اسفندیار چهاربند:
دستورالعمل اجرای دورههای توانمندسازی معلمان تا آخر مهر ابلاغ میشود
رئیس مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش از ابلاغ دستورالعمل اجرای دورههای توانمندسازی معلمان خبر داد و گفت: طبق این دستورالعمل ساماندهی، اجرا، نظارت و ارزشیابی دورهها بر عهده مدیر، نماینده معلمان و معاون آموزشی خواهد بود.
به گزارش ایلنا، اسفندیار چهاربند، رئیس مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش، مهارت تفکر و اندیشیدن را به عنوان مهمترین شایستگی و پایه رشد انسان برشمرد و گفت: اهداف ساحتهای شش گانه تربیت در نظام تعلیم و تربیت از جمله ساحتهای تربیتی و اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حرفهای، زیستی و تربیت بدنی بدون وجود مهارت تفکر محقق نمیشود بنابراین مهمترین کاری که معلم باید به آن بپردازد، پرورش تفکر و اندیشیدن در دانشآموزان است.
وی افزود: اگر بخواهیم دانشآموزانی خلاق تربیت کنیم باید پرورش تفکر همواره در اولویت باشد و معلمان از روشهای تدریس فعال و خلاقانه استفاده کنند.
رئیس مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش ادامه داد: معلمی که میخواهد از روشهای تدریس خلاقانه استفاده کند باید دورههای مربوط به روش تدریس درسپژوهی و خلاقانه را گذرانده باشد و بتواند با به اشتراک گذاشتن تجارب حرفهای، زمینه استفاده سایر معلمان از تجربیاتش را نیز، فراهم کند.
چهاربند اضافه کرد: مدیر مدرسه و شورای معلمان به عنوان دو رکن اساسی مدرسه برای توسعه درسپژوهی و برنامهریزی نیازمند اختیارات کافی و قانونی هستند بنابراین با این رویکرد، مسئولیت اجرای دورههای توانمندسازی معلمان باید به مدارس واگذار شود.
وی با اشاره به سیاست تمرکززدایی و مدرسه محوری اظهار داشت: تا آخر مهر دستورالعملی به مدارس ارسال می شود که طبق آن مسئولیت اجرای دورههای توانمندسازی معلمان تا سقف 30 ساعت بر عهده مسئولین مدرسه قرار می گیرد.
رئیس مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش با بیان اینکه ساماندهی، اجرا، نظارت و ارزشیابی دورهها برعهده مدیر، نماینده معلمان و معاون آموزشی خواهد بود، تصریح کرد: اجرای این دورهها در مدارس باعث میشود تا گروههای آموزشی در مدارس شکل گیرد و با توسعه روشهای تدریس، زمینه استفاده همه معلمان از این روشها برای آنها فراهم شود.