رئیس سازمان محیطزیست در همایش سرطان:
هوای آلوده بیشتر از سیگار به مردم لطمه میزند/کسی زورش به کمپانیهای بزرگ نمیرسد
رئیس سازمان حفاظت از محیطزیست گفت: هوای آلوده شهرهای بزرگ بیشتر از سیگار به ریههای مردم لطمه میزند. هم بهداشت و هم محیط زیست مردم قربانی کمپانیهای بزرگ میشوند و کسی زورش به آنها نمیرسد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست در همایش ملی مبارزه با سرطان گفت: محیط زیست کشور بیمار است. مثل بیمارى سرطانى است. ما امسال در بدترین سال بارش طی ۵۰ سال گذشته به سر میبریم و متوسط بارندگی حدود ۶۰ درصد کمتر از متوسط ۵۰ سال گذشته است.اثراتی که این موضوع روی بهداشت محیط میگذارد کم نیست. وقتی تالابها خشک میشود و ریزگردها افزایش پیدا میکند و غبارهای نمکی بلند میشود، مشکلاتی به وجود میآید. کاهش تعداد زنبورهاى عسل و ناتوانى آنها در مسیریابى به دلیل وجود غبارهاى نمکى باعث از بین رفتن کشاورزى طى چند سال آینده مىشود.
او ادامه داد: تغییر اقلیم باعث بخشی از مشکلات است و بیشتر آن به مدیریت غلط بر میگردد. سیاستهای غلط اقتصادی که به محیط زیست شکننده تاثیر میگذارد بر بهداشت انسان نیز موثر است. آلودگی آب و از دست رفتن قدرت پالایشی رودخانهها و ورود فاضلاب به رودخانهها آن هم این آب کم، باعث بروز مشکلاتی شده است. ورود کودهای شیمیایی و سموم مصرفی در بخش کشاورزی به خاک و آب نیز موثر است. از سال ۷۴ قرار بر این بود که کودهای شیمیایی ازت که در شمال کشور مصرف میشود، پوشش گوگردی داشته باشند و به جای اینکه کود شیمیایی ظرف ۴۸ ساعت وارد آبهای زیرزمینی شود، ۲ ماه دوام بیاورد، اما هنوز این اتفاق بعد از ۲۲ سال نیفتاده است و باعث تجمع میزان بالایى ازت در آب و خاک شده است.
کلانتری افزود: افزودنیهای غیراستاندارد به دلیل ارزانتر بودن استفاده میشوند. متاسفانه بهداشت و درمان در این خصوص اعلام نظر نکرده است. وقتی کشور وارد خرید کود شیمیایی و سموم میشود، فقط قیمت مطرح است. حالا چقدر فلزات سنگین در این کودها وجود دارد و هرچه غلظت بالاتر باشد، قیمت پایینتر است مد نظر قرار نمى گیرد. بر اساس قیمتهای جاری کشور، قیمت ارزانتر همیشه ترجیح دارد و نه کیفیت بهتر.
رئیس سازمان محیطزیست گفت: امروز بزرگترین موضوع و مشکل، آلودگی هواست. آلودگی هوا به قسمتهای مختلف تقسیم میشود که بخش اول تولید سوخت در کشور است. وزیر نفت به صراحت اعلام کرد که نمیتوان گازوییل با استانداردهای مورد نظر محیط زیست تولید کرد. طبق استاندارد گازوییل نباید بالای ۵۰ پی پی ام گوگرد داشته باشد، اما گازوییلهای موجود در کشور حدود ۷۰ تا ۱۰ هزار پی پی ام است.
او تاکید کرد: باید به وسایل نقلیه فرسوده نیز توجه کرد. در تهران بیش از ۵۰ هزار کامیون فرسوده در حال کار داریم. هر کامیون به جای مصرف ۳۰ لیتر گازوییل در ۱۰۰ کیلومتر، ۷۰ لیتر مصرف می کند. بزرگترین عامل آلودگی هوادر هواى سرد، ذرات زیر ۲.۵ میکرون است که در اثر سوخت ناقص گازوییل به وجود میآید. در هوای گرمتر گازوییل جای خود را به بنزین میدهد. ترکیبات درونی بنزین، به خصوص بنزن این مشکلات را ایجاد میکند اما در سمت دیگر مافیای خودروسازی کشور است که هیچکس زورش به آنها نمیرسد.
کلانتری گفت: در این شرایط نمیتوان انتظار هوای پاک داشت. هوای آلوده شهرهای بزرگ بیشتر از سیگار به ریههای مردم لطمه میزند. هم بهداشت و هم محیط زیست مردم قربانی کمپانیهای بزرگ میشوند و کسی زورش به آنها نمیرسد. ریزگردها خیلی در برابر آلودگیهای شیمیایی، خطر آفرین نیستند. علت اینکه مردم بیشتر روی ریزگردها حساس هستند این است که به چشم دیده میشود، اما ریزگردهای شیمیایی و تولیدات غیر استاندارد که به زور تولید داخل به مردم تحمیل میشوند، بیشتر به مردم صدمه میزنند.
او تاکید کرد: محیط زیست در برابر فشارهایی که از بیرون است نمیتواند زیاد مقاومت کند. هرچند اعلام کردیم از سال آتی با پشتوانه قانون هوای پاک جلوی تولید تولیدات غیر استاندارد را میگیریم، اما باز هم به لابیهای خیلی سنگین سرمایهداری برخورد خواهیم کرد. بهانه حمایت از تولید داخل، حتی به قیمت جان مردم، ممکن است این قانون را متوقف کند.