رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران:
اخذ معاینه فنی صحیح سهم شهروندان در کاهش آلودگی هوا است
رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران تاکید کرد: باید سهم خود را در کاهش آلودگی هوا بپذیریم. اخذ معاینه فنی سهم هر شهروند در کاهش میزان آلودگی هوا است.
به گزارش ایلنا، سید آرش حسینی میلانی به آلودگی هوای شهر تهران اشاره کرد و گفت: آبان ماه فصلی است که آلودگی هوا، اثرات خود را اندکاندک نشان میدهد. بنابراین تمام دستگاهها و شهروندان باید در یک حرکت جمعی تلاش کنند با تقویت طرحهایی نظیر الزام خودروها به اخذ معاینه فنی شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.
وی با بیان اینکه همهساله آلودگی هوا در بازه زمانی ۱۲۰ روزه اول آبان تا اواخر بهمن شدت میگیرد، اظهار داشت: معمولا راهکاری که برای کاهش آلودگی هوا مطرح میشود توسعه حمل و نقل عمومی است که البته این امر، موثرترین راه است اما در شرایط کنونی و به دلیل کاهش اعتبارات و کمبود امکانات باید راهکارهای دیگری را در نظر گرفت.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: امسال تلاش شده است با اجرای فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا به صورت سراسری، معاینه فنی تمامی خودروهای سبک و سنگین به صورت یکپارچه و در تمام اوقات، کنترل شود. در این راستا، دوربینهای کنترلی چهار برابر شده، به تعداد مراکز معاینه فنی افزوده شده و شیفتهای کاری آنها افزایش پیدا کرده است.
حسینی میلانی با تاکید بر اینکه امیدواریم با همکاری پلیس و شهرداری و کنترل آلایندگی خودروهای دیزل شاهد کنترل نسبی آلودگی هوا باشیم، تصریح کرد: مسئولیت مدنی هر شهروند در تهران ایجاب میکند به طور حتم و به موقع، اقدام به اخذ معاینه فنی کنند. البته علاوه بر شهروندان، در سازمانهای عمومی، دولتی و خصوصی سرویسهای مختلف بهخصوص اتوبوسها و کامیونهای دیزلی وجود دارد که باید آنها نیز نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند.
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به اثرات آلودگی هوا اشاره کرد و ابراز داشت: میزان ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در نیمه دوم سال نسبت به شش ماهه اول سال، بیش از دو برابر افزایش مییابند. این ذرات برای کلیه گروههای سنی و به ویژه زنان باردار، نوزادان، کودکان، سالمندان و بیماران قلبی، عروقی و تنفسی بسیار خطرناک است. این یک خسارت عمده بهداشتی است که هر سال با آن مواجه هستیم به گونهای که براساس برآوردهای بانک جهانی، بیش از چهار هزار نفر در تهران به خاطر آلودگی هوای شهر تهران جان خود را از دست داده و تاوان اقتصادی آن، بیش از ۲.۶ میلیارد دلار در سال است.
حسینی میلانی افزود: در چنین شرایطی سازمانها و شرکتهایی که دارای اتوبوس یا مینیبوسهای آلاینده هستند، باید نسبت به رفع ایرادات ناوگان حمل و نقلی خود اقدام کنند. اگرچه امروز شرایط به گونهای است که توان نوسازی و جایگزینی اتوبوسها چندان ممکن نیست اما میتوان میزان موثری از آلایندگیها را با معاینه فنی کاهش دهیم.
وی با تاکید بر اینکه ما باید سهم خود را در کاهش آلودگی هوا بپذیریم، بیان کرد: اخذ معاینه فنی سهم هر شهروند در کاهش میزان آلودگی هوا است. با ظرفیت فعلی ناوگان حمل و نقل عمومی ما نمیتوانیم از همه شهروندان انتظار داشته باشیم در شهر فقط با استفاده از مترو تردد کنند اما این را میتوانیم از آنها بخواهیم که معاینه فنی را جدی بگیرند چراکه معاینه فنی مسئولیت مدنی، اخلاقی و قانونی است که برعهده شهروندان است.
رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران درخصوص اجرای طرح کاهش و الزام خودروها به اخذ معاینه فنی یادآور شد: این طرح از سال ۹۴ آغاز شد اما در آن مقطع، ایراداتی وجود داشت از جمله اینکه شبکه کنترلی که ضمانت اجرای این طرح است، آماده نبود اما امروز تعداد دوربینها و ظرفیت مراکز معاینه فنی افزایش پیدا کرده و بسترها برای اجرای فاز دوم طرح کاهش فراهم شده است.
حسینی میلانی اضافه کرد: هماکنون سیستم نوبتدهی اینترنتی هم در مراکز معاینه فنی شروع به کار کرده و شهروندان میتوانند از این طریق زمان خود را مدیریت کنند. با این وجود، همچنان مراجعه و دریافت نوبت به صورت حضوری زیاد است و با توجه به اینکه از ابتدای آبان ماه، مقرر شده بود خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه شوند و از آنجا که ما عادت داریم کارهایمان را به دقایق انتهایی موکول کنیم، شاهد صفهای طولانی در مراکز معاینه فنی بودهایم.
حسینی میلانی با بیان اینکه در پنج روز نخست آبان ماه، بیش از ۲۷ هزار مراجعه حضوری صورت گرفته و تنها ۱۳۹۲ مراجعه به شکل اینترنتی بوده است، عنوان کرد: این در حالی است که افرادی که مراجعه اینترنتی داشتند، وقت بسیار کمتری از آنان گرفته میشد در حالی که در مراجعه حضوری شهروندان دو تا سه ساعت معطل میمانند. خواهشی هم که من از شهروندان دارم این است که از امکان ثبتنام اینترنتی استفاده کنند تا سریعتر معاینه را بگیرند. البته این را بگویم صرف وقت زمانی در صف زحمتی است که شهروندان عزیز تهرانی متقبل می شوند تا آلودگی هوای کمتری داشته باشیم اما شهرداری باید تلاش کند این زمان را تا حد امکان کاهش دهد.
وی رفع ایرادات مربوط به خودروهای دیزلی را قطعه مهمی در پازل حل آلودگی هوای شهر تهران برشمرد و گفت: در شهر تهران، ۱۰۰ هزار خودروی دیزلی وجود دارد که شش هزار دستگاه از این خودروها مرتبط با اتوبوسرانی شهرداری تهران هستند که به صورت جدی معاینه فنی برای آنها اعمال میشود اما مابقی خودروهای دیزل برای دستگاههای دولتی و شهروندان عادی یا شرکتهای خصوصی است که مشارکت صاحبان خودروهای دیزل برای اخذ معاینه فنی بسیار ضروری است.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مواردی هم وجود دارد که این خودروها به خارج از شهر تهران رفته و معاینه فنی میگیرند که البته پلیس با این موارد برخورد میکند. در این راستا واحدهای سیاری فعال هستند که با هماهنگی پلیس میزان آلایندگی خودروها سنجیده میشود و اگر معاینه فنی به طور صحیح و کامل اخذ نشده باشد، اعمال قانون خواهند شد.
حسینی میلانی به نقش نظارتهای مردمی در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و اظهار داشت: در سامانه ۱۸۸۸ شهرداری نیز امکانی فراهم شده که شهروندان در صورت مشاهده خودرو دودزا، میتوانند عکس بگیرند و در سامانه بارگذاری کنند که تاکنون ۲۰ مورد اطلاعرسانی شده است.
وی با بیان اینکه مهلت دوهفتهای به شهروندان داده شده است که نسبت به اخذ معاینه فنی خودروهای خود اقدام کنند، تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰۰ هزار خودرو معاینه فنی ندارند که باید در این دو هفته، معاینه فنی بگیرند. استحضار دارید اگر خودرویی بدون معاینه فنی تردد کنند، بعد از این مهلت دو هفتهای روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه میشود.
رییس کمیته محیط زیست شورای شهر افزود: در مهر و آبان به دلیل آغاز بارندگیها وضعیت کیفیت هوا خوب است ولی با ورود جبهه هوای سرد و ماندگاری آن شرایط تغییر پیدا کرده و شاهد وارونگی دما خواهیم بود لذا باید تلاش کنیم با مشارکت شهروندان قبل از شروع وارونگی هوا، پوشش معاینه فنی را تکمیل کنیم تا در فصل سرما شرایط بهتری داشته باشیم. در این رابطه همکاری نزدیک پلیس راهور حیاتی است. امیدوارم در این نبرد ۱۲۰ روزه با مشارکت جمعی کلیه شهروندان و دستگاهها، غول آلودگی هوا را به موقع مهار کنیم.