خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش‌ و پرورش در نشست شورای راهبردی سند تحول:

برنامه‌های استقرار سند تحول آموزش و پرورش مشخص شد

برنامه‌های استقرار سند تحول آموزش و پرورش مشخص شد
کد خبر : ۶۲۹۷۵۷

وزیر آموزش‌ و پرورش تاکید کرد: در دوره جدید اجرایی شدن سند تحول، با توجه به زیر نظام‌هایی که تصویب‌ شده است و آخرین زیر نظام که در هفته‌های‌ آتی مصوب می‌شود، عملا برنامه‌های استقرار سند تحول مشخص شده و مسیر برای عملیاتی شدن آن هموارتر خواهد شد.

به گزارش ایلنا، سید محمد بطحایی با اشاره به تلاش‌هایی که پیش‌ از این برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین صورت گرفته است، گفت: از دستاوردها و نتایج اقدامات انجام‌گرفته در خصوص عملیاتی شدن سند تحول استفاده خواهد شد و در دوره جدید اجرایی شدن سند با توجه به زیر نظام‌هایی که تصویب‌ شده است و آخرین زیر نظام که در هفته‌های‌ آتی مصوب می‌شود عملاً برنامه‌های استقرار سند تحول بنیادین مشخص و معین‌شده و مسیر برای عملیاتی شدن هموارتر خواهد شد.

وی تأکید مقام معظم رهبری بر تعیین جدول زمان‌بندی اجرایی شدن سند تحول را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: شورای راهبردی سند تحول بنیادین باید برای اجرایی شدن و پیاده‌سازی زیر نظام‌ها، بازه زمانی داشته باشد و بداند پیش‌زمینه‌ اجرای هر زیر نظام کدام زیر نظام دیگر است تا مسیر را برای اجرا هموار نماید و در این خصوص سامانه‌ای برای رصد میزان عملیاتی شدن سند طراحی‌شده که میزان عملکردها در آن به‌روز می‌شود و می‌توان نحوه‌ اجرا و دستیابی به اهداف را پایش کرد.

وزیر آموزش‌ و پرورش ادامه داد: برای استقرار زیرنظام‌ها سه نوع ساختار سازمانی، تصمیم‌گیری و تصمیم‌‌‌‌‌سازی پیش‌بینی‌شده که شامل کارگروه‌ها، شورای راهبردی سند تحول و شورای عالی آموزش و پرورش خواهد بود؛ کارگروه‌ها به ازای هر زیر نظام هستند که با توجه به وظایفی که برای آنها تعریف‌شده فرایند تصمیم‌‌‌‌‌‌سازی و اجرایی شدن برنامه‌های زیرنظام‌ها را بر عهده‌ دارند.

بطحایی افزود: لایه بعدی شورای راهبردی سند تحول است که ساختار بالادستی کارگروه‌هاست و مرتباً فعالیت‌ها و پیشرفت‌ها را نظارت و ارزیابی می‌کند و راهنمایی‌های لازم را برای هماهنگی و هم سویی انجام می‌دهد؛ هماهنگی لازم برای توسعه متوازن زیر نظام‌ها مهم‌ترین وظیفه شورای راهبردی است چراکه عدم توازن یکی از چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم و برخی زیر نظام‌ها بیشتر و برخی کمتر پیشرفت عملکردی داشته‌اند و در لایه سوم ساختاری، شورای عالی آموزش و پرورش به‌عنوان مرجعی است که سیاست‌گذاری می‌کند و مسئول اجرایی شدن سند و پاسخگویی به مراجع بالاتر است.

وی با اشاره به مراحل نهایی تصویب ششمین زیر نظام تصریح کرد: پس‌ از آنکه زیرنظام ششم تصویب شد تنها اجرای برنامه‌های زیر نظام‌ها، تکلیف حوزه‌های مختلف آموزش‌ و پرورش خواهد بود و به‌ تدریج به سمتی خواهیم رفت که غیر از این برنامه‌ها، برنامه دیگری نداشته باشیم.

در ادامه، مددی مشاور وزیر آموزش‌ و پرورش در سند تحول بنیادین با اشاره به راه‌اندازی سامانه پایش اهداف سند تحول خاطرنشان کرد: فرایند احصای عملکرد وزارت آموزش‌ و پرورش در سند تحول بنیادین مبتنی بر دو بخش عملکردی برنامه درس ملی و اقدامات معاونت‌ها در شش سال گذشته است که در آن ساختار سه‌ بخشی اهداف عملیاتی، راهکارها و برنامه‌ها برای پیشرفت سند در نظر گرفته‌ شده است و نحوه‌ محاسبه‌ پیشرفت اهداف عملیاتی وابسته به راهکارها و پیشرفت راهکارها مبتنی بر پیشرفت برنامه‌هاست.

شایان ذکر است در این نشست اعضای شورای راهبردی سند تحول بنیادین ضمن اشاره به نقاط قوت و ضعف سامانه پایش، به بیان پیشنهاد‌ها خود در خصوص ارتقای سامانه و چگونگی اجرایی شدن زیر نظام‌ها به گفتگو پرداختند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز