خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش به ایلنا خبر داد:

وجود اسناد و شواهد از تدریس مستخدمان در مدارس/هزاران دانش‌آموز از تدریس غیرمتخصصان خسارت دیدند/استخدام ۴ هزار و ۵۷۷ نفر در سال جاری

وجود اسناد و شواهد از تدریس مستخدمان در مدارس/هزاران دانش‌آموز از  تدریس غیرمتخصصان خسارت دیدند/استخدام ۴ هزار و ۵۷۷ نفر در سال جاری
کد خبر : ۵۰۲۷۹۳

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با بیان اینکه "ما وارثِ تلخ و آزاردهنده یک تصمیم شتابزده و غیرعلمی در دولت گذشته هستیم"، استفاده از نیروهای غیرمتخصص بعنوان معلم در مقطع ابتدایی را تایید کرد و گفت: نیروهایی که فاقد صلاحیت تدریس و آموزش بودند، صرفاً به دلیل اینکه سواد خواندن و نوشتن داشتند، برای تدریس به کار گرفته شدند و بدتر اینکه این افراد را به راحتی نمی‌توان از سیکل خارج کرد!

رضوان حکیم زاده؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره میزان تطابق رشته تحصیلی معلمانِ شاغل در این مقطع، گفت: در حال حاضر موضوع تناسب تحصیلات معلمانِ شاغل در مقطع ابتدایی به دلیل اجرای شتابزده طرح ۶- ۳ – ۳ و اضافه کردن پایه ششم، آنهم بدون اندیشیدن تمهیدات لازم، به یک چالش تبدیل شده است.

اخذ تصمیمات غیرکارشناسی در دولت قبل برای جبران کمبود معلم

چالش عدم تطابق تدریس در مقطع ابتدایی با رشته تحصیلی معلمان

وی افزود: شتابزدگی در را‌ه‌اندازی پایه ششم ابتدایی در شرایطی که کلاس‌های درس آماده نبود، معلمان آموزش لازم را ندیده بودند و حتی برنامه درسی تدوین نشده بود، ناگهان آموزش و پرورش را در مقطع ابتدایی، با کمبود معلم روبرو کرد. در مقابل، برای جبران خسارت‌های وارد شده بواسطه این اقدام عجولانه، تصمیمات بدتری گرفته و اجرا شد.

حکیم‌زاده ادامه داد: بسیاری از کسانی که برای جبران کمبود معلم در مقطع ابتدایی آمدند، تناسب لازم را با استانداردهای دوره ابتدایی نداشتند. از این میان عده‌ای دبیران مقطع متوسطه بودند که سالها در دبیرستان درس داده بودند. این افراد از لحاظ رشته‌ای که خود تحصیل کرده و فضایی که در آن تدریس کرده بودند؛ اصلا هیچ تطابقی با مقطع ابتدایی نداشتند.

وارثِ تلخ و آزاردهنده از یک تصمیم شتابزده هستیم
درباره تدریس مستخدمان در مدارس مدرک داریم

 معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه " ما وارثِ ماترکی تلخ و آزاردهنده از یک تصمیم شتابزده و غیرعلمی هستیم"،  به صراحت موضوع استفاده از نیروهای غیرمتخصص را بعنوان معلم در این مقطع تایید کرد و گفت: متاسفانه نیروهایی که فاقد صلاحیت تدریس و آموزش بودند، صرفاً به دلیل اینکه سواد خواندن و نوشتن داشتند، برای تدریس به کار گرفته شدند و از آن بدتر اینکه این افراد به هر حال وارد این سیکل شده‌اند و به راحتی نمی‌توان آنها را خارج کرد! 

حکیم زاده ادامه داد: متاسفانه با بررسی مدارک، اسناد و شواهد برایمان مسجل شده که حتی مستخدم یک مدرسه برای تدریس ابتدایی به کار گرفته شده است! زیاد هم دور نرویم؛ در همین منطقه ۱۸ تهران هم چنین مواردی اتفاق افتاده! متاسفانه در قبال آینده فرزندان این کشور با این طرح مسامحه شد!

