سردار مومنی خبر داد:
افتتاح افتتاح ۳۵ مرکز مانیتورینگ/ ۶۰ میلیون نفر از طریق سامانه راهور ۱۲۰ خدمات دریافت کردهاند
جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه نمیتوان با روشهای سنتی و قدیمی تردد را کنترل کرد گفت: در یک سال گذشته ۶۰ میلیون نفر از طریق سامانه راهور ۱۲۰ و سیستم پیامکی با پلیس تماس گرفته و خدمات دریافت کردهاند.
به گزارش ایلنا، سردار اسکندر مؤمنی در مراسم افتتاح ۳۵ مرکز مانیتورینگ در سطح استانهای کشور و سامانههای هوشمند ثبت تخلفات با اشاره به همکاری خوب سازمان راهداری با پلیس اظهارکرد: در ابتدای استفاده از فناوری و سامانههای هوشمند چون تعداد آنها کم بود ثبت تخلف به صورت متمرکز از مرکز انجام میشد.
او به گسترش سیستم حمل و نقل جادهای اشاره کرد و ادامه داد: با توجه گسترش سیستم حملونقل جادهای و تعداد سفرها، تعداد دوربینها افزایش یافته و دیگر به گذشته به صورت متمرکز از این مرکز، تخلفات ثبت، ابلاغ و اعمال نمیشود و در تمام کشور از امروز این مراکز مانیتورینگ در سراسر کشور افتتاح شد.
جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: از این به بعد در همان منطقهای که تخلف صورت گیرد پلیس استان نسبت به ثبت تخلف اقدام خواهد کرد و این کار ما برای سرعتبخشی، دقت بیشتر و صحت و همچنین تمرکززدایی از مرکز است.
سردار مومنی تصریح کرد: با افتتاح این سامانهها بازدارندگی در تخلفات را شاهدیم و سریعتر از گذشته تخلفات به فرد متخلف اعلام و در سامانه درج میشود که نتیجه آن کاهش حوادث و تلفات جادهای است.
او به بومی بودن این سامانهها اشاره کرد و گفت: ممکن است برخی از قطعات آن خارجی باشد اما به طور قطع میتوان گفت که سیستم نرمافزاری و سختافزاری این سامانه بومی است.
جانشین فرمانده ناجا تاکید کرد: تردد خودروها در جاده و کاهش سرعت هنگام رسیدن به یک دوربین وقتی فکر میکنند که باید در جلوی دوربین سرعت خود را کم کرده و بعد اضافه کنند تا تخلف سرعتشان ثبت نشود اما نمیدانند که دوربینها سرعت متوسط را محاسبه میکنند چرا که جای دوربینها ثابت است و آنها فاصله و زمان طی شده توسط این خودرو در بین دو دوربین را محاسبه کرده و تخلف احتمالی را اعمال قانون خواهند کرد.
سردار مومنی با بیان اینکه سامانههای نسل جدید این ظرفیت و قابلیت را دارند که علاوه بر ثبت سرعت متوسط نیز فاصله طولی بین دو خودرو را ثبت کنند گفت: خوشبختانه تعامل خوبی بین پلیس راه و حوزه راه وجود دارد. تعداد کشتهها و سوانح نیز از ۲۸ هزار نفر به ۱۶ هزار نفر رسیده و خودرو از ۷ میلیون به ۱۹ میلیون و این نشاندهنده این است که بستن کمربند، کنترل سرعت، گسترش و بهبود جاده و اصلاح نقاط حادثهخیز در این بین مؤثر بوده است.
او با اشاره به استفاده از سیستم هوشمند در جادههای کشور تصریح کرد: نمیتوان با روشهای سنتی و قدیمی تردد را کنترل کرد چرا که افزایش خودرو و افزایش سفر را داریم و نمیتوان با آن سیستم ترافیک را سامان بخشیم؛ استفاده از فناوری و سیستم هوشمند یک ضرورت اجتنابناپذیر است. در یک سال گذشته ۶۰ میلیون نفر از طریق سامانه راهور ۱۲۰ و سیستم پیامکی با پلیس تماس گرفته و خدمات دریافت کردهاند.
جانشین فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: هم اکنون در سیستم جرائم رانندگی به گونهای است که اگر کسی تخلف کند به وی پیامک ارسال میشود؛ اگر میزان جرائم یک خودرو از یک میلیون تومان بگذرد به وی ابلاغ میشود و باید بگوییم که بیش از ۷۰ هزار مورد ابلاغ داشتهایم.
او همچنین با اشاره به سوانح جادهای، گفت: ایمنی خودرو از یک طرف میتواند در کاهش تلفات مؤثر باشد؛ در یک جاده واحد میبینیم که خودرویی با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کرده و واژگون میشود و هیچ آسیبی به سرنشینان نمیرسد اما خودروی دیگر در همان جاده با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کرده، واژگون شده و همه سرنشینان زخمی میشوند؛ در این قسمت ایمنی خودرو بیش از پیش مشهود است.
سردار مومنی تاکید کرد: ۵۰ درصد کشتهها در سر صحنه و ۵۰ درصد دیگر در مسیر بیمارستانها است که باید گفت این بسیار زیاد است چرا که نُرم جهانی این آمار به گونهای است که باید در مسیر و بیمارستانها ۲۰ درصد جانباخته داشته باشیم نه بیشتر.
او با تاکید بر اینکه شرایط کشور در حوزه ایمنی بهتر شده است، اظهار داشت: طبق آخرین یافتهها در جادههایی که سیستم هوشمند نداشتیم مشاهده کردیم که روز اولی که سیستم هوشمند نصب شد ۱۰ درصد خودروهای عبوری تخلف داشتند که این آمار بعد از ۵، ۶ ماه به نصف رسید و بعد از یکی، دو سال کمتر از یک دهم درصد شد و این بازدارندگی سیستم هوشمند ثبت تخلف را در کاهش تخلفات نشان میدهد.