قائممقام معاونت برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران:
بخش زیادی از سرمایه پایتخت در پروژههای نیمهتمام حبس شده است
قائممقام معاونت برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با بیان اینکه بخش زیادی از پروژههای تعریفشده در برنامه دوم توسعه تهران همچنان نیمهتمام مانده است، گفت: بخش زیادی از سرمایه شهر تهران در پروژههای نیمهتمام معطل مانده که یکی از اولویتهای برنامه سوم توسعه شهر تهران، تعیین تکلیف و اتمام این پروژههاست.
به گزارش ایلنا، امیر آریازند، در نشست ماهانه مجمع استانداران جمهوری اسلامی ایران که با موضوع بررسی لایحه پیشنهادی برنامه سوم توسعه شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اولویتهای تدوین برنامه سوم، مسئله شناسی شهر تهران بود که این موضوع در قالب 17 کارگروه تخصصی با حضور چهرههای دانشگاهی و گروههای ذینفعان در سال گذشته انجام شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر مسئلهیابی، توجه ویژهای به فرصتهای شهر تهران نیز صورت گرفته و بر اساس این فرصتها راهبردهای اصلی تعیین و سپس اهداف برنامه مشخص شده است.
امیر آریازند، اضافه کرد: بعد از تعیین راهبردها و اهداف که با توجه به مسئلهها و فرصتها تبیین شدند، راهحلهای نهایی به عنوان سیاست و پروژههای اجرایی به عنوان برنامه عملیاتی در برنامه سوم شهر تهران تدوین شد.
قائممقام معاونت برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با اشاره به اینکه پیشبینی برخی کلانروندها با قطعیت بالایی در آینده قابل تصور است، ادامه داد: تهران به لحاظ اقلیمی در سالهای آینده خشکتر خواهد بود، به لحاظ اجتماعی با مشارکت بیشتر زنان روبرو میشود، به لحاظ سبک زندگی، متنوعتر است و از نظر پیشبینیهای اقتصادی نیز با پیچیدگیهای بیشتری مواجه خواهد بود؛ اینها موضوعاتی است که با قطعیت در خصوص آینده تهران میتوان از آنها نام برد.
وی اضافه کرد: براساس این پیشبینیهای با قطعیت بالا و البته لحاظ شرایطی مثل روابط بینالمللی کشور، چرخش سیاسی متحدان و میزان جذب سرمایهگذاری که نسبت به آنها عدم قطعیت وجود دارد، یک آیندهنگاری از شهر تهران صورت گرفته که برنامه سوم توسعه نیز براساس این پیشبینیها تدوین شده است
آریازند، یکی از مشکلات و چالشهای تهران را موضوع سرمایههای معطل مانده شهر در قالب پروژههای نیمه تمام دانست و گفت: بخش زیادی از سرمایه شهر تهران در پروژههای نیمه تمام معطل مانده که یکی از اولویتهای برنامه سوم توسعه شهر تهران، تعیین تکلیف و اتمام این پروژههاست؛ البته بخش زیادی از این پروژهها از برنامه دوم باقی مانده که باید تا پایان امسال تمام میشدند اما به پایان نرسیدهاند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، مهمترین ویژگی برنامه سوم را مشارکت گروههای ذینفعان و نخبگان در تدوین آن دانست و گفت: علاوه بر بدنه شهرداری که نقش مهمی در تدوین برنامه داشتند، از نظرات گروههای خبره و نخبه در قالب مصاحبههای عمیق و نظرات گروههای مردمی در قالب نظرسنجیها بهره برده شده است.
آریازند، تاکید کرد: مردم آلودگیهوا، ترافیک، نبود انسجام اجتماعی را با ضریب بالایی به عنوان مسائل اصلی شهر مطرح کردهاند که در برنامه سوم نیز این اولویتها لحاظ شده است؛ از نظر نخبگان هم مسائلی مثل مالیه ناکارآمد، حکمروایی ناکارآمد شهری و عدم توجه به شهر هوشمند مطرح شد که این مسائل هم مورد توجه بوده است.
میرلوحی: از پیشنهادات کارشناسی برای اصلاح برنامه استقبال میکنیم
محمود میرلوحی، استاندار اسبق سمنان و آذربایجان غربی و عضو فعلی شورای شهر تهران که این جلسه به پیشنهاد وی برگزار شده بود، در سخنانی، ضمن استقبال از نظرات کارشناساسی استانداران سابق در خصوص برنامه سوم، اعلام کرد: استانداران سابق به لحاظ تجربه اجرایی و سابقهای که در موضوع برنامهریزی دارند، میتوانند نظرات کارشناسی را در خصوص برنامه توسعه شهر تهران ارائه کنند.
وی با بیان اینکه برنامه سوم توسعه تا یک ماه آینده باید تعیین تکلیف شود، اضافه کرد: اعضای مجمع استانداران نظرات خود را در خصوص برنامه پیشنهادی سوم توسعه شهر تهران به شورای شهر ارائه کنند تا در فرآیند تصویب برنامه مورد استفاده قرار گیرد.
مدیریت هماهنگ شهری باید مورد توجه باشد
سید صولت مرتضوی، استاندار اسبق خراسان جنوبی و شهردار سابق مشهد هم در این نشست، گفت: ترافیک، محیط زیست، آسیبهای اجتماعی و معماری ایرانی و اسلامی در شهر از جمله موضوعات و اولویتهایی است که در برنامهریزی توسعه شهری باید به آنها توجه کرد.
وی گفت: اگر اولویتهای برنامهریزی مشخص شود، تحقق اولویتها در پایان برنامه قابل سنجش بوده و میتوان برای برنامهریزیهای آینده به پیشرفتها در این موضوعات توجه کرد.
مرتضوی، توجه به مدیریت هماهنگ یا یکپارچه شهری را هم یک موضوع قابل توجه در برنامهریزیهای شهری دانست و گفت: اختیارات شوراهای شهر باید گسترش پیدا کند و دولت میتواند بخش زیادی از اختیارات خود در شهرها را به شوراها تفویض کند؛ البته نظارت کافی هم باید بر شوراها وجود داشته باشد که تشکیل دیوان محاسبات شهری میتواند در این راستا باشد.
سهم تهران از مالیاتها چقدر است؟
اسماعیل دوستی، استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد و عضو سابق شورای شهر تهران، سخنران بعدی در این نشست بود که به موضوع سهم تهران از درآمدهای مالیاتی دولت پرداخت و گفت: از حدود 113 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی دولت، حدود 51 درصد آن در تهران وصول میشود اما سهمی برای شهرداری و مدیریت شهری از این مالیات وجود ندارد.
وی تاکید کرد: اقتصاد شهری باید اصلاح شود و دولت هم سهم خودش را از حضور در شهر پرداخت کند؛ نمیشود که شهرداری به ادارات و دستگاههای دولتی و خصوصی خدمات بدهد اما درآمد آن برای دولت باشد.
مدیریت بحران مهمترین مسئله تهران است
اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، در این نشست، به ابعاد مختلف تهدیدات در تهران اشاره کرد و گفت: در جنوب غرب تهران مسئله فرونشست زمین، یک تهدید جدی است؛ البته این میزان در گذشته 1.4 میلیمتر بود که در حال حاضر به 0.8 میلیمتر کاهش یافته است.
وی ادامه داد: بر اساس پیشبینی کارشناسان تهران در انتظار یک زلزله با قدرت حدود 7 تا 7.2 ریشتری است که خطر بزرگی برای تهران محسوب میشود؛ سیل هم یک خطر بالقوه است که در زمانهای مختلف، خسارتهایی را به بار آورده است.
نجار تاکید کرد: گستردگی بحرانهایی که تهران را تهدید میکند زیاد است و مطابق با این گستردگی باید در برنامههای مدیریت شهری به موضوع بحران و مدیریت بحران پرداخته شود؛ نمیتوان بهسادگی از کنار موضوع مدیریت بحران عبور کرد.
در پایان این نشست مقرر شد تا ظرف 15 روز آینده جلسه دیگری با موضوع ارائه پیشنهادات در خصوص برنامه سوم توسعه شهر تهران در مجمع استانداران جمهوری اسلامی ایران برگزار شود.