خبرگزاری کار ایران

زرفشان خبر داد:

اجرای طرح "ایران مهارت" با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای/خانواده‌ها خواستار تحصیل فرزندنشان در رشته علوم تجربی هستند

اجرای طرح "ایران مهارت" با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای/خانواده‌ها خواستار تحصیل فرزندنشان در رشته علوم تجربی هستند
کد خبر : ۶۴۹۷۶۳

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش از اجرای طرح "ایران مهارت" با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی زرافشان صبح امروز در نشست خبری با اشاره به برگزاری مسابقات ملی مهارت که روز گذشته برگزار شد، عنوان کرد: روز گذشته مرحله نهایی مسابقات ملی مهارت برگزار شد و برگزیدگان توسط وزارت کار مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین ما کار مشترکی با سازمان فنی و حرفه‌ای تحت عنوان طرح "ایران مهارت" داریم که مطابق است با سند تحول بنیادین و بر اساس آن دانش‌آموزان تمام دوره‌ها باید آموزش مهارت ببینند.

زرافشان با اشاره به اجرایی شدن این طرح در سال گذشته توضیح داد: سال تحصیلی گذشته این طرح در ۸ استان کشور و در ۶۴۶ مدرسه با جمعیت ۷۶ هزار و ۶۹۴ دانش‌آموز که ۱۰ درصد این ۸ استان هستند آغاز شد که براساس آنچه از اجرای آزمایشی به دست آوردیم دستورالعمل مشترکی تهیه شد که یکی از چالش ها ارسال دو دستورالعمل به استان‌ها بود که امسال یک دستورالعمل به استان‌ها ارسال می‌شود.

او افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده تمام استان‌ها حداقل ۱۰ درصد دانش‌آموزان تحت پوشش این طرح قرار بگیرند. ما به طرح ایران مهارت از دو منظر نگاه می‌کنیم که در دوره متوسطه اول دو درس مهارت زمینه را برای شناخت دانش‌آموزان فراهم می‌کند.ضمن اینکه درس کار و فناوری به پایه ششم اضافه شده است و در درس هنر نیز دانش ‌آموزان با انواع هنر آشنا می‌شوند که طرح ایران مهارت به این دو درس کمک می‌کند. این طرح به مهارت آموزی دانش آموزان کمک خواهد کرد تا مهارت های خود را شناسایی کنند تا در پایه نهم انتخاب مناسب تری داشته باشند.

وی در خصوص استقرار پایه دوازدهم گفت: از طرف مرکز نیروی انسانی درباره کمبود نیروی انسانی گزارشی به دست ما رسیده است که تدابیری برای آن در نظر گرفته ایم تا حل شود اما این تدابیر به جز فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، روش‌های مقطعی است. ما در حال حاضر  به ۱۶ هزار هنرآموز و ۲۵ هزار استادکار نیازمندیم.

زرافشان درباره اینکه ۵۲ میلیارد تومان بودجه برای تجهیزات هنرستان ها اختصاص یافته است گفت: برای این تجهیزات ۵۲ میلیارد تومان به استان‌ها ابلاغ شد و ۹ میلیارد تومان هم از سوی سازمان نوسازی تخصیص داده شده بود ضمن اینکه امیدواریم در بحث تخصیص اعتبار امسال، در همین مرداد ماه ۳۷ میلیارد تومان ابلاغ اعتبار کنیم.

معاون متوسطه آموزش و پرورش درباره طرح تعالی مدیریت مدرسه گفت: در سند تحول بنیادین توحه ویژه ای به مدارس شده است واین طرح در ۲۷ هزار و ۷۴۹ مدرسه اجرا شد و ۳۷۹ مدرسه به عنوان ممتاز انتخاب شدند که در آینده این مدارس اعلام خواهند شد.

زرافشان با بیان توضیحاتی درخصوص تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور توضیح داد: بر اساس قانون سال ۹۲، پذیرش در دانشگاه‌ها ۳ روش دارد که اولین روش، صرفا بر اساس سابقه تحصیلی است، دومین روش شامل سابقه تحصیلی و آزمون دروس عمومی و سومین روش سابقه تحصیلی و آزمون دروس عمومی و تخصصی است.

وی با اینکه در حال حاضر ۸۵ درصد دانش‌آموزان با سهم سوابق تحصیلی به دانشگاه راه پیدا می‌کنند، گفت: در آخرین جلسه امسال، سهم سوابق تحصیلی ۳۰ درصد صرفا از دروس دوازدهم برای نظام جدید و سوابق پایه نهایی و پیش‌دانشگاهی در نظام قدیم در نظر گرفته شد.

او در رابطه با در نظر گرفتن سه منطقه در سوابق تحصیلی گفت: برای حل این مشکل، مناطق در کنکور به ۳ گروه تقسیم شدند و ضریب در نظر گرفته شد که در سوابق تحصیلی هم به این موضوع توجه شده است.

زرافشان با اعلام این خبر که نتایج آزمون سمپاد چه زمانی اعلام خواهد شد گفت؟: نتایج این آزمون فردا اعلام خواهد شد.

وی در ادامه این نشست خبری گفت: متاسفانه امروز در جامعه فضایی کاذب ایجاد شده که همه خانواده ها خواستار این هستند تا فرزندانشان در رشته علوم تجربی به تحصیل بپردازند منتهی این خواسته نیازمند تامین منابع و امکانات است و ما در صورتی می توانیم در این زمینه رضایت مندی خانواده ها را جلب کنیم که در ابتدا امکانات و منابع را تامین کنیم و اگر این فضای کاذب مدیریت نشود قطعا در سالهای آینده با حجم زیادی از پزشک بیکار مواجه می شویم.

وی با اشاره به هیات امنایی شدن مدارس نمونه دولتی افزود: صرفا مدارس نمونه دولتی در مناطق برخوردار این اجازه را دارند که هیات امنایی شوند و این امر مشمول مدارس نمونه دولتی مناطق کمتر برخوردار نمی شود.

زرافشان ادامه داد: در گذشته در کشورمان به آموزش های کاردانش همچون آموزش های نظری نگاه می کردیم و در این چندسال اخیر مجموعه کارهایی را دنبال می کنیم که این فرآیند را تبدیل به آموزش همراه با تولید کنیم، و هدف از این عمل ارتقای کیفیت آموزشی است و اگر دانش آموز کالای باکیفیتی تولید کند نشان دهنده آموزش مناسبی بوده که دریافت کرده اند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز