حبیبزاده در گفتوگو با ایلنا مطرح کرد:
بدهی ۷۵ میلیارد تومانی دولت بابت یارانه بلیت مترو+سند
معاون نظارت شورای شهر تهران با اشاره به افزایش قیمت بلیت مترو گفت: نباید به اقشار کم درآمد فشار بیاید، چرا که حمل و نقل آنها عمدتا از طریق مترو است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، شورای شهر تهران در هفته گذشته لایحه افزایش نرخ بلیت مترو را به تصویب رساند و بلیت مترو تهران-کرج را حدود دو برابر افزایش داد. بر اساس این مصوبه بلیت مترو تک سفره داخل شهری از ۸۰۰ به ۱۰۰۰ تومان و بلیت حومه از ۸۰۰ به ۱۵۰۰ تومان و قیمت بلیت متروی فرودگاه امام خمینی(ره) به ۷۵۰۰ تومان افزایش یافت.
افشین حبیبزاده، عضو کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به افزایش قیمت و انتقاداتی که در این خصوص به شورا وارد میشود، به خبرنگار ایلنا گفت: فراموش نکنیم نرخ بلیت پیمایشی محاسبه میشود، اما در این شرایط با دو موضوع روبهرو هستیم نخست اینکه نباید به اقشار کمدرآمد فشار بیاید، چرا که عمدتا روش اصلی حمل و نقل و جابهجایی آنها از طریق مترو است، از سوی دیگر یکی از مطالبات اصلی مردم توسعه حمل و نقل عمومی بالاخص مترو است و از زمانی که خط ۶ و ۷ به علت ناامنی تعطیل شده است، مدام مردم به ما فشار میآورند که چه زمانی دوباره آغاز به کار خواهد کرد.
عضو کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر با اشاره به سهم یک سومی دولت، شهرداری و مردم در تامین هزینههای مترو ادامه داد: به هر حال بخشی از توسعه مترو باید از سوی مردم تامین شود، اما دولت هم سهم خود را پرداخت نکرده است، گره این مسئله در دست دولت است. دولت باید در بخشهای مختلف کمک کرده و سهم خود را پرداخت کند. هرچند اخیرا اقدامات مثبتی در این زمینه از سوی دولت و مجلس صورت گرفته است.
حبیبزاده با اشاره به مطالبات عقبمانده شهرداری از دولت در رابطه با بلیت مترو با بیان اینکه سهم دولت مدتهاست توسط شهرداری پرداخت میشود، گفت: شهرداری در سال ۹۶ نزدیک به ۲ هزار و ۱۰۱ میلیارد ریال برای "تامین و تهیه تجهیزات و واگن قطار شهری و حومه" از دولت طلب دارد. همچنین برای یارانه بلیت مترو ۷۵ میلیارد تومان و برای یارانه بلیت اتوبوس ۱۷۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار است.
این عضو شورای شهر افزود: دولت باید مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای خرید "اتوبوس، مینیبوس و تسهیلات جهت نوسازی ناوگان تاکسیرانی" به شهرداری پرداخت کند. به علاوه باید مبلغ ۵،۵۰۰ میلیارد ریال از سوی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در خصوص نحوه رسیدگی به تخلفات و جرائم رانندگی به شهرداری پرداخت شود. آقای شهردار نیز در این رابطه جلساتی با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور داشته است.
حبیبزاده به پیگیریهای شهردار در این رابطه اشاره و خاطرنشان کرد: آقای روحانی در جلسه ۵ مرداد ماه به آقای نجفی وعده داده بود که در عرض دو هفته اعتبارات شهرداری به ویژه در بخش یارانه بلیت مترو و اتوبوسرانی پرداخت خواهد شد، اما با وجود پیگیریها و مراجعات مکرر هنوز این اقدام عملی نشده است.