل میشود، یادآور شد: این شوراها که از نخبگان تشکیل میشوند، تمام امور را براساس رویکرد حاکم بر برنامه به منظور مصونیتبخشی به دستاوردها، ارزیابی مستمر میکنند.
طهرانچی با تأکید بر اینکه در طرح پایش آزاد، پژوهش به فناوری و نوآوری ارتباط دارد، عنوان کرد: این شروع یک تحول خواهد بود. در واقع این طرح یک حرکت جامع حسابشده است که برای اجرایی شدن آن، کار علمی دقیقی صورت گرفته و امروز در بستر نرمافزاری ارائه میشود.