خبرگزاری کار ایران

منصور غلامی:

آغاز ساماندهی آموزش عالی از سال تحصیلی جدید/ دانشگاه‌ها باید به جذب دانشجویان خارجی بیشتر بپردازند

آغاز ساماندهی آموزش عالی از سال تحصیلی جدید/ دانشگاه‌ها باید به جذب دانشجویان خارجی بیشتر بپردازند
کد خبر : ۶۶۵۶۶۶

وزیر علوم از ساماندهی آموزش عالی و آغاز اجرای آن از سال تحصیلی جدید خبر داد.

به گزارش ایلنا، منصور غلامی در هشتمین نشست هیات‌های نظارت ، ارزیابی و و تضمین کیفیت آموزش عالی با بیان اینکه در گذشته، در مجموعه آموزش عالی گسترش نسبی وسیعی داشتیم، اظهار داشت: با توجه به حساسیت‌ها، نظارت و ارزیابی در همه برنامه‌های در حال اجرا در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برای ارتقای کیفیت بسیار مهم است. علت سختی کار این است که استانداردهای آموزش عالی را در دوره گسترش کمی آموزش عالی نتوانستیم اعمال کنیم.

وزیر علوم گفت: مجموعه آموزش عالی کشور باید جایگاه خود را در سطح منطقه و جهان حفظ کند و در این خصوص و برای ارتقای استانداردهای موجود در دانشگاه‌ها به نتایج ارزیابی هیات‌های نظارت و ارزیابی استانی احتیاج داریم و در ستاد وزارت، برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها برگرفته از نتایج حاصل از گزارش‌های هیات‌های نظارت استانی است.

غلامی گفت: در بحث ساماندهی باید توجه کرد تا کیفی‌سازی آموزش‌عالی به‌عنوان یکی از اصول مهم مورد توجه قرار گیرد و ارزیابی شاخص‌های آن موجب ارتقای کیفیت شود و در این راستا نتایج ارزیابی‌های هیات‌های نظارت استانی برای مدیران و برنامه‌ریزان بسیار کارآمد است و به ارتقای کیفیت در آموزش‌عالی کمک می کند.

وی افزود: ما باید حضور موثر خود در حوزه آموزش عالی در سطح بین‌المللی را حفظ کنیم و پذیرش دانشجویان خارجی را به تعدادی که در قانون برنامه ششم مشخص شده برسانیم، البته کنار دانشجویان بورسیه، دانشجویان شهریه‌پرداز هم باید پذیرش شوند.

وزیر علوم در ادامه گفت: اگر دانشجویی دانشگاه‌های ایران را برای تحصیل انتخاب کند امکانات و شاخص‌های ما با سایر کشورها مقایسه خواهد شد و ما حتی در روند کیفی‌سازی‌ها هم باید بیشتر دقت کنیم تا به عنوان یکی از کشورهای سرآمد و هدف در حوزه علم و فناوری در جهان و منطقه معرفی شویم.

وی با بیان اینکه استانداردهای آموزش‌عالی هرقدر بهتر تعریف شوند می‌توانند به تصمیم‌گیری‌های برنامه‌ریزان کشور کمک کنند، اظهارداشت: اگر مراکز آموزش عالی کشور از نتایج بررسی هیات‌های نظارت و ارزیابی استانی در برنامه‌ریزی‌های درون‌دانشگاهی استفاده کنند، برنامه‌ها به‌صورت منظم و هماهنگ پیش می‌روند.

غلامی افزود: در شاخص‌های کیفی دانشگاه‌ها باید به جذب دانشجویان خارجی بیشتر بپردازند، البته در شاخص‌های پژوهشی و ثبت مقالات و اختراعات و رتبه‌بندی‌های جهانی وضعیت خوبی داریم ولی هیچ‌کدام از این شاخص‌ها جذابیتی برای پذیرش دانشجویان خارجی ایجاد نکرده است.

وزیر علوم گفت: بعد از گذشت یک دوره و استفاده از نتایج عملکرد نظارت و ارزیابی هیات‌های استانی، تلاش های این عزیزان در تصمیم گیری ها منجر به ساماندهی و نظارت کلان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می شود وبه دست آمدن این وضعیت با توجه به رشد کمی فراوان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی کار دشواری است و در بحث ساماندهی به برون‌دادهای نظارتی نیز احتیاج داریم.

وزیر علوم با بیان اینکه ما تکالیف قانونی‌ در قبال ساماندهی آموزش‌عالی کشور را با قاطعیت انجام می‌دهیم، گفت: در این ارتباط نظرات کارشناسی و زحمات هیات‌های نظارت و ارزیابی استانی مد نظر خواهد بود.

وی افزود: انجام امور باید به‌گونه‌ای باشد تا نظرات کارشناسی هیات‌های نظارت و ارزیابی به درون سیستم دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی منتقل شوند تا آنها بتوانند در عملکردشان نظارت داشته باشند و بر نقاط قوت وضعف خود اشراف داشته و در جهت رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود بکوشند.

وزیر علوم با تاکید بر توجه بیشتر به موسسات آموزش عالی کوچک و سعی در ارتقای کیفی آنها گفت: دکتر زکایی تاکید فراوانی بر عملکرد هیات‌های نظارت و ارزیابی استانی دارند و از آنها حمایت‌های زیادی می کنند. مطمئن باشید زحمات شما تاثیرگذار است و تاثیرات آن را به صورت مقطعی مشاهده می‌کنید. به طور مثال در تصمیم گیری‌های شورای گسترش آموزش عالی و یا در رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اطلاعات ارائه شده شما بسیار موثر است.

غلامی با بیان اینکه در نظارت و ارزیابی‌ها به درون حرکت کنید و همچنین نگاهی به آینده مراکزآموزش عالی نیز داشته باشید، گفت: نوآوری و تغییر در شاخص‌ها و چارچوب‌ها در امر نظارت و ارزیابی و تجدیدنظرها باید از اهداف اصلی هیات‌های نظارت و ارزیابی استانی باشد.

وی افزود: نتایج نظارت و ارزیابی باید قادر باشد برنامه‌های کلان دانشگاه‌ها را نقد و بررسی کند تا دانشگاه‌ها با استفاده از نتایج ارزیابی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و در بازنگری برنامه‌ها از این نتایج استفاده کنند.

غلامی درباره بحث ساماندهی زیر نظام‌های آموزش عالی گفت: ممنوعیت پذیرش دانشجو در موسسات وابسته و دستگاه‌های اجرایی، منع پذیرش دانشجو در پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها، ساماندهی دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی، پیام نور و فنی و حرفه‌ای از جمله این موارد بوده است.

وزیر علوم در پایان خطاب به اعضای هیات‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: شما در نظارت و ارزیابی‌ها مامور به نتیجه نیستند، وظایف‌تان را به نحو احسن انجام دهید و مایوس نشوید و ما در زمان لازم از نتیجه کار شما بهره می‌گیریم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز