معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش:
مشارکت در تصمیم سازیها از دستاوردهای مجلس دانشآموزی است
معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در برنامه پاسخگویی استودیو الفبا، نیاز سنجی، تربیت اجتماعی و تربیت سیاسی ومشارکت در تصمیم سازیها را از دستاوردهای مجلس دانش آموزی دانست.
به گزارش ایلنا، در ادامه سلسله برنامههای پاسخگویی، علیرضا کاظمی ضمن حضور در استودیو الفبا، با اشاره به تشکیل آخرین نشست دوره هشتم مجلس شورای دانش آموزی در تهران اظهار کرد: دانش آموزان در این نهاد فرهنگ تعامل و مهارتهای ارتباطی را فرا گرفته و با مقولههای فرهنگی آشنا میشوند.
وی ایجاد روحیه انتقادی و انتقادپذیری و کمک به مسئولان برای تصمیم گیری در حوزههای مختلف آموزشی و پرورشی را از دیگر دستاوردهای مجلس دانش آموزی برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین موانع در حوزه تعلیم و تربیت را آموزش زدگی، دانش محوری و کنکور زدگی دانش آموزان اعلام و از آن به عنوان بلای جان نظام آموزشی یاد کرد و گفت: تمامی تمرکز دانش آموزان بر دانش اندوزی است به همین خاطر زمانی باقی نمیماند که دانش به رفتار تبدیل شود.
کاظمی برگزاری آزمونها و کنکور را سدی بزرگ در مسیر تحقق مسائل تربیتی و پرورشی دانست و اظهار کرد: همین مساله مانع تحقق کامل سند تحول نظام آموزشی شده است.
معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مجلس دانش آموزی از سال ۸۰ ۱۳و بنا بر مصوبه ۶۷۲ شورای عالی آموزش و پرورش راه اندازی شد و انتخابات آن هر دو سال یک بار برگزار میشود، گفت: حدود ۹۲ هزار مدرسه و ۱۱ میلیون دانش آموز در انتخاب نمایندگان این مجلس مشارکت دارند.
کاظمی تصریح کرد: در ابتدا دانش آموزان در سطح مدرسه اقدام به برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی کرده و ۶۲ هزار نفر به عنوان نماینده دانش آموزان در شورا انتخاب میشوند.
وی اضافه کرد: روسای این شوراهای دانش آموزی سپس وارد مرحله شهرستانی شده و با شرکت در انتخابات به مرحله استانی راه مییابند و در نهایت به ازا هر صد هزار دانش آموز در استان یک نفر به عنوان نماینده وارد مجلس دانش آموزی میشود.
معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مجامع مشورتی مجلس دانش آموزی سال تحصیلی آینده در استانها فعال میشود، گفت: بنای این مجلس بر کارهای اجرایی نیست بلکه هدف ایجاد بستری برای تربیت دانش آموزان است.