تدریس افراد غیرمتخصص بر تمام دوران تحصیلی اثرگذار است
هزاران دانش‌آموز برای تدریس غیرمتخصصان خسارت دیدند

او در پاسخ به این سوال که این نفرات چه تعداد هستند و چه میزان از معلمان شاغل را بخود اختصاص داده‌اند، اظهار داشت: معتقدم اینکه تعداد و حجم این دسته افراد چقدر است؛ مهم نیست! مهم این است که یک نفر هم زیاد است؛ چرا که همان یک نفر می‌رود و به  ۳۰ -۴۰  دانش آموز درس می‌دهد و مطمئناً روی تمام دوران تحصیلی این دانش‌آموزان اثر سوء خواهد گذاشت.

وی افزود: تعداد چند هزار نفر غیرمتخصص را ضرب در تعداد هزاران دانش آموزانی کنید که تحت آموزش چنین افرادی (به اسم معلم) بوده‌اند؛ آنگاه متوجه میزان خسارتی که این طرح شتابزده به ساختار آموزش و آینده کشور وارد کرد، خواهید شد؛ مجریان این طرح به اشتباه، بنیانی گذاشتند که تا سالیان سال نمی‌تواند جبرانش کرد.

مداخله معاونت آموزش ابتدایی در آزمون استخدامی
از این پس تحصیلات معلمان با مقطع تدریس‌شان باید مطابقت کند

حکیم زاده در ادامه، به موضوع مداخله معاونت آموزش ابتدایی در آزمون استخدامی، بعنوان یکی از راهکارهای برون رفت از چالش نبود تطبیق تحصیلات معلمان اشاره کرد و گفت: بطور جدی در حال کار روی برنامه‌ای هستیم که بر اساس آن در روند استخدام نیروهای جدید، فعالانه در میدان باشیم. این موضوع به اطلاع وزیر محترم نیز رسیده و خوشبختانه ایشان هم به فوریت دستور همکاری سایر بخشهای وزارتخانه؛ به خصوص منابع انسانی را صادر کردند که دوستان نیز همکاری لازم را صورت داده‌اند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: ما طی جلساتی که داشتیم، نقطه نظرات، درخواست‌ها و موارد مورد توجه خود را مطرح کردیم از جمله اینکه چه رشته‌هایی را مناسب می‌دانیم تا فرد بواسطه تحصیل در آن، وارد این آزمون شود یا اینکه اصرار داریم در مراحل مصاحبه پس از آزمون که فرصت بیشتری  در فرآیند جذب نیروهای جدید داریم، بصورت فعال حضور داشته باشیم.

او با بیان اینکه به رسمیت شناختن معاونت آموزش ابتدایی برای تعیین و تشخیص صلاحیت‌های علمی متقاضیان استخدامی معلمی در مقطع ابتدایی، یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود، اضافه کرد: خوشبختانه با مساعدت وزیر محترم آموزش و پرورش و همچنین همکاری صمیمانه دوستان در سایر بخشهای وزارتخانه، اکنون ما در حال انتقال نقطه نظرات خود برای مصاحبه‌ها و فرآیند جذب هستیم.

  استخدام ۴ هزار و ۵۷۷ نفر برای مقطع ابتدایی در سال جاری
چگونگی جذب و استخدام این افراد با نظر معاونت آموزش ابتدایی

وی گفت: به جد اعتقاد داریم که عوامل متعددی در شکل‌گیری  یک آموزش با کیفیت در تمام مقاطع تحصیلی از جمله مقطع ابتدایی تاثیرگذار است؛ اما اگر قرار باشد که ما دست به انتخاب بزنیم و بگوییم آیا محیط مدرسه، تراکم کلاس، امکانات و فضا و یا معلم کدام یک مهمترین عاملِ ارتقاء کیفیت آموزش است؟ قطعاً ما معلم را انتخاب می‌کنیم و بالطبع بیشترین سرمایه گذاری و حساسیتی که باید بخرج بدهیم روی همین موضوع است.

حکیم زاده ادامه داد: خوشبختانه تلاشهای ما تا اینجای کار مثمر ثمر بوده و این نخستین بار است که نظر آموزش و پرورش ابتدایی را برای چگونگی جذب و استخدام معلم در این مقطع می‌خواهند. امسال مقرر است که ۴ هزار و ۵۷۷ نفر برای مقطع ابتدایی به استخدام آموزش و پرورش در بیایند، اینکه ما در آزمون، مصاحبه، گزینش و سایر بخشهای جذب این نفرات حضور و نقش داریم، یک نقطه شروع خیلی خوب است و من معتقدم با انجام این امر، ما نیمی از راه رسیدن به همان آموزش با کیفیت را پیش رفته‌ایم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز