معاون شهردار تهران:
ارزیابی عملکردها باید باعث ارتقای خدماترسانی به شهروندان شود
معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران تاکید کرد: مبنای ارزیابی عملکردها در شهرداری تهران باید چالشیابی و ارتقای خدماترسانی به شهروندان باشد.
به گزلرش ایلنا، سکینه اشرفی در نخستین جلسه کمیته ارزیابی عملکرد مناطق، سازمانها و شرکتهای وابسته به شهرداری تهران گفت: شاخصهای ارزیابی عملکرد باید بر اساس اهداف برنامه شهر تهران تعیین شود تا مشخص شود در پایان هرسال، چقدر از اهداف برنامه بهعنوان نقشه راه شهرداری محقق شده است.
وی اضافه کرد: در صورت تصویب نهایی برنامه سوم توسعه شهر تهران، از ابتدای سال ۹۸ ملاک ارزیابی سازمانها و مناطق شهرداری، تحقق اهداف برنامه است و بر همین اساس، مهمترین شاخص ارزیابی، این برنامه خواهد بود.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه شاخص ارزیابی باید بر اساس هدف آنکه ارزیابی نتایج، ارزیابی دستاوردها و ارزیابی اثربخشی است، تعیین شود، اظهار داشت: باید بدانیم در ارزیابی به دنبال چه هدفی هستیم تا بر اساس آن، فرآیند بهبود سیستم محقق شود.
اشرفی با تأکید بر اینکه شهرداری هم در بخش وظایف ذاتی و هم در بخش وظایف عملکردی نیاز به ارزیابی مداوم دارد، تصریح کرد: ارزیابی عملکرد باید به چالشیابی در شهر، رفع چالشها و ارتقای خدماترسانی به شهروندان منتهی شود.
شاپور رستمی، معاون هماهنگی امور مناطق شهردار تهران هم در این جلسه، ارزیابی عملکرد را یک موضوع اساسی در سازمانی مثل شهرداری تهران دانست و گفت: ارزیابی عملکرد موفق نیازمند توجه به ظرفیتهای خاص هر منطقه است؛ بدون شک، مناطق مختلف را نمیتوان با یکدیگر مقایسه کرد زیرا پیچیدگیها و چالشهای مناطق با یکدیگر متفاوت است.
وی ادامه داد: در حال حاضر، گزارشی که سازمان بازرسی شهرداری از وضعیت خدمات شهری و خزانهداری از میزان تحقق درآمدها در مناطق مختلف ارائه میکنند، مهمترین مرجع ارزیابی مناطق است اما باید به نقطهای برسیم که با یک گزارش ارزیابی جامع از یک مرجع مشخص بتوانیم نسبت به مناطق تصمیمگیری کنیم.
علی اسماعیلیفرد، مدیرکل دفتر شهردار تهران، نیز تعدد نهادهای نظارتی و ارائه گزارشهای جزیرهای از ارزیابی عملکردها را یک آفت دانست و گفت: باید همه بخشهای نظارتی در خصوص شاخصهای ارزیابی عملکرد به یک اجماع واحد برسند و همگی نظارت و ارزیابی خود را بر مبنای این شاخصها سامان بدهند.
رمضان امینی، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران هم در این جلسه، موضوع اختیار و اعتبار را دو شاخص مهم برای ارزیابی مناطق دانست و گفت: اگر به تماسهای مرکز ۱۳۷ توجه کنیم، ممکن است تعداد تماسهای زیاد در یک منطقه، باعث شک در عملکرد منطقه شود اما باید سؤال کرد که آیا مدیر برای رفع این مشکلات اختیار لازم را داشته و آیا علاوه بر اختیار، اعتبار کافی برای رفع مشکل را به او تخصیص دادهایم؛ پاسخ به سؤالات در بحث ارزیابی عملکرد بسیار مهم است.
روحالله شهیدیپور، مدیرکل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت شهرداری تهران در تشریح شاخصهای استخراجشده، برای ارزیابی عملکرد مناطق، سازمانها و شرکتهای وابسته به شهرداری تهران گفت: شاخص باید کلیدی، کمی و مبتنی بر سامانههای الکترونیکی باشد تا ضریب دقت و صحت آن افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: در همه بخشهای شاخصهای کلیدی استخراجشده که بر این اساس، در حوزه بازرسی دو شاخص، در حوزه فرهنگی و اجتماعی چهار شاخص، در حوزه مالی و اقتصاد شهری ۹ شاخص، در حوزه خدمات شهری و محیطزیست هفا شاخص، در حوزه برنامهریزی و توسعه شهری شش شاخص، در حوزه حملونقل و ترافیک شش شاخص، در حوزه فنی و عمرانی سه شاخص و در حوزه شهرسازی و معماری پنج شاخص کلیدی استخراجشده است.
نخستین جلسه کمیته ارزیابی عملکرد مناطق، سازمانها و شرکتهای وابسته به شهرداری تهران با حضور سکینه اشرفی، معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورا، شاپور رستمی معاون هماهنگی امور مناطق، رمضان امینی رئیس سازمان بازرسی شهرداری، علی اسماعیلی فرد، مدیرکل دفتر شهردار به همراه مدیران کل ارزیابی عملکرد و برنامهوبودجه و مدیران کل برنامهریزی معاونتهای مختلف، مدیرکل هماهنگی و نظارت امور مناطق، شهرداران مناطق ۹ و ۱۸ و جمعی از مدیران شهری شهرداری تهران، برگزار شد.