بطحایی در جمع خبرنگاران:
وضعیت فرهنگیان حقالتدریس در حال تعیینتکلیف است
وزیر آموزش و پرورش در خصوص وضعیت معلمان در شهرستان های دور افتاده و موضوع حق التدریسی فرهنگیان گفت: اخیرا در مجلس طرحی را به تصویب رساندهاند. ما منتظر هستیم این طرح برای آموزش و پرورش تعیین تکلیف نهایی کند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت درباره برخی گزارشهای ارائه شده در سال جدید که نشانگر افزایش شیفتها و تعداد دانشآموزان در برخی نقاط کشور است، گفت: در خصوص تراکم دانشآموز نرم مشخصی در کشور به تفکیک شهر و روستا در دوران ابتدای و متوسطه اول و دوم داریم؛ ضمن اینکه مساله تراکم دانش آموزان در کلاس را تایید میکنم، ممکن است در برخی مناطق این تراکم افزایش یافته باشد اما با خط قرمز استاندارد فاصله داریم. به لحاظ مقتضیات جمعیتی، در روستاها و در دوره ابتدایی این تراکم پایینتر و در متوسطه اول و دوم به جهت اینکه ما بتوانیم نیروی انسانی مورد نیاز را تامین کنیم، بالاتر میرود.
وی افزود: مع الوصف از مرکز برنامهریزی نیروی انسانی خواستهام در هفتهای که هستیم و هفته آینده که سازماندهی نیروی انسانی تمام شده و فرصت کنترل فراهمتر است، موضوع را بررسی مجدد کنند و اگر در مواردی حد نصاب کلاس از استاندارد گفته شده بالاتر است، مساله برطرف شود تا به کیفیت آموزشی لطمهای نزند .
بطحایی در خصوص متراژ زیرساختها و مدرسهها نیز گفت: تراکم کلاس در برخی موارد به دلیل اینکه فضای کلاس استاندارد نبوده کاهش یافته است؛ مثلا در جایی کلاس برای این منظور ساخته نشده بوده اما به اجبار آن را کلاس کردهاند. تعداد دانش آموزانی که میتوانند در آن مستقر شوند کم شده و میانگین منطقه را پایین آورده است؛ ولی چارهای هم نیست. فرض کنید اگر ما کلاس کوچکی داریم که ۱۸ نفر دانشآموز بیشتر در آن جای نمیگیرد، چارهای نیست جز اینکه این فضا را تحمل کنیم تا فضای استانداردی در اختیار دانش آموزان عزیر قرار دهیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت معلمان در شهرستانهای دور افتاده و بحث حقالتدریس بودن و یا رسمی شدن آنها که هنوز دچار مشکل است، گفت: موضوع حق التدریس همان طور که استحضار دارید اخیرا در مجلس بررسی شده و مجلس طرحی را به تصویب رسانده که البته فوریت کلیات به تصویب رسیده و برای جزییات به کمیسیون آموزش و پروش سپرده شده است؛ ما منتظر هستیم این طرح برای آموزش و پرورش تعیین تکلیف نهایی شود.
وی افزود: در مورد نحوه به کارگیری نیروهای حق التدریس تا زمانی که این طرح به تصویب برسد، استفاده از همکاران عزیز که به صورت حق التدریس اشتغال دارند کما فی السابق است. یعنی در مناطق و رشتههایی که نیاز داریم با رعایت شرایط قانونی از نیروهای حق التدریس استفاده میکنیم. امیدوار هستم که با اولویتی که مجلس محترم برای این موضوع قائل است، این طرح با لحاظ مسائل کارشناسی آموزش و پرورش در کمیسیون بررسی شود.
بطحایی افزود: ترکیب نیروی انسانی ما به گونهای است که این طرح باید یک ملاحظاتی در خود داشته باشد و الا به کیفیت ما لطمه میزند. اما با تاکید مجلس امیدوارم این نگرانی برطرف شود و همکاران بنده که مستمرا به دلیلی این نگرانی به بنده پیامکهایی میزنند نگرانی شان برطرف شود.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به بدعهدیهای آمریکا به چه دلیل این کشور قابل اعتماد نیست، گفت: همانطور که آقای رییسجمهور در فرمایشات امروز هم باز تاکید کردند و مدیران ارشد کشور و مقام رهبری به کرات اشاره کردند، آنچه برای ما اهمیت دارد منافع ملی کشور است و خط قرمز ما منافع ملی است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما مسیر درست و عاقلانه و منطبق بر اصول دیپلماسی را در برجام طی کردیم، گفت: هر زمان مسئولان احساس کنند به دلیل بدعهدی و بدقولی یکی از طرفهای مذاکره که فعلا آمریکا تعزیهگردان آن است به این نتیجه برسند که این بدعهدی منافع ملی را در خطر قرار داده حتما مقابله به مثل خواهد شد جدیتی در این زمینه در همه ارکان حکومتی ما وجود دارد و خوشبختانه این یکی از موضوعاتی است که تمام گروههای سیاسی در کشور و تمام نهادهای حاکمیتی روی آن مشترک هستند و تلقی مشترکی در همه وجود دارد. من امیدوارم طرفهای خارجی هم عاقلانه و مطابق با پروتکلهای دیپلماسی که تاکنون جلو آمدهاند ادامه دهند و اجازه ندهند کشوری مثل آمریکا بنا به منافع خودش منافع جامعه جهانی و سایر کشورها را به خطر بیاندازد.
وزیر آموزش و پرورش در مورد اینکه آیا امریکا قابل اعتماد است یا نه؟ گفت: آمریکا که تاکنون تعهد به اخلاق و روابط را اثبات نکرده اما در کشور ما خط قرمز منافع ملی وجود دارد و هر زمانی که احساس شود بدعهدی یکی از طرفهای مذاکره منافع ملی را در خطر قرار میدهد باید مقابله کرد. مضاف بر اینکه آمریکا به کرات بدعهدی و بدقولیاش را به مردم ما و به کشورهای جهان ثابت کرده است.