مدیر کل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش:
صلاحیت مربیان پیشدبستانی برای تدریس بازنگری میشود
مدیر کل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اسناد تحولی و بالادستی در آموزش و پرورش از ساماندهی نیروی انسانی و بازنگری در صلاحیت مربیان پیش دبستانی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در این مقطع انتظارات بالاست، در صدد هستیم که بتوانیم، ساماندهی در ارتباط با نیروی انسانی انجام دهیم که در این رابطه گامهای اولیه برداشته شده است.
رخساره فضلی، مدیر کل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام اینکه امسال تاکنون ۹۵۱ هزار نوآموزِ ثبتنام شده در سامانه سناد داریم، اظهار داشت: نزدیک به ۲۰۷ هزار نوآموز در مناطق محروم با حمایت دولت جذب شدند که عمدتا مناطق دارای ضریب محرومیت، دوزبانه، مرزی و عشایری هستند که در واقع مناطقِ مورد حمایت دولت از آموزش و پرورش پیش دبستان است.
مدیر کل دفتر پیش دبستانی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال طرح سنجشِ سلامتِ آموزش تحصیلی را به صورت جدی آغاز کردهایم، افزود: قبلا به این دلیل که تعداد پایگاهها در شهرهای مراکز استان وجود داشت، سنجش صلاحیت برای تعداد کمتری از نوآموزان صورت میگرفت، اما امسال حدود ۴۴۰ پایگاه برای پیش بستانی ایجاد کردیم و نیمی از بچهها در آن شرکت داده شدند.
وی با بیان این مطلب که برنامه ویژهای برای کودکان دیرآموز داریم، گفت: برای تمامی کودکان دیرآموز قرار است؛ برنامه مداخلهای داشته باشیم. وقتی بچهها با شرایط برابر به مقطع ابتدایی ورود میکنند، اگر چون از نظر هوشی پایینتر و بین ۷۰ تا ۸۴ هستند و نیاز به تکرار، آموزش جبرانی و مهارتهایی دارند، از همان ابتدا بیعدالتی آغاز میشود. به همین دلیل به منظور اجرای طرح کیفیت بخشی و توسعه عدالت آموزشی این مداخله را انجام میدهیم.
مدیر کل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به آمار جذب کودکان پیش دبستانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد بچههایی که باید در مقطع پیش دبستان تحصیل کنند، در کلاس حاضر هستند.
وی همچنین از افزایش نرخ پوشش روستایی در حوزه پیشدبستانی از ۱۹ درصد به ۴۷ درصد در ۴ سال دولت یازدهم خبر داد و درباره محتوای آموزشی مراکز پیش دبستانی گفت: آموزش در مراکز پیش دبستانی یک راهنما دارد که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است و غیرمتمرکز است. شرط تدریس محتوایی در این مراکز، منوط به اخذ تاییدیه از سازمان پژوهش و برنامهریزی است؛ در همین راستا کمیته تولید محتوای پیشدبستانی در استانها تشکیل شدهاست و تولیدات را برای سازمان ارسال میکنند و پس از ارزیابی و تایید، مربیان میتوانند آن را وارد کلاسهای پیش دبستان کنند.
فضلی درباره معیار صلاحیت معلمان و مربیان پیش دبستانی توضیح داد و گفت: معیارهای عمومی ما برای جذب نیرو مثل سایر دورههاست و چون غیردولتی هستند، حتما باید تاییدیه گزینش داشته باشند. حداقل شرایط برای مربیان این است که دارای ویژگیهایی مانند علاقهمند به کار، دارای حداقل مدرک کاردانی و مسلط به آموزههای دینی و قرآنی باشند.
وی در ادامه با اشاره به اسناد تحولی و بالادستی در آموزش و پرورش از ساماندهی نیروی انسانی و بازنگری در صلاحیت مربیان پیش دبستانی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در این مقطع انتظارات بالاست، در صدد هستیم که بتوانیم یک ساماندهی در ارتباط با نیروی انسانی انجام دهیم که در این رابطه گامهای اولیه برداشته شده است. در گام اول براساس اسناد بالادستی باید بررسی شود که چه نیرویی میتواند خدمت کند و در ادامه از ورود نیروی بدون صلاحیت خودداری خواهد شد؛ یعنی در حال حاضر مربی پیش دبستانی که مشغول به تدریس است، باید خودش را با شرایط آموزش و پرورش از جهت دانش، مهارت و نگرش که ترکیب آن شایستگیهایی میشود، داشته باشد.
این مقام مسئول در آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در این مقطع هیچ کمبود نیرویی نداریم، گفت: در ۶۵ هزار کلاس پیش دبستان، نیرو در کلاس حضور دارند و از جهت تراکم میانگین نوآموزان ۱۶ نفر است.