محسن پورسیدآقایی مطرح کرد:
پیشبینی درآمد 500 میلیاردی شهرداری با اجرای کامل طرح ترافیک/ فروش طرح یکساله با عدالتاجتماعی منافات دارد
معاون حملو نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: فروش طرح ترافیک یکساله با عدالت اجتماعی منافات دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن پورسید آقایی در حاشیه جلسه اضطراری مدیریت بحران که عصر امروز در مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران برگزار میشود درباره اجرای طرح ترافیک روزانه به جای طرح ترافیک سالانه گفت: در حال حاضر طرح ترافیک به شکل سنتی در حال اجرا است که این طرح مشکلاتی را برای ساکنان مرکز طرح ایجاد کرده و افراد این منطقه در حال خالی کردن و فروش منازل خود بودند و در حقیقت اجرای این طرح باعث شده بود برخی از مرکز شهر خالی از سکنه شود .
او با بیان اینکه 100 هزار نفر از طرح ترافیک سالانه استفاده میکند، متذکر شد: 4 میلیون خودرو در تهران شمارهگذاری شده که با اجرای طرحترافیک سالانه هزار خودرو از این طرح ممنوع میشدند.افرادی که قصد ورود به محدوده طرح را داشتند باید روزانه برای خرید طرح ترافیک 40 هزار تومان پرداخت میکردند.
پورسیدآقایی با بیان اینکه فروش سهمیه یکساله طرح ترافیک با عدالت اجتماعی منافات دارد، خاطرنشان کرد: همه مردم باید اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک را داشته باشند. ما در این طرح قیمت طرح ترافیک روزانه از 40 هزار تومان کاهش دادیم و به ساعات مختلف روز تقسیم کردیم. بهطور مثال کسانی که فقط 2 ساعت در محدوده طرح ترافیک تردد میکنند نباید 40 هزار تومان پرداخت کنند بلکه یکچهارم قیمت آن را میپردازند.
وی با بیان اینکه براساس این طرح پیشنهادی همه خودروها مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک را دریافت میکنند، تصریح کرد: برای جلوگیری از ترافیک در این محدوده طرح ترافیک عوارض از خودروها گرفته میشود. بهطور مثال در ساعات اوج ترافیک حداکثر قیمت گرفته میشود که البته نسبت به وضع موجود 10 درصد کاهش قیمت دارد.
معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: کارهای مطالعاتی روی این طرح انجام شده همچنین ارزیابی کردهایم که با چه رقمی و چه سقفی از تقاضا با اجرای این طرح مواجه خواهیم شد. البته در این طرح پیشنهادی روزهای پنجشنبه لغو طرح ترافیک است و مردم میتوانند برای کارهای غیر ضروری و خرید از روزهای پنجشنبه استفاده کنند. همچنین مردم ساکن منطقه براساس این طرح اجازه دارند تا ساعت 30: 8 صبح از این منطقه خارج شده و عوارضی بابت آن پرداخت نمیکنند.
او در پاسخ به این سوال که این طرح در مجموع چقدر درآمدزایی برای شهرداری تهران ایجاد میکند، گفت: جمع بندی ما برای اجرای این طرح درآمدزایی نیست و میخواهیم با اجرای آن ترافیک را توزیع کنیم. البته این طرح در حد پیشنهاد است و باید توسط شهرداری و شورایعالی ترافیک تصویب شود. براساس این طرح کسانی که بعد از ساعت 10 تا 16 وارد این طرح میشود یکسوم قیمت کسانی را می پردازد که در اوج ترافیک و از صبح تا عصر وارد این محدوده شوند . براساس این طرح درآمد شهرداری اضافه میشود اما آنچه که از مردم میگیریم کاهش پیدا میکند و در حقیقت ارگانها و سازمانهایی که از سهمیه طرح ترافیک استفاده میکنند هزینه بیشتر میپردازند.
وی در پایان گفت: در حال حاضر از طرح ترافیک 350 میلیارد دریافت میشود. پیشبینی کردیم براساس اجرای کامل این طرح درآمد شهرداری به 500 میلیارد تومان برسد.